لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی کدامیک مناسب ترند؟

اشتراک گذاری :
انتخاب بین یک کامپیوتر لپ تاپ و دسکتاپ رومیزی می تواند تصمیم دشواری باشد. اساسی ترین جنبه این انتخاب به قابلیت “حمل پذیری” بر می گردد. اگر به قابلیت پرتابل بودن (حمل پذیری) نیاز دارید و یا مورد استفاده شماست، بدانید که لپ تاپ ابزار قدرتمندی برای این منظور است و ارزش پرداخت پول اضافی را دارد. اما اگر قصد دارید از کامپیوتر لپ تاپ خود به صورت یک رایانه دسکتاپ و در محل ثابت استفاده کنید که ندرتا نیاز به جابه جایی آن دارید، کامپیوتر دسکتاپ نیز انتخاب خوبی خواهد بود که بسیار ارزان تر تمام می شود.
لپ تاپ
اصلی ترین ویژگی لپ تاپ قابلیت حمل آسان (Portable بودن) است. شما می توانید همه جا لپ تاپ خود را با خود ببرید و از آن استفاده کنید. در واقع تا لپ تاپ نداشته باشید و از آن استفاده نکرده باشید نمی توانید به اهمیت این ویژگی پی ببرید. فرض کنید کامپیوتر خانگی علاوه بر اشغال فضای زیاد در اتاقی است که مجبورید به خاطر کار با کامپیوتر آنجا باشید و نمی توانید کارها را همزمان انجام دهید. اما وقتی لپ تاپ دارید می توانید همزمان هم تلویزیون تماشا کنید و هم به کار خود با کامپیوتر بپردازید و در عین حال کنار مهمانانتان باشید و هم بر کارهای کامپیوتری خود نظارت کنید. می توانید آن را همراه خود به سفر ببرید و در آنجا از کارهایتان عقب نمانید.

ویژگی دیگر خاصیت کار کردن بدون نیاز به برق مستقیم می باشد، لپ تاپ می تواند بین یک ساعت و نیم تا ۳ ساعت با باطری کار کند، لذا می توانید در مکانهایی مانند اتوبوس، اتومبیل یا در قطار و اماکنی که محدودیت دسترسی به برق شهری دارید استفاده کنید. در واقع لپ تاپ برای کسانی که مدام با کامپیوتر سروکار دارند یک دستگاه ضروری است کما اینکه داشتن یک سیستم خانگی در منزل یا محل کار در کنار لپ تاپ نیز می تواند راحتی کارهای روزمره شما را تکمیل کند. شکیل و زیبا بودن لپ تاپ ها نیز یکی از دلایلی است کاربران بسیار به آن توجه می کنند و همچنین بسیاری از کاربران برای تظاهر به وضعیت مالی خوب و یا متخصص بودن اقدام به خرید لپ تاپ می کنند!

کارایی
یک لپ تاپ با قیمت حدود یک میلیون تومان در واقع کارایی یک PC با قیمت حدود پانصد هزار تومان را دارد و شما باید به این نکته توجه کنید که آیا حاضرید به ازای ویژگیهای لپ تاپ این مقدار هزینه اضافی بپردازید؟ لپ تاپ برای کسانی که مدام بازی های روز و جدید را خریداری و استفاده می کنند مناسب نیست چراکه بازیها، روز به روز به قدرت پردازش و سخت افزارهای قوی تری نیاز دارند و ممکن است لپ تاپ شما قابلیت اجرای همه نوع بازی را نداشته باشد(مگر آنکه بیش از ۲میلیون تومان هزینه کنید).ضمن آنکه برای لپ تاپ ها نمی توانید هاردهای با سرعت بسیار زیاد (مانند ۷۲۰۰ دور در دقیقه یا بالاتر) خریداری کنید و اغلب دارای هاردهای با سرعت ۵۴۰۰ دور در دقیقه می باشند لذا ناگزیر سرعتشان مقداری کمتر است.
ارتقاء
با وجودی که در گذشته امکان ارتقای نوت بوک ها بصورت بسیار محدود امکان پذیر بود اما امروز ارتقای رم و هارد و درایو نوت بوک ها به راحتی امکان پذیر است. اما هنوز ارتقای پردازشگر و کارت گرافیکی به سادگی امکان پذیر نیست و در حد بسیار محدودی وجود دارد. این موضوع در مورد پی سی ها بدین صورت مطرح نیست. پی سی ها قابلیت ارتقای بسیار بهتری دارند.
سرقت
به دلیل کوچکی لپ تاپ و وزن کم آن، همیشه در معرض سرقت یا زورگیری می باشد و شما می بایست آن را همواره کنار خود نگه دارید و یا از کیفهای گمراه کننده و ضد سرقت استفاده کنید.
اما دسکتاپ ها فواید دیگری دارند. با وجود آنکه قیمت لپ تاپ ها کاهش و کارایی آنها افزایش یافته است، اما بازهم بیشتر دسکتاپ ها در مقایسه با لپ تاپ ها نرخ Price-to-Performance کمتر یا در واقع بهتری دارند (یک مقیاس مهم در سنجش کارایی کامپیوترهاست که هرچه قیمت یک رایانه نسبت به کارایی آن کمتر باشد آن رایانه بهتر است و از این نظر معمولا دسکتاپ ها بهتر از لپ تاپ ها هستند).
نتیجه گیری:
دسکتاپ ها راه حلی کم هزینه تر و راحت تر و همچنین کارایی بسیار قدرتمندی را در مکان های ثابت برای شما فراهم می کنند. لپ تاپ ها اما کارایی مورد نظر برای تامین نیازهای محاسباتی شما را در هر مکانی فراهم می کنند. لپ تاپ ها تقریبا یک سوم گرانتر هستند. اما اگر می خواهید از مزایای حمل پذیری و دسترسی پذیری لپ تاپ ها استفاده کنید، ارزش پرداخت پول بیشتر را دارد. ولی اگر حمل پذیری و دسترسی بیشتر لپ تاپ برای شما مهم نیست استفاده از دسکتاپ منطقی تر است.

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 3

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

ورود پیکرهای شهدا از کردستان عراق به ۸ شهریور موکول شد

چ آگوست 19 , 2015
  دار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار فرهنگی، با اشاره به تغییر زمانی مراسم ورود پیکرهای مطهر شهدا به کشور گفت: به دلیل تقارن روز تبادل پیکر شهدا در کردستان و تشییع آن‌ها با جشن‌های میلاد امام رضا(ع)، برنامه استقبال […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...