ضرورت انقلاب فرهنگی در آموزش و پرورش و صدا و سیما

اشتراک گذاری :

حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس در رابطه با موضوع فرهنگ در کل جامعه و اقدامات فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در کلیت بحث فرهنگی، داوری کردن مشکل است و از سوی دیگر انجام کار فرهنگی نیز سخت است و برای داوری باید خود را تا حدی جای مسئولان فرهنگی بگذاریم و خیلی بی انصافی نکنیم.

وی گفت: در هنگام داوری باید محذورات آنها از نظر کمبود امکانات را در نظر بگیریم ولی در عین حال نظام ما جمهوری اسلامی است یعنی اسلام باید حرف اول را بزند و دستگاه‌های فرهنگی در درجه اول اسلامی باشند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: هر مسئولی در حوزه فرهنگ باید از خود بپرسد که برای اسلامیت کار خود چه کرده است یعنی مسئول یک نشریه یک سینما یا یک رسانه دیگر باید این سوال را از خود بپرسد.

صادقی خاطرنشان کرد: خطاب من شخص خاص یا نهاد خاص فرهنگی نیست بلکه خود را نیز مخاطب قرار می‌دهم و باید از خود بپرسم که برای اسلامی سازی و ارتقاء وضعیت فرهنگی جامعه به سمت اسلامی شدن چه کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: یک وقت می‌بینیم توسعه فرهنگی یافته‌ایم که در اینجا مقصودمان افزایش شمار صندلی‌های سینماست که این فهم کمی از توسعه غالباً در مفاهیم توسعه‌ای مدنظر قرار می‌گیرد. برای مثال می‌گویند تعداد سالن‌های تئاتر چنین و چنان شده‌اند یا تعداد فرهنگسراها افزایش یافته است پس فرهنگ توسعه یافته است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه تاکید کرد: این نگاه نگاهی کاملاً سکولار و مخالف روح مذهب است و در حقیقت این نوع توسعه فرهنگی نیست ولی می‌تواند ضد فرهنگی باشد چرا که باید دید درون مایه اینگونه توسعه کمی چیست و به چه سمت و سویی می‌رود و ارزش‌های تبلیغ شده در آن چیست.

صادقی خاطرنشان کرد: اگر شما صندلی‌های هالیوودی را افزایش دهید بدترین ابزار فرهنگی برای تخریب بنیه‌های فرهنگی را ایجاد کرده‌اید که اینجا من فقط مثال زدم نه اینکه کسی این کار را در کشور ما انجام داده باشد.

وی گفت: ما با شبیخون فرهنگی مواجهیم و هر مسئولی باید با خود این سوال را مطرح کند که برای مقابله با تهاجم فرهنگی چه کرده است یا برای مصونیت‌سازی فرهنگی چه کرده است.

صادقی افزود: برای مثال اینکه این تعداد فیلم سینمایی، کنسرت موسیقی و نظایر اینها افزایش یافته است باید دید که اینها در مسیر درست بوده‌اند یا خیر و این سوال باید به درستی تحلیل و ارزیابی شود تا اگر در مسیر فرار از معنویت باشد، فاصله گرفتن از ارزشهاست و اقدامی ضد فرهنگی؛ بنابراین در مرحله اول باید معیار ارزش‌گزاری و سنجش را درست کنیم و سپس عملکردها را بسنجیم.

وی تصریح کرد: ما در حوزه فرهنگ به کارهای واقعاً فرهنگی که ارزش‌ها را ایجاد می‌کند، تربیت ایجاد می‌کند و تاثیر عمیق فرهنگی می‌گذارد به اندازه کافی بها نداده‌ایم و بدون تعارف در پس از انقلاب نسل‌های بعدی را درست تربیت نکرده‌ایم که اینجا خطاب من همه دستگاه‌ها از آموزش و پرورش گرفته تا دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و سایر دستگاه‌های فرهنگ‌ساز هستند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: باید یک انقلاب فرهنگی در جامعه ایجاد شود، البته نه در روبناها؛ بلکه باید نهادهای فرهنگی از نظام تربیتی آغاز کنند و کارهای زیربنایی صورت پذیرد و نیازمند یک انقلاب تربیتی در نظام آموزش و پرورش و صدا و سیما هستیم.

انتهای پیام/

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 1

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

برای مردی که به خاطر بازی در شکارچی شنبه از گرین کارتش گذشت

ش جولای 11 , 2015
 هر ساله روز قدس، مخاطبان تلویزیون شاهد بازپخش معدود فیلم‌های سینمای ایران با موضوع فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها هستند.. از فیلم ماندگار و تکرار نشدنی «بازمانده» (مرحوم سیف‌الله داد) بگیر تا محصولات این چند سال اخیر مثل «سی و سه روز» و «ریسمانی نزدیک‌تر از رگ» و «فیلادلفی». اما قطعاً […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...