فرشته‌سازی تلگرام از پزشک اصلاح طلبی که قتل خانواده‌اش را گردن غذای نذری انداخت اما خود متهم اصلی بود!/ سکوت رسانه ای بعد از دروغ از آب درآمدن سناریو ساختگی/ آقایان وزیر و وکیل! لطفا با اخبار تلگرامی، جوگیر نشوید

اشتراک گذاری :
نودیها:«فرشته‌سازی از مجرمین» و «هیولاسازی از بی‌گناهان» یکی از استراتژی‌های اصلی مورد استفاده برخی جریانات رسانه‌ای و سیاسی در شبکه‌های اجتماعی هستند که نمونه‌های متعددی از آن را – مانند ماجرای جنجالی یک قاری مشهور و حکم زندان یک زن به جرم اقدام علیه امنیت ملی – در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم.

 اگر مثل بسیاری از ایرانیان، اهل تلگرام و چرخیدن در کانال‌ها و گروه‌های متعدد آن باشید، حتما این خبر به شما هم رسیده که «اعضای خانواده علیرضا صلحی، پزشک اصلاح طلب تبریزی به دلیل استفاده از غذای نذری مسموم، جان باختند»؛ خبری که به سرعت درکانال‌ها، دست به دست و با یک کلاغ و چهل کلاغ تبدیل به سناریوی داعش برای کشتار جمعی مردم ایران شد!

 

 حالا و پس از گذشت یک ماه از انتشار گسترده این خبر تلگرامی، رسانه‌های خبری اعلام کردند پزشک تبریزی که ادعا می‌شد همسر و مادربزرگش در اثر خوردن غذای نذری فوت کرده‌اند، به دست داشتن در قتل این دو اعتراف کرده است.

 

ماجرای «پزشک عاشق شجریان» چه بود؟

حدود یک ماه پیش، کانال‌های تلگرامی وابسته به طیف اصلاحات، در خبری اعلام کردند که چنین اتفاقی افتاده و در تشریح جزئیات آن نوشتند: «ظاهرا فردی به درمانگاه دکتر صلحی مراجعه کرده و پس از پرسیدن تعداد اعضای خانواده دکتر برای ایشان غذای نذری برده و احتمالا فوت افراد به علت خوردن غذای مسموم بوده است. دکتر علیرضا صلحی از فعالان سیاسی آذربایجان شرقی و عضو حزب اتحاد ملت بود که شهرتش به خاطر تجویز نسخه‌های خوش خط و توصیه به گوش دادن صدای شجریان به جای مصرف دارو بود.»

علیرضا صلحی، پزشکی شناخته شده‌ای در فضای مجازی است که به «پزشک خوش‌خط» شهرت دارد. چندی پیش یکی از نسخه‌های این پزشک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در آن با خطی خوش به یکی از بیمارانش توصیه کرده بود تا با گوش دادن به صدای شجریان و سالار عقیلی درمان شود. تصویر این نسخه چندی پیش دست‌به‌دست در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی چرخیده و میلیون‌ها نفر در جریان آن قرار گرفته بودند.

پس از انتشار تلگرامی این خبر، وزیر بهداشت در اقدامی عجولانه و نمایشی به جای پیگیری صحت آن، اقدام به صدور پیام تسلیت برای وی کرد. قاضی‌زاده هاشمی در پیامی درگذشت دو تن از اعضای خانواده دکتر صلحی پزشک خوش‌خط تبریزی را به وی تسلیت گفت و بر پیگیری دلیل این حادثه تاکید کرد.

حالا و پس از فروکش کردن هیجانات تلگرامی، منابع رسمی از بازداشت آقای دکتر و آغاز تحقیقات از او خبر می‌دهند.

 

فرشته‌ای که قاتل شد

حجت الاسلام و المسلمین مظفری، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی در گفتگویی در ارتباط با انتشار خبری مبنی بر مسمومیت خانواده پزشک تبریزی اظهار کرد: این پزشک مدعی شده که فردی چند غذای نذری در اختیار  آن‌ها قرار داده و اعضای خانوادهاش با مصرف این غذا مسمومیت پیدا کرده و راهی بیمارستان شده‌اند. متاسفانه همسر و مادربزرگ این پزشک فوت شده‌اند؛ اما هنوز علت مرگ آن‌ها مشخص نیست و پرونده در دست بررسی است.

اطلاعات به دست آمده از یک منبع آگاه در این پرونده حاکی است که بخش مهمی از جزئیات این حادثه دروغ بوده است که کذب بودن جزئیات مرگ این دو و شایعه بازداشت این پزشک در جریان مرگ دو عضو خانواده‌اش، نشان می‌دهد اصل موضوع با آنچه تا به امروز مطرح می‌شده، کاملاً متفاوت است.

این منبع آگاه در گفتگو با تسنیم با تأیید خبر بازداشت این پزشک تبریزی به عنوان یکی از مظنونین اصلی قتل همسر و مادر بزرگش گفت: در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد گرچه مرگ این مقتولان بر اثر مسمومیت رخ داده است ولی بر خلاف ادعاهای مطرح شده، پای هیچ غذای نذری در میان نبوده است. در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که این پزشک تبریزی، شخصاً مبادرت به تهیه غذا از یکی از کترینگ‌های شهر تبریز کرده است و غذای مسمومی که باعث مرگ این دو زن شده به هیچ وجه، نذری نبوده است.

 

ماجرای ادامه‌دار علیرضا صلحی، نرگس محمدی، سعید طوسی و ..

پس از مشخص شدن غیرواقعی بودن خبر مسمومیت با غذای نذری، حالا کانال‌های پخش کننده این خبر سکوت محض اختیار کرده‌اند و البته دیگر خبری هم از آقای وزیر بهداشت و اعضای حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت برای نمایش رسانه‌ای و پیام‌های اشک‌دار و دلسوز نیست.

«فرشته‌سازی از مجرمین» و «هیولاسازی از بی‌گناهان» یکی از استراتژی‌های اصلی مورد استفاده برخی جریانات رسانه‌ای و سیاسی در شبکه‌های اجتماعی هستند که نمونه‌های متعددی از آن را – مانند ماجرای جنجالی یک قاری مشهور و حکم زندان یک زن به جرم اقدام علیه امنیت ملی – در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم.

نمونه‌هایی از دروغ‌پردازی و شایعه‌پراکنی در فضای مجازی

 

شاید نظارت بر فضای مجازی و کنترل آن به منظور پخش شایعات کار دشواری باشد اما تقاضا از مسئولین کشور به ویژه اعضای دولت برای ایستادن در برابر تمایلات رسانه‌ای و نمایش‌های انسان‌دوستانه مبتنی بر اخبار تلگرامی قطعا اقدامی ساده و منطقی است. امیدواریم همه مسئولین به ویژه افرادی نظیر علی مطهری و دکتر قاضی‌زاده هاشمی قبل از یک نمایش رسانه‌ای حداقل از اعتبار شایعات و اخبار مطمئن شوند.

رجا

 
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 20

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

هزینه آرایش ایرانی‌ها بیشتر از درآمد سینمای بالیوود

س نوامبر 1 , 2016
نودیها:مقایسه سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که ایرانی‌ها به‌طور متوسط ۴.۵‌ درصد از درآمد سالانه‌شان را برای لوازم آرایش هزینه می‌کنند؛ این درحالی است که آلمانی‌ها تنها ١.۵‌ درصد و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها نیز ١.٧‌ درصد از درآمد سالانه‌شان را برای خرید لوازم آرایش […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...