فشار شدید حسین فریدون برای انتصاب شریک صرافی اش به ریاست بانک ملی

اشتراک گذاری :
سایت نودیها : علی رضازاده- گروه اقتصادی:‌
۱- دو سالی هست که حسین فریدون از گذر حادثه به جایگاه مقامات عالی کشور منتقل شده است. فریدون سابقه کار در وزارت اطلاعات، فرمانداری نیشابور، سفارت ایران در مالزی و نمایندگی ایران در سازمان ملل و نهایتا مشاور برادرش در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد. علی رغم چهره امنیتی-دیپلماتیک، وی ترجیح می دهد بیشتر به ارتباطات اقتصادی و حاشیه‌ای بپردازد.
۲- فریدون در ایام تشدید تحریمها و افزایش نرخ ارز (سالهای آخر دولت احمدی‌نژاد) همراه با شرکای خود یعنی علی صدقی، علی اسدیان و مانی مهاجان اقدام به ایجاد صرافی کرد. صرافی «صدقی و شرکاء» که اتفاقا فاقد مجوز از بانک مرکزی است!
 
۳- از عملکرد صرافی فریدون اطلاعی در دست نیست. اما برخی معتقدند در آن زمان نقش صرافان و محتکران ارز (کاسبان تحریم) در افزایش نرخ ارز کمتر از نقش تحریم ها نبود! بالاخره فرصت های زیادی برای کاسبی وجود دارد و افرادی که شامه اقتصادی خوبی دارند، از آن بهره مند می شوند!
۴- حسین فریدون در دولت یازدهم تحرکات اقتصادی خود را تشدید کرده است. فریدون نقش زیادی در انتصاب های مشاغل پرپول دولت تدبیر و امید ایفا می‌کند. به عنوان مثال مدیران بانک‌های تجارت، صادرات، ملی و همچنین انتصاب مدیران شستا و تاپیکو با اعمال نظر فریدون انتخاب شده‌اند. علی صدقی رفیق و شریک حسین فریدون هم با فشار وی به ربیعی و طیب نیا،‌وزرای کار و اقتصاد به عنوان مدیرعامل بانک رفاه منصوب شد. پیش از این نقش فریدون در فرآیند فسادخیز مداخله ارزی بانک مرکزی هم رسانه‌ای شد. (+) ماجرایی که در آن فروش ارزهای ارزان قیمت بانک مرکزی از طریق برخی صرافیها انجام می‌شد و در همین رابطه و با فشار حسین فریدون انتصاب فرشاد حیدری به جای تهرانفر به تعویق انداخته شد و چند روز قبل بنا به دلایلی (شاید کاهش فشار فریدون بر جناب سیف) بالاخره انجام شد.
۵- هفته گذشته با رسانه‌ای شدن حقوق صدها میلیونی مدیران بیمه، آقای امین از ریاست بیمه مرکزی استعفا داد و وزیر اقتصاد آقای همتی مدیرعامل بانک ملی را به عنوان رئیس بیمه مرکزی منصوب کرد. همین جابجایی باعث شده تا فشار برای انتصاب شریک حسین فریدون به سمت بانک ملی افزایش یابد. شنیده ها حاکیست علی صدقی گزینه جدی جابجایی از بانک رفاه به بانک ملی است.
۶- صدقی یکی از مدیران سابق بانک ملی است که در مقطعی همراه با جناب سیف در بانک فیوچر بحرین (وابسته به بانک ملی) فعالیت می‌کرد . صدقی قبل از دولت یازدهم مدیر بانک ملی پی ال سی لندن بود . بانک مستقل ملی پی ال سی در سال ۸۰ (دولت اصلاحات) در انگلیس ایجاد شد و حلقه ارتباطی برخی بانکیهای خاص است . فعالیت در انگلیس شاید آغاز نزدیک شدن صدقی به خانواده فریدون است. کما اینکه عبدالناصر همتی (مدیرعامل سابق بانک ملی و مدیر فعلی بیمه مرکزی) و ولی لله سیف (رئیس فعلی بانک مرکزی) هم در همین بانک انگلیسی فعالیت داشته‌اند . همچنین گفته می شود برخی اعضای خانواده حسین فریدون ساکن انگلیس هستند . انگار انگلیس برای فریدونها محل تحصیل خانوادگی است. گل همکاری صدقی با فریدون در صرافی «صدقی و شرکاء» در دولت گذشته رقم خورد. البته همراهی با فریدون به ثمر نشست و در دولت یازدهم صدقی مدیر عامل بانک رفاه گردید.
۷- اعمال نفوذ در فرآیند انتصاب مدیران عامل بانکهای دولتی (و شبه دولتی) برای جریان‌های قدرت و ثروت بسیار مهم است. سلطه بر کوهی از پول میتواند تامین مالی عوامل و حتی هزینه‌های انتخاباتی و سیاسی را بسیار تسهیل کند. یکسال بیشتر از عمر دولت باقی نمانده و اسپانسرها انتظار دارند تا حمایت متقابل تسریع شود. با این وجود چند هفته ای است بدلیل حواشی گسترده، حضور حسین فریدون در دولت کم رنگ شده است. شاید این اتفاق در انتصاب جایگزین مدیر عامل بانک ملی هم تاثیر بگذارد. هنوز معلوم نیست این گوشه گیری تنها یک نمایش ظاهری است یا در واقع هم نفوذ فریدون در عزل و نصبهای اقتصادی کم رنگ شده. گذشت زمان آرایش جدید و توان نیروهای فعال در بخش اقتصادی دولت را مشخص خواهد کرد.
رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 1

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

کار جالب رهبری در سخنرانی دیروز

س مه 24 , 2016
سایت نودیها :  مراسم دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای درجه سردوشی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) پیش از ظهر امروز با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا برگزار شد.   در مراسم‌های نظامی این‌چنینی روال معمول بر این است که در هنگام سخنرانی فرمانده معظم کل […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...