قطعنامه به ما اجازه می‌دهد هر وقت بخواهیم تحریم‌ها را برگردانیم!

اشتراک گذاری :

جان کری، ارنست مونیز و جک لو، وزرای خارجه، انرژی و خزانه‌داری آمریکا برای توضیح درباره توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در مقابل کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شده‌اند.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان ابتدایی خود در این جلسه از اشتباه‌هایی که در تفسیر توافقنامه شده انتقاد و تاکید کرد که این توافق به هدف خود در جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد رسید.
وی  در پاسخ به نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی ایران، توافق حاصل‌شده در این زمینه را یک پیروزی برای آمریکا دانست. او گفت محدودیت‌های موشکی در حالی وارد قطعنامه شورای امنیت شده که قرار بوده این قطعنامه فقط هسته‌ای باشد.
کری گفت: سپاه پاسداران ایران مخالف این توافق است چون «چتر هسته‌ای برای فعالیت‌های خود را از دست خواهد داد.»
او گفت با برداشته شدن این چتر فعالیت‌های ایران در منطقه هم کاهش خواهد یافت.
از کری درباره «رفع تحریم نیروی قدس سپاه ایران» سوال شد. او این موضوع را رد کرد و گفت هرگز تحریم‌ها علیه نیروی قدس برداشته نخواهد شد.
پروتکل الحاقی پایانی ندارد
وزیر خارجه آمریکا با اشاره به پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران گفت این اقدام منجر به شفافیت برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد. او گفت پذیرش و اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران هیچ پایانی ندارد.
جان کری تاکید کرد که ایران به نظر او «قبلا به دنبال بمب بوده» اکنون قبول کرده هسته راکتور آب سنگین اراک را با بتن پر و تولید پلوتونیم را متوقف کند.
وی هشدار داد که اگر توافق از بین برود راه ایران برای ازسرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم بازخواهد شد و آمریکا در میان شرکایش در تحریم ایران تنها خواهد ماند.
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که خود در طول دوران کاری‌اش در تمام رای‌گیری‌های کنگره آمریکا به نفع اسرائیل رای داده و اکنون هم می‌تواند اطمینان دهد که این توافق به نفع امنیت اسرائیل خواهد بود.
وزیر خارجه آمریکا گفت سیستم نظارتی توافق‌شده امکان رسیدن به سلاح هسته‌ای از مسیر موازی را از ایران می‌گیرد.
ایران به دانش غنی‌سازی دست یافته
کری در ادامه با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت اعلام کرده است که اجازه دستیابی ایران به بمب را نمی‌دهد، گفت: «رئیس‌جمهور اوباما، تنها رئیس‌جمهوری بود که سفارش ساخت جنگ‌افزاری را داد که بتواند تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار داد و آن را آماده کرد.»
وی با این حال تأکید کرد که ایران به دانش غنی‌سازی دست یافته و به چرخه سوخت مسلط شده است، به همین جهت «شما نمی‌توانید این دانش را بمباران کنید.»
وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه «همکاری‌های امنیتی ما با اسرائیل بی‌سابقه است»، گفت واشنگتن همچنان بر حضور قدرتمند در خلیج فارس و هماهنگی‌های امنیتی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، تأکید دارد.
تمرکز ما، بر عقب راندن تلاش‌های منطقه‌ای ایران است
وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به این سوال که آیا اگر کنگره به اکثریت بیش از دو سوم برسد، توافق ایران قطعا رد می‌شود، گفت: «بله!»
کری با این حال هشدار داد که در آن صورت، ورود به جنگ با ایران، «تقریبا اجتناب‌ناپذیر» خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال «تد پو» که آیا دولت آمریکا به دنبال تغییر نظام ایران است، گفت: «در حال حاضر تمرکز ما بر به عقب راندن اقدامات ثبات‌زدای ایران و تهدید این کشور علیه اسرائیل و متحدان ما در منطقه و ایجاد ائتلاف امنیتی جدیدی در منطقه است.» با این حال، پو تأکید کرد که به عقیده‌اش، بهترین وضعیت برای ایران، تغییر نظام این کشور و برگزاری انتخابات آزاد در ایران است.
ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا هم در سخنان خود در آغاز جلسه گفت: ۹ آزمایشگاه مختلف از سراسر آمریکا درباره مسائل فنی به گروه مذاکره‌کننده مشاوره می‌دادند.
وی تصریح کرد: برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) زمان گریز هسته‌ای ایران را به یک سال می‌رساند. او گفت ایران تا ۱۵ سال اجازه پردازش اورانیوم و پلوتونیم لازم برای دستیابی به تسلیحات اتمی را نخواهد داشت.
او گفت: در برجام سازوکار مناقشه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پیش‌بینی شده است.
جک لو: آمریکا می‌تواند تحریم‌ها را بازگرداند
وزیر خزانه‌داری هم در ادامه به صحبت در مورد توافق پرداخت و در پاسخ به کسانی که از آزاد شدن منابع مالی ایران انتقاد می‌کنند، گفت هدف از این مذاکرات از ابتدا تغییر رفتار هسته‌ای ایران بوده است.
وی همچنین تصریح کرد که «هیچ امتیاز به هنگام امضایی» وجود نخواهد داشت، و «تنها زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کند که ایران به تعهدات خود عمل کرده است،‌ رفع تحریم‌ها به صورت مرحله‌بندی شده، آغاز می‌شود.»
وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه با بیان اینکه در توافق هسته‌ای  ساز و کار قدرتمندی برای بازگرداندن تحریم‌ها در نظر گرفته شده است، گفت در صورت نقض توافق از سوی ایران، «ایالات متحده به تنهایی می‌تواند بازگشت تحریم‌ها را اجرایی کند.»
لو به اقدامات منطقه‌ای ایران هم اشاره کرد و با متهم کردن تهران به حمایت از تروریسم، گفت واشنگتن به فشار به ایران ادامه می‌دهد. او به عنوان نمونه، به تحریم هفته گذشته تعدادی از اعضای حزب‌الله لبنان نیز اشاره کرد و همچنین گفت: «ما سپاه و همچنین نیروی قدس را از تحریم خارج نمی‌‌کنیم.»
وی همچنین گفت واشنگتن به دقت روابط ایران با متحدان منطقه‌ای‌اش پس از توافق را تحت نظر خواهد داشت. لو افزود در صورت نبود توافق، «حامی اصلی تروریسم در جهان» در آستانه دستیابی به بمب هسته‌ای قرار می‌گیرد.
وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد که ایران در ابتدای این توافق به تنها نیمی از دارایی‌های بلوکه‌شده خود، «یعنی کمی بیش از ۵۰ میلیارد دلار دست می‌یابد.» به گفته لو، حدود ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در قرارداد با چین صرف شده و چند ده میلیارد دلار آن نیز برای وام‌های بلوکه‌ شده است.
وی با بیان اینکه برخی به دنبال تسلیم کامل ایران و پاسخگویی به تمام مسائل هستند، گفت این تصور که می‌توان توافق را رد کرد و سپس ائتلافی تشکیل داد که فشار لازم برای رسیدن به این اهداف را به ایران بیاورد، «غیرعملی خواهد بود.»
زندانیان آمریکایی در ایران
کری در پاسخ به سوالی درباره زندانیان آمریکایی در ایران گفت در حال مذاکره درباره این موضوع هستیم و امیدواریم به زودی آنها را به خانواده‌هایشان بازگردانیم.
جان کری در ارتباط با چگونگی حمایت از «نیروهای دموکراتیک» ایران در عین توافق با ایران و انتقاد از «قوی شدن قدرت سرکوب ملاها» در ایران تاکید کرد که این مذاکرات هسته‌ای بوده و افزود آقای روحانی و ظریف نگاه متفاوتی را نسبت به گذشته ارائه داده‌اند.

منبع : کیهان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 17

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سکته مغزی چگونه اتفاق می افتد؟

چ جولای 29 , 2015
یک متخصص مغز و اعصاب گفت: صدمه وارده به بافت مغز بر اثر کاهش یا قطع خون‌رسانی را سکته مغزی گویند. دکتر بابک آزادنیا  اظهار کرد: سکته مغزی به دو دسته ایسکمی و ناشی از خونریزی تقسیم می‌شود؛ به طوری که ۸۸ درصد سکته‌های مغزی از نوع ایسکمی و ۱۲ […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...