ظریف: کسانی که درباره رئیس‌جمهور سوریه شرط گذاشتند، مسئول خونریزی‌ها هستند

اشتراک گذاری :

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، و خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، همتای اسپانیایی وی، پس از دیدار دوجانبه در کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

ظریف در ابتدای این نشست خبری گفت: زمینه‌های مختلفی با اسپانیا داریم و خواهان گسترش این همکاری‌ها هستیم. اسپانیا به‌عنوان کشوری که سابقه طولانی در رابطه با جمهوری اسلامی ایران داشته در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با ما دارای مشترکات زیادی است”.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکره درباره مسائل منطقه با همتای اسپانیایی‌اش گفت: “سایر وزرای ایران و اسپانیا بحث‌های مختلفی را من‌جمله در حوزه خط‌آهن، و همکاری در حوزه‌های حمل و نقل و سایر حوزه‌های مهم زیرساخت‌ها را در دستور بررسی دارند”.

وی افزود: “در حوزه سیاسی ما امکان همکاری‌های وسیع‌تری داریم. زمینه‌های مختلفی برای گفتگو است چه در زمینه‌‌هایی که در آنها اشتراک نظر داریم و چه در حوزه‌هایی که در آنها اختلاف داریم”.

وزیر امور خارجه‌مان گفت که مسائل عراق، سوریه، یمن و افغانستان از دیگر محورهای گفتگوی وی با همتای اسپانیایی‌اش بود: “اسپانیا به‌عنوان یک کشور عضو شورای امنیت می‌تواند نقش مهمی در حل و فصل بحران‌ها در این کشورها ایفا کند”.

ظریف ابراز امیدواری کرد این گفتگوها “به گسترش فضای تفاهم و حل و فصل مشکلات و گسترش فضای همکاری برای استفاده از فرصت‌ها و چالش‌های مشترک” کمک کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه کنفرانس خبری در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت کنونی سوریه و آینده رئیس‌جمهور این کشور گفت: “ما معتقدیم که باید مشکل سوریه از طریق سیاسی حل و فصل شود و راه‌حلی نظامی برای بحران این کشور وجود ندارد. درباره رئیس‌جمهور سوریه فقط مردم سوریه حق تصمیم‌گیری دارند. کسانی که درباره رئیس‌جمهور سوریه شرط و شروط قائل شدند در دو سه سال گذشته باعث شدند که جنگ در سوریه ادامه یافته و مسئول خونریزی‌هایی هستند که در سوریه اتفاق افتاده است، زیرا تصمیمی را که مردم سوریه باید می‌گرفتند خودشان عهده‌دار شدند و خواستند از بیرون این تصمیم را تحمیل کنند”.

وی افزود: “لذا هرچه زودتر باید از این خودخواهی کنار بکشند و تصمیم را به مردم سوریه واگذار کرده و اجازه دهند که مردم سوریه از طریق نهادهای قانونی با استفاده از ابزار‌های موجود راه‌حل صلح و آشتی، حکومت وحدت ملی و مراجعه به آرا حقوق خود را پی بگیرند و ما یقین داریم که از این طریق بحران سوریه خاتمه پیدا خواهد کرد”.

ظریف با درخواست از دولت‌های خارجی برای متوقف کردن دخالت در امور داخلی سوریه گفت که “منافع داخلی خود را با هزینه مردم سوریه دنبال نکنند و اجازه بدهند مردم سوریه به ثبات برگردند و این بحران آوارگان متوقف بشود. با شعارهایی که متأسفانه از کشورهای همسایه سوریه شنیده می‌شود صلح به سوریه بازنمی‌گردد بلکه با توقف اجازه به تروریست‌ها برای استفاده از سرزمین‌شان برای حمله به سوریه می‌توانند کمک کنند مشکل سوریه حل شود”.

 

خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر خارجه اسپانیا، نیز در این کنفرانس خبر گفت: “امروز شاهد حضور یک هیئت بلندپایه و بزرگ از اسپانیا برای گسترش روابط هستیم”.

