قدم زدن کنار دستشویی سازمان ملل برای دست دادن با اوباما

اشتراک گذاری :

 شبکه اطلاع رسانی راه دانا در گزارشی از بی توجهی وزیر امور خارجه به احساسات مردم ایران در ماجرای کشته شدن صدها تن از حجاج ایرانی در فاجعه منا انتقاد کرد. متن این گزارش در پی می آید:

در حالی که انتظار می رفت ظریف از همان روز اول سفر خود را به نیویورک که چندان مهم نبود لغو کند و با رایزنی های دیپلماتیک موضوع بازگشت قربانیان حادثه منا و ارسال نیرو برای شناسایی آنها را پیگیری کند، وی ترجیح داد در نیویورک مانده و در نهایت به طور اتفاقی با اوباما رو به رو شود.

 با گذشت ۷ روز از حادثه منا و کشته و مفقود شدن بیش از ۴۰۰ نفر از حجاج ایرانی، همچنان سرنوشت اجساد حجاج ایرانی و وضعیت مفقودین مشخص نیست.

این در حالی است که از روز اول این ماجرا، ظریف به عنوان وزیر امور خارجه کشور که مسئول پیگیری و رسیدگی به قضایای رخ داده در مکه و منا بود، به نیویورک رفته تا همراه روحانی در اجلاس سران کشورها حضور یابد.

اگرچه در ایران کمیته ای برای پیگیری این ماجرا تشکیل شد اما ریاست این کمیته پیگیری بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که در هفته گذشته نتوانست ویزا دریافت کرده و به عربستان برود.

از طرف دیگر وزیر بهداشت و درمان برای پیگیری اوضاع مصدومان با رفتن به دوحه و پیمودن چند مسیر انحرافی توانست وارد عربستان شود تا از نزدیک موضوع مربوط به مجروحان را پیگیری کند.

در حالی که انتظار می رفت ظریف از همان روز اول سفر خود را به نیویورک که چندان مهم نبود لغو کند و با رایزنی های دیپلماتیک موضوع بازگشت قربانیان حادثه منا و ارسال نیرو برای شناسایی آنها را پیگیری کند، وی ترجیح داد در نیویورک مانده و در نهایت به طور اتفاقی با اوباما رو به رو شود.

این در حالی است که میان مفقودین این حادثه اسامی چند تن از کارمندان وزارت خارجه گه برای انجام فریضه حج به عربستان رفته بودند نیز دیده می شود اما ظریف برای کارمندان خود نیز قدمی بر نداشت.

با گذشت یک هفته از حادثه غم بار منا و در حالی که مقام معظم رهبری بر بازگشت سریعتر حجاج تأکید فرمودند و از مسئولین خواستند هرچه سریعتر این موضوعات را پیگیری کنند، هنوز هیچ اقدام موثری در این راستا صورت نگرفته است.

ظریف در حالی که مدیریت از نیویورک را در دستور کار خود قرار داده بود، در مصاحبه تلفنی از نیویورک گفت: در دیدارهای مختلفی که در نیویورک داشتم، به ویژه دیداری که با قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد و وزیر امور خارجه مصر و با سایر وزرای خارجه داشتم، ضرورت همکاری دولت سعودی را با همکاران ما برای شناسایی قربانیان و مداوای مجروحان و نیز شناسایی مفقودان دنبال کردیم!

وزیر امور خارجه پیگیری آخرین وضعیت حجاج ایرانی در عربستان را اولویت این وزارتخانه خواند و گفت: ما ده ها هزار حاجی در عربستان داریم که سلامتی، حرمت و امنیت آنها برای ما مهمترین دغدغه است.

وی افزود: همکارانم در وزارت خارجه به عنوان رابط با دستگاه سیاست خارجی دولت عربستان برای پیگیری وضعیت زائران ایرانی در حال رایزنی دائم هستند.

متأسفانه بی مسئولیتی مسئولان در وزارت خارجه به ویژه وزیر امور خارجه در کنار حادثه غم انگیز منا، غم مردم را بیشتر کرده است و به نظر می رسد دیپلماسی لبخند در این حادثه پاسخگو نبوده است.

شأن ایرانی ها و حجاج تا جایی پایین آمد که وزیر امور خارجه عربستان مدعی شد ایران در امور عربستان دخالت می کند و این حوادث در برگزاری حج طبیعی است؛ این در حالی بود که ایران تنها به دنبال اعزام یک گروه برای شناسایی پیکر قربانیان این حادثه بود.

در این مدت تیم باقی مانده از دولت در کشور تلاش می کرد وزیر امور خارجه را پیگیر این ماجرا معرفی کند به طوری که جنتی با بیان اینکه محمد جواد ظریف در نیویورک مسئله را پیگیری می کند، اظهار داشت: وزیر امور خارجه کشور در نیویورک درخواست ملاقات با وزیر امور خارجه عربستان داشته که این درخواست با سردی و عدم موافقت این مقام سعودی مواجه شد.

عده ای از کارشناسان معتقدند کسی که ربع قرن از زندگی خود را در آمریکا گذرانده است و همواره در طول مذاکرات به دنبال لبخند رضایت آمریکا می‌گشته، قطعاً امروز توانایی مدیریت فاجعه منا را ندارد.

نوع مدیریت و در حقیقت بی مدیریتی وزیر امور خارجه در این حادثه مهر تاییدی بر نظر برخی از کارشناسان خارجی بود؛ دیپلماسی دولت یازدهم در مذاکرات خلاصه شده است و سیاست های دولت امکان پیگیری مسائل خارجی دیگر را ندارد.

اگرچه عمق فاجعه منا زیاد بود، اما حتی بزرگترین حادثه ها با مدیریت صحیح ظرف چند روز کنترل شده و ابعاد آن مشخص می شود؛ این در حالی است که در هفته گذشته حتی بسیاری از خانواده ها از سرنوشت عزیزان خود بی خبرند.

پیگیری دیپلماسی لبخند ظریف در سازمان ملل در حالی که بسیاری از مردم کشور داغ عزیزان خود را در عربستان بر دل داشتند و عده زیادی از آنها نگران وضعیت بلاتکلیفی خانواده های خود در عربستان هستند، توهینی بزرگ به ملت ایران به شمار می رود که قطعاً مردم ایران این بی خیالی و توهین را نخواهند پذیرفت.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز بهتر است با پیگیری این موضوع از وزارت خارجه مانع از تضییع حقوق هم میهنان خود در عربستان شوند و هرچه سریعتر این بحران را در کشور حل کنند؛ شاید بهتر است از ظریف خواسته شود تا در مجلس شورای اسلامی پاسخی برای این بی مسئولیتی خود ارائه کند.

منبع : فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 18

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سخنان زیبا و حماسی استاد حسین علیزاده + دانلود اثری از استاد

پ اکتبر 1 , 2015
 روز بزرگداشت مولانا بهانه‌ای شد تا با حسین علیزاده گفتگو کنیم. او کم حرف است و زیاد پیش نمی‌آید که پای صحبت با خبرنگاران بنشیند اما وقتی با او روبه رو شدم، چهره‌ای گشاده و صبری مهربانانه برای گفتگو دیدم. علیزاده، هم درباره مولوی صحبت کرد، هم نگرفتن مدال شوالیه […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...