عراق؛ تشکل نظامی مردمی

اشتراک گذاری :

  الحشد الشعبی یا آنچه به عنوان الحشد الوطنی نامیده می شود نیروهای مردمی هستند که وابسته به موسسات امنیتی عراقی هستند.

نیروهای مردمی عراق از بطن فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعه و زمانی که داعش مناطق عمده ای از عراق را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده بود متولد شد.

شکل گیری این نیروها در زمان و شرایط مناسب بود زیرا هنگامی که در دهم ژوئن داعش به غارتگری و کشتار پرداخت و با تسخیر موصل و مناطق گسترده ای از صلاح الدین و دیالی و شمال بابل و الانبار جنایات زیادی مرتکب شد، همگان تصور می کردند که بزودی داعش بغداد را اشغال می کند و روند سیاسی عراق را به پایان خط می رساند.

همه نگاه ها نگران بود به ویژه که تصاویری که مناطق تحت اشغال داعش پخش می شد بسیار دلخراش بود و داعشی ها که عملا با فروپاشی ارتش عراق خود را پیروز جنگ می دیدند از تمامی حربه های جنگ روانی برای پیشبرد اهداف شوم خود استفاده می کردند.

تکفیری ها سرمست از عقب نشینی های متوالی نظامیان عراقی که سنگر به سنگر عقب می نشستند به پیش می آمدند اما به یکباره معادله برهم خورد و یک فرمول بی نظیر پیدا شد؛فتوای جهاد کفایی آیت الله سیستانی.

آیت الله سیستانی فتوای جهاد کفایی داد و این یعنی فراخوان نظامی عراقیها برای مقابله با دشمن خونریز وقاتل.متعاقب این فتوا شمار زیادی رهسپار مراکز نظامی شدند تا پس از فراگیری آموزش های لازم نظامی به جنگ با داعش بروند.

عمدتا ساختار و بدنه نظامی حشد شعبی را شیعیان عراق تشکیل می دهند اما بعدها عشایر سنی عراق از استان صلاح الدین و استان نینوا و استان الانبار و نیز کُردهای فیلی و مسیحیان عراقی نیز به آن ملحق شدند.

به نوشته مجله نیوز ویک آمریکا، نیروهای مردمی چهارمین نیروی قوی پس از نیروهای ویژه دریایی آمریکا نوی سیلNavy Seal)، گروه آلفا روسیه(aibha) و گروه ویژه ایکو کبرای اتریش است.

اگر بخواهیم چارت سازمانی حشد شعبی را ترسیم کنیم به شرح زیر است؛

شکل گیری آن در سال ۲۰۱۴ و تاریخ  ۲۰۱۴/۶/۵ تا ۲۰۱۴/۶/۱۳

کشور محل فعالیت: عراق

نوع فعالیت: نظامی

نقش: مبارزه با داعش و شورش

تعداد نیرو: حدود ۶۰۰۰۰ تا۹۰۰۰۰ تخمین زده می شود

حقوق ماهانه:۷۰۰ هزار دینار به اضافه ۱۲۵ هزار دینار حق غذا

نام تشکل سازمانی: هیئت الحشد الشعبی

مناطق عملیات: بغداد، بابل، دیالی، صلاح الدین، الانبار، الکرمه از توابع شهر استراتژیک فلوجه در الانبار.

نوع سلاح: نیروهای مردمی از سلاح ایرانی و سلاح های موجود در عراق و سلاح آمریکایی استفاده می‌کند.

دستاوردها: آزاد سازی جرف النصر(جرف الصخر سابق در شمال بابل که بعدها به یُمن آزاد سازی به دست نیروهای مردمی جرف النصر نام گرفت و یکی از نخستین عملیات های موفق نیروهای مردمی به شمار می رفت)
آزاد سازی آمرلی
آزاد سازی الضلوعیه
آزاد سازی بلد
آزاد سازی دیالی
آزادسازی الدور
آزاد سازی العلم
آزاد سازی ناحیه البغدادی
آزاد سازی تکریت(یکی از پیچیده ترین عملیات های نیروهای مردمی محسوب می شود که در راستای عملیات لبیک یا رسول الله انجام گرفت.هنگامی که نیروهای مردمی با شروع عملیات به شکل برق آسایی مناطق الدور و العلم و الفتحه و بلد را آزاد کردند به ناگاه در پشت دروازه های تکریت که شبیه سرزمین بمب گذاری شده بود ماندند. تروریست ها در این شهر هر مکان و هر شی را تیر برق گرفته تا منازل و خلاصه هر چیزی را بمب گذاری کرده بودند اما نیروهای مردمی که از عزم بالایی برخوردار بودند توانستند تکریت را از تروریست ها بازپس بگیرند).

