ماجرا و پشت پرده فایل صوتی فرماندهان سپاه چیست؟

اشتراک گذاری :

مجله نودیها : فایل صوتی فرماندهان سابق سپاه و گفتگوی منتشر شده مربوط به دوسال قبل است که صدای آمریکا بازنشر داده است.

بخشی از صوت


 

اولا به صورت رسمی این فایل صوتی تایید شد.

اخیرا یک فایل صوتی منتسب به سردار محمدعلی جعفری فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فضای مجازی  منتشر شده است. پیگیری‌های خبرگزاری فارس از منابع آگاه اصالت این فایل صوتی را تایید می‌کند.

 آنطور که از محتوای فایل پخش شده مشخص است، صادق ذوالقدرنیا معاون پیشین اقتصادی سپاه در حال ارائه گزارشی از تخلف صورت گرفته در مجموعه ای به نام یاس به فرمانده سابق سپاه است.

این فایل ظاهرا دو سال قبل منتشر شده بود و اخیرا به صورت گسترده تر بازنشر شده است.

در بخشی از این فایل صوتی معاون اقتصادی وقت سپاه تخلف یکی از مدیران اقتصادی را گزارش می دهد. 

در ادامه سردار جعفری می گوید: «اگر احساس کنم فردی در این ماجرا تخلفی کرده تا آخر پیگیری می کنم. حتی اگر نفع شخصی هم نداشته باشد اما برای عدم کنترل و عدم نظارت مبالغ حیف و میل شده باید جوابگو باشد.»

 تحلیل کاملی از فایل و حواشی آن

این روزها، انتشار یک فایل صوتی از مکالمه فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با یکی از مسئولان دیگر سپاه در فضای مجازی و برخی از نشریات، دست به دست می‌شود و برخی از مدعیان اصلاحات با استناد به این فایل صوتی علیه سپاه یقه چاک می‌کنند! در این خصوص گفتنی‌هایی هست.

۱- این فایل صوتی دو سال قبل منتشر شده و پاسخ روشنگرانه‌ای هم دریافت کرده بود و اکنون پس از دو سال بار دیگر و این بار از سوی رادیو آمریکا باز نشر شده و علاوه‌بر شماری از مدعیان اصلاحات، تقریباً تمامی رسانه‌های غربی و عبری و عربی برای مقابله با سپاه به آن پرداخته و هنوز هم این هجوم همه‌جانبه ادامه دارد. چرا؟ بخوانید!

۲- در این فایل صوتی طرف مکالمه سردار جعفری (فرمانده سابق سپاه) گزارشی از یک سوءاستفاده و فساد مالی که در یکی از شرکت‌های پوششی سپاه اتفاق افتاده بود را به فرمانده سپاه ارائه می‌کند. تا اینجای ماجرا بسیار طبیعی است و گزارش فساد مالی به فرمانده سپاه نه فقط ناپسند و مذموم نیست، بلکه اقدامی پسندیده و حاکی از مسئولیت‌شناسی طرفین مکالمه نیز هست. 

۳- سردار جعفری، فرمانده وقت سپاه بعد از استماع گزارش و اطمینان از صحت آن بلافاصله، دستور عزل شریفی – شخص سوءاستفاده‌کننده- را صادر کرده و او را به دستگاه قضایی معرفی می‌کند. تا اینجای قضیه نیز به وضوح از مسئولیت‌پذیری فرمانده سپاه و دغدغه قابل تقدیر وی نسبت به بخش‌های تحت مسئولیت خود حکایت می‌کند. آیا غیر از این است؟

۴- دستگاه قضایی شخص سوءاستفاده‌کننده را تحت پیگرد قضایی قرار داده و حکم جلب او را صادر می‌کند. این نکته نیز نشانه سلامت دستگاه قضا و جدیت در پیگرد مفسدان اقتصادی است و صد‌البته افتخار‌آمیز نیز هست.

