ضرر مالی ۴۰ میلیارد دلاری بوئینگ و ایرباس در پی خروج ترامپ از برجام

اشتراک گذاری :

نودیها:به نقل از بلومبرگ، خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای ایران دو توافق فروش هواپیماهای مسافربری دو شرکت ایرباس و بوئینگ به ایران را به حالت تعلیق درخواهد آورد.

شرکت آمریکایی بوئینگ پس از انعقاد توافق هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵، قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای فروش هواپیماهای مسافربری به تهران به امضا رساند. خروج آمریکا از برجام این قرارداد را باطل خواهد کرد و منجر به ضرر و زیان ۲۰ میلیارد دلاری بوئینگ خواهد شد.

همچنین شرکت ایرباس نیز قراردادی به ارزش حدودی ۲۰ میلیارد دلار با ایران به امضا رسانده بود که پس از خروج ترامپ از برجام، این قرارداد نیز به فرجام نخواهد رسید. شب گذشته «استیو منوچین»، وزیر خزانه داری آمریکا، نیز اعلام کرد مجوز فروش و صادرات هواپیماهای این دو شرکت بزرگ به ایران لغو خواهد شد. با لغو این قراردادها بوئینگ و ایرباس در مجموع مبلغی معادل ۴۰ میلیارد دلار از دست خواهند داد.

در واقع شرکت آمریکایی بوئینگ به دلیل خروج ترامپ از برجام یک فرصت بسیار بزرگ را از دست داد. همچنین شرکت چندملیتی ایرباس، که در فرانسه مستقر است، به این دلیل که بیش از ۱۰ درصد از قطعات خود را از شرکت های آمریکایی وارد می کند، از فروش هواپیماهای خود به ایران و کسب سود حاصل از آن محروم خواهد شد.

یکی از معاونان مدیرعامل بوئینگ در بیانیه ای در واکنش به خبر خروج ترامپ از برجام اعلام کرد: «ما در گام های بعدی با دولت آمریکا مشورت خواهیم کرد و همانند گذشته از دستورات دولت پیروی می کنیم.»

شرکت هواپیمایی «ایران ایر» روی هم رفته سفارش ساخت ۱۸۰ هواپیمای مسافربری را به دو شرکت بوئینگ و ایرباس داده بود. بوئینگ تاکنون هیچ یک از ۸۰ هواپیمایی که قرار بود به ایران بفروشد، به این کشور تحویل نداده است.

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 78

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

فیلم "پروژه فلوریدا" که آکادمی اسکار تعمدا نادیده‌اش گرفت

چ مه 9 , 2018
نودیها:زیبایی بصری فیلم با دوربین روی دست به تدریج ناهمخوانی خفه کننده خود را بر تماشاگر تحمیل می‌کند. هر چه آفتاب روشن‌تر شود، ما حشرات بیشتری را در فیلم می‌بینیم و ترس ساکنان از بیگانه ها و اتاق های تاریک این متل قدیمی زیر سوسوی زیر نور تلویزیون. ساختن فیلم […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...