علت تهوع و استفراغ دوران حاملگی و درمان آن

اشتراک گذاری :

سلامت و درمان – ازدواج و زناشویی

به نام خدا – علت تهوع و استفراغ دوران حاملگی و درمان آن – متن در ادامه.

ناهید خداکرمی  با اشاره به دلایل تهوع و استفراغ دوران بارداری، اظهار داشت: از زمان تشکیل جفت و ارتباط آن با خون مادر هورمون‌هایی توسط جفت و تخمدان ترشح می‌شود که برای نگهداری جنین لازم است. این هورمون‌ها HCG یا هورمون بارداری و پروژسترون هستند که در دوران بارداری افزایش می‌یابد و موجب تهوع می‌شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: زنانی که در سیکل قاعدگی خود حالت تهوع را تجربه می‌کنند در دوران بارداری تهوع بیشتری خواهند داشت چرا که در دوران قاعدگی نیز ترشح پروژسترون بالا بوده و این موضوع موجب حالت تهوع می‌شود.

* علت اصلی تهوع دوران بارداری ناشناخته است

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: هر چند علت اصلی تهوع دوران بارداری ناشناخته است اما می‌توان آن را به افزایش ترشح هورمون‌های دوران بارداری و پروژسترون ارتباط داد همچنین تهوع دوران بارداری در زنانی که جنین دوقلو دارند و جفت آنها حالت تهاجمی پیدا کرده تهوع و استفراغ دیده می‌شود.

* تهوع و استفراغ تا 3 ماهه اول بارداری طبیعی است

خداکرمی اظهار داشت: تهوع و استفراغ دوران بارداری تا سه ماهه اول آن تا حدودی طبیعی محسوب می‌شود چرا که بعد از آن بدن مادر با هورمون‌های این دوران تطابق پیدا می‌کند و نه تنها بالا نمی‌رود بلکه شروع به کم شدن می‌کند.

وی افزود: تهوع و استفراغ دوران بارداری به ندرت تا پایان آن ادامه پیدا می‌کند همچنین گروهی از زنان هستند که به علت بالا بودن هورمون‌های دوران بارداری تهوع و استفراغ سراسر بارداری را تجربه می‌کنند هر چند که این مورد نادر است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران اظهار داشت: چنانچه تهوع و استفراغ دوران بارداری قطع شده است اما در ماه‌های آخر حادث شد نباید آن را به حساب طبیعی بودن آن گذاشت و حتماً باید آن را بررسی کرد. برخی عوارض دیگر مانند بیماری‌های گوارشی یا برخی بیماری‌های زمینه‌ای و فشار خون بالا می‌تواند در ایجاد تهوع و استفراغ ماه‌های آخر بارداری مؤثر باشد.

* استرس‌ زیاد تهوع و استفراغ دوران بارداری را افزایش می دهد

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان تأثیر فشارهای روانی بر ایجاد تهوع و استفراغ دوران بارداری گفت: استرس‌های زیاد می‌تواند موجب افزایش تهوع و استفراغ دوران بارداری شود همچنین زنانی که از نظر روحی و روانی آمادگی بارداری را نداشته‌اند نیز دچار این حالات می‌شوند.

وی افزود: زنانی که انتظار به دنیا آمدن جنسیت خاصی را دارند اما پس از انجام سونوگرافی متوجه می‌شوند جنسیت فرزندشان با آنچه که دوست داشتند متفاوت است نیز دچار تهوع و استفراغ دوران بارداری می‌شوند چرا که این موضوع می‌تواند موجب ایجاد استرس در آنها شود.

* سبک زندگی‌تان را تغییر دهید

خداکرمی با توصیه بر تغییر سبک زندگی برای داشتن بارداری سالم و زایمانی کم‌خطر اظهار داشت: تغییر سبک زندگی با مدیریت استرس و روش‌هایی مانند آرام‌سازی عضلانی می‌تواند تهوع و استفراغ دوران بارداری را کاهش دهد همچنین زنانی که آرامش بیشتری دارند و از روش‌هایی مانند طب فشاری که بر اساس آن نقطه‌ای در بالای مچ دست وجود دارد که فشار آن می‌تواند حملات تهوع دوران بارداری را کاهش دهد، استفاده می‌کنند قادر خواهند بود تهوع و استفراغ این دوران را کاهش دهند.

* از زنجبیل تازه و غذاهای کم‌حجم استفاده کنید

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: مصرف زنجبیل تازه، اجتناب از مصرف غذاهایی که موجب نفخ می‌شوند و استفاده از غذاهایی با حجم کم و فواصل کوتاه در کاهش تهوع و استفراغ دوران بارداری مؤثر است.

وی افزود: همچنین بهتر است بعد از بیدار شدن نان خشک یا تُست استفاده کنند، سیرابی و شیردان و غذاهایی که سرشار از ویتامین B6 و به طور کلی ویتامین‌های گروه B هستند در کاهش تهوع و استفراغ دوران بارداری مؤثرند.

* تا حد ممکن از مصرف دارو بپرهیزید

خداکرمی گفت: مصرف دارو را توصیه نمی‌کنیم مگر اینکه تهوع و استفراغ تا حدی باشد که فرد دچار کم‌آبی شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه تهوع و استفراغ در دوران بارداری زیاد باشد باید به ماما مراجعه شود زیرا لازم است میزان سدیم و پتاسیم بدن بررسی شود و در مواقعی نیز که تهوع و استفراغ شدید باشد نیاز به بستری شدن وجود دارد.

منبع : فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 5

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

آیا خودارضایی یا ارضا شدن در خواب هم ضرر دارد ؟ - جواب سوال یک کاربر

پ آوریل 16 , 2015
پرسش و پاسخ – سوالات استمناء بسم الله الرحمن الرحیم –  سوال کاربر:  سلام اگر بعد از یک ماه در خواب این اتفاق (ارضا و یا خود ارضایی) بیفتد ضرری ندارد؟ جواب در ادامه. بسم الله الرحمن الرحیم جواب : با سلام ، دوست عزیز این اتفاق بعد از اینکه […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...