۵- متهم بعد از اطلاع از ماجرا، و قبل از بازداشت به خارج از کشور می‌گریزد که در این بخش از ماجرا، دکتر قالیباف که متهم یاد شده معاون وی در شهرداری تهران بوده است، به اقدام هوشمندانه‌ای دست می‌زند و با لطایف‌الحیل معاون سابق و سوءاستفاده‌کننده خود را از خارج کشور به ایران منتقل کرده و برای محاکمه و مجازات به دستگاه قضا تحویل می‌دهد. تا اینجای ماجرا نیز به وضوح از پاکدستی، مسئولیت‌شناسی و تعهد فرماندهان و مسئولان سپاه حکایت می‌کند.

۶- متهم در دستگاه قضایی محاکمه می‌شود و علاوه‌بر حبس، استرداد اموال به غارت برده نیز از جمله محکومیت‌های اوست که هم‌اکنون زندانی است و بخشی از اموال هم از او بازپس گرفته شده است.

فرمانده وقت سپاه، مدیران ذیربط و آقای قالیباف باید در مقابل فساد اقتصادی مورد اشاره چه اقدامی انجام می‌دادند که نداده‌اند؟! شریفی نیز مانند سایر مفسدان اقتصادی دست به فساد زده و از سوی سپاه عزل و معرفی و بازداشت شده. عزل و تحویل وی به دستگاه قضا و بازگرداندن او از خارج کشور نشانه سلامت و پاکدستی سپاه است یا‌…
از رسانه‌های آمریکایی و اروپایی و صهیونیستی و نوکران عربی آنها انتظاری نیست آنها باید هم داستان را وارونه جلوه دهند و از این ماجرا علیه سپاه پاسداران که آرزوهای استکباری و حاکمیت‌های دست‌نشانده و مزدور آنها را برباد داده و می‌دهد انتقام بگیرند، ولی برخی از مدعیان اصلاحات با چه انگیزه‌ای در این شیپور فریب می‌دمند؟! و چه کینه‌ای از سپاه دارند؟! بخوانید!

۷- در بخشی از مکالمه یاد شده سخن از شهید بزرگوار، سپهبد قاسم سلیمانی نیز به میان آمده و به این مسئله اشاره شده است که قرار بوده سپاه قدس هم از سود شرکت یاد شده سهمی داشته باشد. کجای این ماجرا ناپسند و پلشت است؟! و چنانچه شرکت مورد اشاره با فساد اقتصادی یکی از اعضاء رو‌به‌رو نشده و درآمدی کسب کرده بود و حاج قاسم عزیز و بزرگوار ما سهمی برای سپاه قدس دریافت می‌کرد، آن را در چه راهی هزینه می‌کرد؟ آیا نجات زن و مرد و کودک این مرز و بوم از چنگال تکفیری‌های وحشی جرم بود؟ و کسانی که ناجوانمردانه این ماجرا را وارونه جلوه می‌دهند به اسارت زنان و دختران خود به دست داعش و فروش آنها به عنوان کنیز! راضی بوده و هستند؟! و آیا حتی از تصور آن نیز پشتشان نمی‌لرزد؟! کجای مکالمه یاد شده از – خدای نخواسته- سوءاستفاده شهید سلیمانی حتی به ایماء و اشاره نیز سخنی به میان آمده است؟! صداقت که پیشکش، به قول برادر عزیزم سید‌نظام‌الدین موسوی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، کاش به جای قربان‌صدقه رفتن برای «جو بایدن» یک «جو» و فقط یک جو غیرت داشتید!