وی افزود: “ایران نقش مهمی در ثبات، امنیت و صلح دارد و این دو کشور می‌توانند کارهای بزرگی فراتر از نام خود انجام دهند. توافق هسته‌ای که ایران موفق شد با ۱+۵ منعقد کند راه همکاری‌های بین‌المللی را باز کرد و امیدواریم در نشست ۲۶ اکتبر [چهارم آبان‌ماه] مقرراتی را در این زمینه وضع کنیم”.

وی با بیان اینکه بر اساس توافق هسته‌ای راه برای همکاری بین المللی باز شده است، افزود: “یک تفاهم‌نامه بر اساس مشورت‌های سیاسی مستمر بنا داریم امضا کنیم و راههای مختلف همکاری در تمام حوزه‌ها را بررسی می‌کنیم”.

گارسیا ــ مارگالو ادامه داد: “یکی از اهداف من از سفر به تهران علاوه بر گسترش روابط دوجانبه بررسی مسایل دوجانبه بالاخص بحران آوارگان است”.

رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا تأکید کرد: “متأسفانه این فاجعه انسانی که در منطقه به‌دنبال اقدامات گروه‌های تروریستی رخ داده تبدیل به یک بحران جهانی شده، این بحران پناهندگان چهره اروپا را تخریب کرده است”.

وی افزود: “متأسفانه این حرکات تروریستی در خیلی از کشورهای منطقه آسیب زیادی به مردم زده است. ۲۲ میلیون مردم سوریه نیازمند کمکهای همه‌جانبه هستند”.

وزیر خارجه اسپانیا گفت: “دنبال حل مسئله از طریق صلح‌آمیز هستیم. اتحادیه اروپا بر اساس اصول اولیه اخلاقی اهتمام بیشتری باید در این ارتباط داشته باشد”.

گارسیا ــ مارگالو افزود: “اسپانیا براساس قطعنامه ۱۷۳۷ بنا دارد کمیته‌ای تشکیل داده و به باز شدن راه همکاری‌های بیشتر با ایران کمک کند. امیدواریم بتوانیم هرچه سریع‌تر تحریم‌های علیه ایران را در ارتباط با نهادهای بین المللی لغو کنیم. اسپانیا می‌تواند یک شریک خوب اقتصادی و سیاسی برای ایران باشد”.

این مقام ارشد اسپانیایی تصریح کرد: “ایران کشوری بسیار مهم است و جایگاه ایران برای کسی پوشیده نیست. دومین یا سومین کشوری که دارای منابع انرژی و نیز تولید ناخالص داخلی بالا است”.

وی با بیان “بنای افزایش روزبه‌روز روابط اقتصادی را داریم” افزود: “خوشحالیم که بر اساس توافق هسته‌ای راه باز شده است”.

گارسیا ــ مارگالو در ارتباط با سهمیه پناهندگان سوری در اسپانیا نیز گفت: “ما حداکثر تلاشمان را خواهیم کرد تا بتوانیم بیشترین تعداد آوارگان را پذیرا باشیم. نمی‌توانم اکنون از رقم صحبت کنم اما تلاشمان بیشترین رقم خواهد بود”.

وزیر خارجه اسپانیا درباره وضع سوریه گفت: “همیشه طرفدار دیالوگ و گفتگو هستیم. برای ما از سرگیری گفتگوها بسیار مهم است. به‌دنبال یک دولت آشتی ملی و سپس برگزاری انتخابات هستیم. آنچه مهم است در وهله اول برقراری صلح است”.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 2

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

موگرینی: توافق هسته‌ای می‌تواند به حل بحران سوریه کمک کند

س سپتامبر 8 , 2015
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: توافقی که در جولای در وین به آن رسیدیم می تواند منجر به کمک به جامعه بین المللی برای حل بحران سوریه شود. فدریکا موگرینی در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان درباره تاثیر برنامه جامع اقدام مشترک بر اوضاع سوریه گفت: من […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...