لوازم آرایش با کیفیت هم سرطان‌زاست

اشتراک گذاری :

نودیها : محمد اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان در نشست خبری که به مناسبت هشتمین کنگره بین‌المللی پیشگیری و کنترل سرطان برگزار شد، گفت: این کنگره مربوط به مناطق آسیا و اقیانوسیه است و این مرکز به نیابت از طرف وزارت بهداشت و درمان مسئولیت برگزاری آن را به عهده دارد که در حدود ۷۰ کشور در مجموعه آسیا و اقیانوسیه قرار دارند و در حال حاضر به علت اهمیت سرطان و شیوع بالای آن بر روی این حوزه تمرکز کرده‌اند.

وی ادامه داد: ژاپنی‌ها بنیان‌گذار این انجمن بوده‌اند و در حال حاضر ترکیه محل دبیرخانه انجمن آسیا و اقیانوسیه برای کنترل سرطان است و هر دو سال یک‌بار این کنگره برگزار می‌شود که امسال هشتمین دوره از برگزاری آن به میزبانی ایران خواهد بود.

اکبری افزود: در این کنگره روند بروز و شیوع سرطان‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و بیش از ۵۰ محقق و دانشمند فعال در عرصه سلامت و سرطان در سطح بین‌المللی در این برنامه شرکت و به تبادل اطلاعات و دانش در این زمینه خواهند پرداخت.

رئیس مرکز کنترل سرطان با اشاره به‌ضرورت ثبت آمار و نقش آن در پیشگیری و درمان بیماران، افزود: در سال ۱۳۸۰ برای اولین بار ثبت سرطان در ایران آغاز شد و در طول ۱۵ سال گذشته بیش  از یک‌میلیون مورد سرطان در ایران ثبت کرده‌ایم که این آمار می‌تواند کمک بزرگی در تصمیم‌گیری‌های آینده داشته باشد.

وی با اشاره به بروز و شیوع سرطان در ایران، گفت: بروز سرطان در ایران حدود صد و چهل در ۱۰۰ هزار نفر است که این رقم از میزان بروز در آسیا و اقیانوسیه کمتر است؛ همچنین این آمار در مردان کمی بیشتر از زنان بوده و در حال حاضر در ایران رو به افزایش است و روند تندی دارد به‌طوری‌که در برخی‌ از سرطان‌ها تا ۶ درصد در سال رشد داشته است که عدد بالایی است و پیش‌بینی می‌شود در ۱۵ سال آینده سرطان از مهم‌ترین علل مرگ ایرانیان باشد.

وی ادامه داد: سرطان سینه در زنان بالاترین رقم ابتلا را دارد و سرطان معده هم از بالاترین آمار بروز در مردان برخوردار است.

اکبری ادامه داد: حدود ۲۵ درصد از سرطان‌های سینه منجر به فوت می‌شود اما اکثر مبتلایان به این سرطان تا ۵ سال امید به زندگی دارند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان ادامه داد: یکی از عوامل افزایش آمار سرطان در ایران، بالا بودن سن و مسن بودن جامعه است چراکه بالا بودن سن، ۷۰ درصد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد و این موضوع قابل‌پیشگیری نیست.

وی ضمن تأکید بر اصلاح سبک زندگی و نقش تغذیه در بروز سرطان، گفت: عوامل خطر دیگری در بروز سرطان وجود دارد که می‌توان آن‌ها را کنترل کرد؛ از مهم‌ترین این عوامل مصرف چربی و پروتئین‌های حیوانی مانده است، سوسیس، کالباس جزو اولین ماده مؤثر در بروز سرطان هستند و طبق آمار سازمان بهداشت جهانی حتماً سرطان ایجاد می‌کند، همچنین نمک یکی دیگر از فاکتورهای بروز سرطان است که خطر ابتلا به سرطان گوارش را افزایش می‌دهد.

اکبری ادامه داد: در طول ۱۰ سال گذشته تعداد زنان مصرف‌کننده دخانیات دو برابر شده است و باید بدانید که مصرف سیگار هم برای فرد و هم برای نسل آینده او به‌صورت ژنتیک خطرآفرین بوده و زمینه ابتلا به سرطان ریه در فرزندان یا نسل‌های بعدی فرد سیگاری را فراهم می‌کند. همچنین مسائل روانی و معنوی در کنترل و پیشگیری از این بیماری بسیار مؤثر است یعنی اینکه ما بتوانیم با خلق‌وخوی خودمان استرس‌ها را دور و در پیشگیری بیماری مؤثر باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر مصرف برخی داروها در ابتلا به سرطان، گفت: داروها و رفتارهای درمانی یکی دیگر از عوامل خطرساز در بروز سرطان است؛ همچنین ما دومین مصرف‌کننده لوازم‌آرایش در دنیا هستیم و لوازم‌آرایش چه جنس خوب و چه جنس بد به هر شکل مصرف شود می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد؛ بعضی از داروها نیز مثل هورمون‌ها که برای جوان‌سازی یا مسائل بدن‌سازی مصرف می‌شود می‌تواند از علل بروز سرطان باشد.

اکبری در پاسخ به سؤالی درباره سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها، گفت: موج الکترومغناطیس برای بدن مضر است و اختلالات گوناگونی ایجاد می‌کند ولی سرطان‌زا بودن آن‌ها هنوز اثبات نشده و دلیلی برای سرطا‌ن‌زا بودن آن نداریم.

کنگره بین‌المللی ثبت سرطان و زیرساخت‌های برنامه جامع کنترل سرطان و هشتمین کنگره آسیا و اقیانوسیه از ۱۰ الی ۱۲ آبان ماه ۹۴ در محل دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

منبع : فارس به نقل از رجانیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 7

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود موشن گرافیک روشن سازی فاجعه منا

ی نوامبر 1 , 2015
برای دانلود اینجا کلیک کنید منبع:مستضعفین تی وی برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 7

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...