ساختار فرماندهی واعضای این تشکل؛این هیئت مستقل دوایر استخباراتی و امنیتی برای هماهنگی با دستگاه های امنیتی و نیروهای مسلح و مرجعیت دینی دارد.فعالیت این هیئت کاملا مشروع و قانونی و تحت پوشش دولت و پارلمان است.

حیدر العبادی فرمانده کل حشد شعبی(نیروی مردمی)

 

فالح فیصل فهد الفیاض رئیس هیئت حشد شعبی.

 

فالح الفیاض متولد سال ۱۹۵۶ بغداد است که در دهه هشتاد قرن گذشته به حزب الدعوه ملحق شد. وی مشاور ابراهیم الجعفری در دوره نخست وزیری اش بود و سپس مدیر دفتر معاون رئیس جمهوری.الفیاض عهده دار پرونده های امنیتی حساسی مانند ریاست شورای همیاری دیالی، رئیس کمیته عالی فنی امنیت ارتباطات و اطلاعات، معاون رئیس هیئت ملی هماهنگی اطلاعاتی، وزیر امنیت ملی را برعهده داشته است.

صادق السعداوی رئیس ارکان هیئت حشد شعبی

 

ابو مهدی المهندس معاون رئیس هیئت حشد شعبی

 

جمال جعفر ابراهیم ملقب به ابومهدی المهندس متولد سال۱۹۵۴ بصره از پدری عراقی و مادری ایرانی است که تحصیلات خود را در رشته مهندسی در سال ۱۹۷۷ به اتمام رساند و در همان سال به حزب الدعوه پیوست.زمانی که فعالیت حزب الدعوه از سوی صدام ممنوع شد وی عراق را به سوی کویت ترک کرد و چند سال در منطقه الجابریه کویت گذراند و در زمینه سیاسی و امنیتی علیه رژیم صدام فعالیت می کرد. وی در سال ۲۰۰۳ با سرنگونی رژیم بعث در عراق به این کشور بازگشت و در سال ۲۰۰۵ در انتخابات پارلمانی به عنوان نماینده استان بابل برنده شد. اما آمریکایی ها اجازه فعالیت به وی ندادند و وی مجبور شد به ایران برود و پس از خروج نظامیان آمریکایی به عراق بازگشت و هم اکنون سمت معاون حشد شعبی را در اختیار دارد و مواضع محکمی علیه آمریکایی ها و سعودی ها دارد و آنها را حامی داعش می داند.

کریم النوری عضو هیئت حشد شعبی و سخنگوی رسمی آن

 

احمد الاسدی سخنگو و عضو هیئت حشد شعبی

 

ناظم الاسدی عضو هیئت الرای حشد شعبی

 

ابومنیر الحیدری عضو هیئت حشد شعبی

معین الکاظمی رئیس هیئت حشد شعبی در شورای استان بغداد

 

ابو عزرائیل عضو هیئت حشد شعبی.وی یکی از فرماندهان عضو گردانهای امام علی(ع) است و نام وی ایوب فالح حسن الربیعی معروف به ابوعزرائیل است.وی که قهرمان تکواندو و پدر پنج کودک است زندگی ساده ای دارد و راننده تاکسی است.جسم تنومند، موهای تراشیده شده و محاسن سیاهی دارد.

 

عبدالهادی الدراجی عضو هیئت حشد شعبی

 

غسان الحسینی عضو هیئت الرای حشد شعبی

یزن مشعان الجبوری عضو هیئت الرای حشد شعبی

 

عمار حکیم فرمانده گردان های عاشوراء و گردان های انصار العقیده

 

هادی العامری فرمانده سازمان بدر

 

قیس الخزعلی فرمانده عصائب اهل الحق

 

مقتدی صدر فرمانده گردان های صلح

 

شبل الزیدی فرمانده گردان های امام علی

 

شیخ ریان الکلدانی دبیر کل جنبش مسیحیت عراق و فرمانده گردان بابلیون

 

ادامه دارد …

انتهای پیام/ر

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 11

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نشست ایران و گروه ۱+۵ ساعت ۱۳ برگزار می‌شود

س جولای 14 , 2015
 به وین، نشست جمعی میان ایران و وزرای خارجه گروه ۱+۵ قرار است ساعت ۱۰:۳۰ (۱۳ به وقت تهران) برگزار شود. این نشست احتمالا در دفتر سازمان ملل برگزار خواهد شد. همچنین پس از آن محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کنفرانس […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...