عوارض نگهداری سگ و گربه بر روی جنین – بیماری چشم

اشتراک گذاری :

مهدی رخصت‌یزدی فوق تخصص قرنیه و جراحی‌های چشم درباره عارضه مگس پران در چشم، گفت: این عارضه در سنین بالا اتفاق می‌افتد و با افزایش سن، زجاجیه تغییر حالت داده و قوام خودش را از دست می‌دهد و به‌صورت مایعی لجز مانند در می‌آید که بر اثر پلک زدن قسمتی از زجاجیه از جای خود کنده‌شده و در بعضی اوقات باعث کنده شدن قسمت‌هایی از شبکه نیز می‌شود که این محل‌ها به‌صورت بال‌های مگس جلوی چشم بیمار حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: این عارضه مشکلی خاصی ایجاد نمی‌کند و بیمار نباید روی آن حساس شود؛ مگر اینکه کنده شدن زجاجیه باعث پارگی نقطه‌ای، در قسمت‌هایی از شبکیه نیز بشود که در این حالت نیاز است تحت نظر پزشک متخصص معاینه و درمان شود.

این فوق‌تخصص قرنیه و جراحی‌های چشم، افزود: اگر این مگس پران با برق زدن نیز همراه باشد، ممکن است به شبکیه نیز آسیب‌رسیده باشد که لازم است توسط پزشک معاینه شود. همچنین گاهی اوقات هم وجود التهاب داخل چشمی (یووئیت) سبب تجمع سلول‌های التهابی در زجاجیه شده که در نهایت باعث ایجاد مگس‌پران می‌شود. یکی دیگر از علل مگس‌پران، وجود خونریزی در داخل زجاجیه است؛ مثلاً در افراد مبتلابه دیابت ممکن است خونریزی خفیف چشمی ابتدا به‌صورت یک مگس‌پران دیده شود.

رخصت‌یزدی ادامه داد: وقتی که زجاجیه کنده می‌شود ممکن است قسمت اتصال به شبکیه نیز دچار عارضه شده باشد و باعث ایجاد کشش روی شبکیه بشود که مجدد توصیه می‌کنم برای تشخیص و درمان بهتر حتماً با پزشک متخصص مشورت شود.

 وی همچنین درباره آلودگی‌های ناشی از نگهداری حیوانات خانگی در منزل، گفت: نگهداری گربه و سگ ممکن است باعث انتقال بیماری‌هایی در منزل شود و در نهایت عوارض چشمی به دنبال داشته باشد. این بیماری‌ها ممکن است به خانم‌های باردار انتقال پیداکرده و روی جنین تأثیر بگذارد. این عارضه بر روی جنین ایجاد التهاب داخلی چشم و تاری دید خواهد شد که تا سال‌ها همراه نوزاد خواهد بود.

وی در پایان گفت: این انگل ممکن است هیچ‌گونه علائمی از خود بروز ندهد و به‌صورت ذخیره در بدن جنین باقی بماند و در سال‌های بعد از تولد خود را به‌صورت عارضه‌های چشمی نشان دهد. ضمن اینکه موی سگ و گربه باعث سوزش و خارش و قرمزی و ایجاد حساسیت در چشم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس؛‌ متخصصان چشم معتقدند، بسیاری از افراد مدت‌ها مگس‌پران داشته‌اند و هیچ مشکل خاصی پیدا نکرده‌اند. مگس‌پرانی که سال‌ها وجود داشته و تغییر خاصی پیدا نکرده است معمولاً خطری ندارد اما بروز مگس پران جدید می‌تواند ناشی از مشکلات جدی چشمی باشد.

همچنین گاهی با یک نوبت معاینه نمی‌توان علت دقیق مگس‌پران را تشخیص داد. در این حالت معمولاً لازم است معاینه در فواصل ۳_۲ هفته یک‌بار تکرار شود تا زمانی که مطمئن شویم علت خطرناکی وجود ندارد.

یک نکته مهم آن است که جرقه حتی اگر با پارگی شبکیه همراه باشد معمولاً پس از چند روز تا چند هفته خود به خود از بین می‌رود؛ مگس پران هم حتی در صورت همراهی با پارگی شبکیه پس از چند هفته کوچک می‌شود؛ بنابراین در افرادی که جرقه یا مگس پران جدید ایجادشده حتی اگر خودبه‌خود خوب شده باشد لازم است معاینه کامل چشم انجام شود.

لازم است ذکر شود؛ در مواردی که مگس پران با سوراخ یا پارگی پرده شبکیه همراه باشد ممکن است نیاز به اقدامات درمانی مثل لیزر یا عمل جراحی برای جلوگیری از پارگی پرده شبکیه وجود داشته باشد.

به گفته متخصصان بیماری‌های چشم؛‌جرقه درصورتی‌که علت خطرناکی نداشته باشد پس از چند روز تا چند هفته برطرف می‌شود و نیاز به درمان ندارد.

منبع : فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 16

محمدرضا - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

طنز و خنده - حیوون خونگی - یونجه و اعصاب - کادوی دوبی

چ نوامبر 11 , 2015
  حیوون خوونگی فقط مورچه!! سروصدا نمیکنن ،جیش نمی کنن، رسیدگی نمیخوان، آروم خونه رو جارو میکنن گشنه‌شونم بشه یه چیزی از رو فرش برمیدارن میخورن!     یکی از مزیت های شبکه های اجتماعی تو کشورمون اینه که . . . هر کی یه دست لباس نو میخره مدل […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...