ماجرای جالب و فانتزی “هفت جن”

اشتراک گذاری :

سایت نودیها – حسام آبنوس: «هفت جن» اثر امید کوره‌چی کتابی بود که به محض اینکه به دستم رسید دست به کار خواندنش شدم و تا تمام نشد نتوانستم آن را زمین بگذارم.

یک اثر در ژانر آثار فانتزی با درون‌مایه علوم غریبه که برای خواننده داخلی حتما جذاب خواهد بود. این کتاب از آن جهت ارزشمند بود که نویسنده به نظر دسترسی خوبی به مستندات داشته و از تصویرسازی‌های عوامانه در این فضا دوری کرده و تصاویری بدیع و نو به خواننده نشان می‌دهد و همین موجب یکتا شدن «هفت جن» از سایر آثاری است که در این موضوع نوشته شده است. هر چند کوره‌چی معتقد است کاری با این موضوع در داخل تولید نشده که به این شکل به این موضوع نگاه بومی داشته باشد.

«۷ جن» برای آنهایی که اهل مطالعه یا تماشای آثار ژانر وحشت هستند حتما جذاب خواهد بود و به آنهایی که کمی ترسو هستند مطالعه این کتاب توصیه نمی‌شود. این رمان یقه خواننده را می‌گیرد و او را با خود به عمق دنیای ساحران و جادوگران می‌برد و خواننده با خواندن «۷ جن» سفری شگفت‌انگیز با اجنه را آغاز خواهد کرد.

با نویسنده این رمان به گفت‌وگو نشستم و موضوعاتی مانند میزان مستند بودن این رمان و یا مخاطب خاص کار مورد بحث قرار گرفت که در ادامه منتشر شده است.

*ادبیات فانتزی در کشور ما وارداتی است

ایده نوشتن «هفت جن» از کجا به ذهن شما رسید؟

در دو فضا خلایی را حس می‌کردم. یکی در بحث حلقه‌های عرفانی ضاله نوظهور در دانشگاه‌ها که این مسئله برای من ایجاد دغدغه کرده بود و می‌دیدم که طیف عظیمی از دانشجویان به آن مبتلا هستند و گاهی کارهایی می‌کنند که بعدها زندگی‌ آنها از بین می‌رود.

نبود ادبیات فانتزی فاخر در کشور نیز دیگر دلیلی بود که دست به نگارش این رمان زدم. زیرا اغلب ادبیات فانتزی در کشور ما وارداتی است و نکته آن هم این است که ادبیات فانتزی برجسته‌ترین شاخه هنر و ادبیات در جهان است. این را از میزان استقبال و فروش آن آثار می‌توان فهمید. یعنی «هری پاتر» وقتی کتابش منتشر می‌شود به طرز باورنکردنی به فروش می‌رسد و بعد از آن هم فیلمی که بر اساس آن ساخته می‌شود نیز مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

از همین رو دیدم که فضاهای فراذهنی در ادبیات کشور نیست و به نظرم در این حوزه کاری نداشتیم و همین شد که به ذهنم رسید که یک کار متناسب با ادبیات دینی و ملی در فضای بومی بنویسم.

پیش از این تجربه داستان‌نویسی داشتید؟

۶ اثر تاکنون از من چاپ شده و ۳ اثر نیز دارم که در انتظار مجوز هست و ۳ اثر نیز در کشوی میزم است که هنوز تصمیمی برای چاپ آنها نگرفته‌ام.

برای اثرتان مخاطب خاصی را در نظر داشتید؟

زمانی که شروع به نوشتنن این اثر کردم برای مخاطب خاص می‌نوشتم که کمی هم زبان اثرم ثقیل بود. زبان اساطیری و کهنی را برگزیده بودم اما در بازنویسی‌های دوباره و سه‌باره آنها را حذف کردم و یک اثر روان برای مخاطب عمومی نوشتم.

