شبهه ای در مورد شنیده شدن صدای گریه حضرت فاطمه(س)

اشتراک گذاری :

آخبار

چگونه است که می گویند کسی صدای حضرت زهرا (س) را نمی شنیده اما گریه آن حضرت را در رحلت پیامبر همسایه ها می شنیدند؟

پاسخ در ادامه

حضرت زهرا(س) با توجه به انتسابشان به نبی اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ دارای موقعیتی بس عظیم و حساس بوده اند که مورد مراجعه اقشار مختلف مردم قرار می گرفته اند، لذا نمی توان تصور نمود که ایشان فردی محبوس و منزوی بوده اند به حدی که هیچ کس صدای ایشان را نشنیده باشد. اکنون مواردی را در این موضوع می آوریم:

 

ـ آن حضرت در جنگ احد همراه با زنان مدینه به منطقه جنگی رفته و بعد از جنگ به مداوای رسول خدا صلّی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السّلام که جراحاتی برداشته بودند. پرداختند.


 ـ بعد از جنگ احد، آن حضرت به زیارت شهدای جنگ می رفت.

 


ـ ده روز بعد از حلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آن حضرت برای اعتراض به مصادره فدک نزد ابوبکر رفته و با او به گفتگو و بحث پرداختند. این کار دوبار صورت گرفت.


 ـ همچنین بعد از رحلت پیامبر و غصب خلافت مسلمین توسط غاصبان، حضرت فاطمه(س) به مسجد رفتند و در حالیکه مسجد مملو از مرد و زن بود. در پشت پرده ای خطبه ای ایراد فرمود که معروف است.


 ـ زمانی که آن حضرت بعد از قضیه آتش زدن در خانه، در بستر مریضی بودند. عمر و ابوبکر به عیادتشان رفتند. چون آنها وارد شدند و نشستند. حضرت صورتشان را از آنها برگرداند و فرمود، آیا شنیده اید که پدرم فرمود رضای فاطمه رضای من است و خشم او خشم من، هرکه او را بیازارد مرا آزرده است و هر که او را دوست بدارد مرا دوست داشته است.»(1)


 ـ جابر می گوید روزی همراه رسول اکرم صلّی الله علیه و آله به در خانه فاطمه(س) رفتیم، پیامبر اکرم اجازه خواست طلبید و وارد شدیم، دیدم چهره‌ی زهرا آنچنان زرد بود که مانند… بود.(۲)


 ـ روزی سلمان خدمت آن حضرت بود، حضرت زهرا دعای نور را به او تعلیم فرمود و گفتند اگر می خواهی هرگز ترا تب نگیرد بر این دعا مداومت کن.(۳)

 

از سوی دیگر آنچه که از طرف شارع مقدس مورد نهی قرار گرفته است و از زنان خواسته شده از آن بپرهزیند. آن نوع سخن گفتنی است که باعث تحریک شهوت مردان گردد. لذا به زنان دستور می دهد: « فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا؛ در حرف زدن صدا را نازک و مهیج نکنید که موجب طمع بیماردلان گردد.(۴)

 

مفهوم آیه این است؛ اگر در سخن ناز و کرشمه نباشد جایز است یعنی خود آیه دلیل بر جواز سخن گفتن با مرد نامحرم است.(۵) بر همین اساس است که فقهای عظیم الشان چنین فتوا داده‌اند که شنیدن صدای زن در صورتی که تلذذ و ریبه – وسوسیه نباشد جایز است. البته مادامیکه ضرورت نباشد ترک آن بهتر است و بر زن حرام است که بخواهد صوت خود را نازک و مهیج گرداند.(۶)

 

مطلب قابل توجه دیگر این است که گریه در فراق عزیزان خود جایگاه خاصی دارد و از استثنایی برخوردار است، آن چنانکه روایت است روزی یک زن به دنبال جنازه یکی از خویشان خود می رفت و بی تابی می کرد. عمر به او نهیب زد که برگردد اما رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: او را به حال خود بگذار دلش داغدار است و چشم گریان و عهد(ش به مرده) نزدیک.(۷) و نیز امام باقر علیه السّلام فرموده اند: انما تحتاج المرأه فی الماتم الی النوح لتسیلَ دمعها: زن در ماتم نیاز به نوحه و شیون دارد تا اشک هایش را بریزید.(۸)

 

چون این عمل از بار سنگین سختی ها او می کاهد. توجه به این نکته هم ضروری است، که گریه حضرت زهرا سلام الله علیها در مصیبتی بوده است که بزرگتر از آن مصیبتی نبوده و عظمت آن آسمانیان را به شیون آورده بود.

 

امام باقر علیه السّلام  در جایی دیگر می فرماید، اگر مصیبتی بر خودت یا مالت یا فرزندت پیش آمد، مصیبت رحلت پیامبر خدا را بیاد آر، همانا خلایق مصیبتی (عظیم تر) از آن هیچوقت ندیده اند.(۹)

 

نکته مهمتر از همه اینکه، حضرات چهارده معصوم که از هرگونه خطا و عیبی منزه هستند، الگوی تمامی رفتارهای ما می باشند و ما باید اعمال خود را با اعمال و فرمایشات آنها بسنجیم و حضرت زهرا سلام الله علیها نیز از جمله معصومین هستند که باید به ایشان اقتدا نمود. از این روست که فقهای عظام وقتی می خواهند به جایز بودن گریه بر مرده فتوا بدهند از جمله دلایلی که برای آن می آورند گریه حضرت زهرا در رحلت پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می باشد.(۱۰)
 

پی نوشت‌ها:
۱. نصیرپور، محمد قاسم، ‌زندگانی فاطمه زهرا (س) مقدمه آیت الله مرعشی نجفی، ‌دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی، چاپ دوم، ۱۳۷۲، ص ۴۵ـ۱۰۸.
۲. کلینی،‌کافی، تصحیح علی اکبر غفاری،‌ تهران، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، ۱۳۶۷، ج ۵، ص ۵۲۸، باب الدخول علی النساء.
۳. قمی، عباس، منتهی الآمال، قم، انتشارات هجرت، چاپ هفتم، ۱۳۷۲، ج ۱، ص ۲۵۷.
۴. احزاب:۳۲.
۵. مطهری، مرتضی، مسئله حجاب، قم، انتشارات صدرا، ‌ بیتا، ص ۲۴۳.
۶. طباطبایی یزدی، محمد کاظم، عروه الوثقی، فصل اول، باب نکاح، مسئله ۳۹.
۷. مطهری، مرتضی، پیشین، ص ۲۱۲.
۸. حر عاملی، وسایل الشیعه، تصحیح ربانی شیرازی، بیروت، احیاء تراث العربی، چاپ ششم، ۱۴۱۶، ج۲، ص۸۹۳.
۹. کلینی، پیشین، ج ۳، ص ۲۲۰، باب التعزی.
۱۰. خوئی، التنقیح، قم، مدرسه دارالعم، ۱۴۱۴، ج۹، ص۲۲۸.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 44

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود ۶ پوسر زیبای حضرت زهرا(س)

پ اکتبر 15 , 2015
گرافیک و عکس – دینی   برای بزرگ و با کیفیت دیدن عکسها روی آن کلیک کنید بقیه عکسها در ادامه برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 44

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...