*منابع مستند در نگارش «هفت جن» کمکم کرده است

چقدر این اثر روی مخاطب عام می‌تواند تاثیر بگذارد و این از این باب است که می‌خواهم بپرسم چقدر متن این کتاب مستند است و چقدر تخیل در آن نقش دارد؟ چون برخی کارها عوامانه نوشته شده ولی در این اثر شاهد ارجاعات عوامانه نیستیم.

من در نگارش این اثر دسترسی خوبی به مستندات داشتم و به بیش ۱۰۰۰نسخه قدیمی مرتبط در این حوزه را در دسترس داشتم و این منابع در نگارش اثر به من کمک کرده است.

در بخشی از کتاب شاهدیم که شخصیت اصلی دست به کاری می‌زند که باید بنا بر قاعده منطقی بعد از آن جانش را از دست بدهد ولی ما می‌بینیم که بعد از آن زنده می‌شود. این هم یک اتفاق مستند است یا اینکه یک ضعف تکنیکی به شما می‌رود؟

در عالم امکان غیر از وحدانیت خداوند، رسالت پیامبر اسلام، امامت ائمه هدی و حضرت ولی‌عصر(عج) چیز قطعی دیگری نداریم. پس مسائل قطعی نیست و اگر این شخصیت داستان زنده ماند از الطاف خفیه خداوند است که او ماموریتی را به پایان برساند.

*«هفت جن» را تا ۷ جلد ادامه خواهم داد

رمان «هفت جن» تا چند جلد ادامه پیدا خواهد کرد؟

طبق منویات رهبر انقلاب در نظر دارم که به یاری خدا یک رمان بالای ۵۰۰هزار کلمه ملی-دینی در فضای فانتزی بنویسم. زیرا رمان دنباله‌دار تاثیر عمیق‌تری دارد و در نظر دارم که این رمان را تا ۷ جلد ادامه دهم. البته جلد دوم و سوم این رمان آماده است اما با شرایط کنونی ترجیح می‌دهم که مجلدات دیگر آن را منتشر نکنم.

برای جلدهای بعدی با همین ناشر صحبت کرده‌اید؟

قول جلد دوم را به همین ناشر داده‌ام اما به شرطی که حداقل ۱۵هزار نسخه از جلد اول به فروش برسد و به تعبیری خوب دیده شود تا مخاطب مشتاق مجلدات بعدی آن باشد.

در مورد طرح جلد این کتاب نیز توضیح می‌دهید. زیرا برای من سوال بود که اشکالی که روی جلد نقش بسته شده مشکل ندارد یعنی تاثیری در فردی که کتاب را در دست می‌گیرد نمی‌گذارد؟

طراح جلد این رمان مجید زارع است که با زحمت بسیار آن را آماده کرده و من نقشی در طراحی آن نداشتم ولی از نظر تاثیرات منفی آن را بررسی کردم و هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.

*اوراد و اذکار داخل کتاب کارکردی ندارد

اوراد و اذکاری که در کتاب به کار برده شده چطور؟

نه. آنها نیز همه تغییر داده شده و اوراد و اذکار موثر نیست و کارکردی ندارد و از این رو نگرانی وجود ندارد. سعی کردم در بخش‌هایی از کتاب که از آیات و روایات استفاده کرده‌ام، آنها مستند باشد و با موضوع اصلی بی‌ارتباط نباشد ولی آنطور نیست که بتوان از آنها استفاده کرد.

فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 172

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

قاسمیان : اینکه یک روحانی در کشور ما جرات می کند بگوید می خواهیم دیوار بی اعتمادی با آمریکا را برداریم، نشانه مهجوریت قرآن در جامعه است

چ فوریه 24 , 2016
سایت نودیها :  هیات شهدای گمنام دانشگاه علم صنعت در دهه اول فاطمیه اقدام به برگزاری پنج شب مراسم عزاداری برای حضرت زهرا(س) کرد که با استقبال پرشور دانشجویان و سایر مردم و اهالی شرق تهران روبرو شد. به گزارش رجانیوز، در این مراسم، حجت الاسلام قاسمیان به سخنرانی پرداخت […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...