۸- این وجیزه به درازا کشید ولی در این میان نکته‌ای را نمی‌توان نا‌نوشته رها کرد و آن، اینکه ادعای مقابله با فساد برخی از مدعیان اصلاحات قبل از آنکه تعجب‌آور باشد، خنده‌دار است. ظاهراً خودشان را به فراموشی زده‌اند و اصرار دارند به یاد نیاورند که دوستان و هم‌حزبی‌های آنها بالاترین رکورد فسادهای کلان اقتصادی را دارند. پرونده فساد کرسنت، صندوق ذخیره فرهنگیان، شرکت قطعه و خودرو‌ساز کروز که اخیراً در دادگاه معلوم شد بخشی از اموال غارت‌کرده خود را به ستاد انتخاباتی مدعیان اصلاحات می‌داده، فساد کلان رشت الکتریک، شرکت نفتی توتال فرانسه، برادر فلان مسئول بلند پایه مدعی اصلاحات و برادر آن دیگری و…
قصه پُر ماجرای غربگرا‌های مدعی اصلاحات و کوچه
باز کردن آنها برای دشمنان ملت، سر دراز دارد که…

یک تحلیل از زاویه ای دیگر از این فایل

اخیرا فایل صوتی ۲ تن از مسئولان وقت سپاه در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است که در آن درباره نحوه نظارت و برخورد جدی با یک تخلف در مجموعه‌ای به نام «یاس» بحث و تبادل‌نظر صورت می‌گیرد.

اگرچه با مرور محتوای کامل این فایل هم می‌توان دریافت که محور اصلی این جلسه، بررسی تخلف احتمالی و اهتمام مسئولان سپاه به ضرورت برخورد با عاملان آن است اما خبرگزاری فارس برای روشن شدن موضوع، جزئیات بیشتری از این ماجرا را منتشر می‌کند.

آنچه می خوانید نتیجه تحقیقات خبرنگار فارس در گفتگو با ۴ منبع مطلع در این پرونده است.

 

شرکت یاس چه بود و برای چه ایجاد شد؟

شرکت یاس در بحبوحه درگیری میدانی نیروی قدس سپاه با داعش و تروریستهای تکفیری و در شرایطی که دولت وقت حاضر به پشتیبانی از رزمندگان در میدان نبود، تاسیس شد.

این شرکت قرار بود از طریق اجرای پروژه‌های عمرانی منابع مالی لازم را برای پشتیبانی از جبهه مقاومت تامین کند.

با این حال شرکت یاس نتوانست به طور کامل در اهداف اقتصادی خود موفق شود و از طرفی چون بیرون از ساختار سپاه و شهرداری ایجاد شده بود سیستمهای نظارتی این دو نهاد نتوانسته بودند نظارت موثری را در حین فعالیت این شرکت داشته باشند.

اما با مشکوک شدن فرماندهان سپاه به نحوه عملکرد شرکت، مجموعه نظارتی سپاه به موضوع ورود کرده و متوجه تخلف افرادی به نام محمود سجادی نیا (سیف) و عیسی شریفی می‌شوند و بلافاصله ضمن منحل کردن این شرکت، متخلفان را به دادگاه نظامی معرفی می‌کنند. محمود سیف و عیسی شریفی از افراد بیرون سپاه بودند که در پروژه یاس فعالیت می کردند.

 

ربط اسامی مطرح شده در این فایل صوتی با تخلف صورت گرفته چه بود؟

سردار عزیز جعفری به عنوان فرمانده وقت سپاه در این جلسه، گزارش یک تخلف را از سوی معاون اقتصادی وقت سپاه دریافت می‌کند. آنچنان که در فایل صوتی هم مشخص است وی خواهان پیگیری و بررسی بدون ملاحظه، تلاش برای احیای بیت المال و نهایتا ارجاع به دستگاه قضایی می شود.

ذوالقدرنیا به عنوان گزارش دهنده این تخلف معتقد است در این ماجرا آقای مسعود مهردادی (معاون بنیاد تعاون سپاه) قصور کرده و نظارت و مدیریت کافی را انجام نداده است. ذوالقدرنیا که به دلیل تفاوت دیدگاه و حساسیت های فوق العاده نظارتی، همه احتمالات نسبت به سوء تدبیر یا نا آگاهی سایر افراد را با فرمانده کل سپاه مطرح میکند و منجر به پیگیری و تشکیل جلساتی در سطوح عالی می گردد که نتیجه آن شفاف شدن تخلفات و اشتباه بودن برخی اعتمادهای نابجا و همراهی و پیگیری برخورد با متخلفان توسط همه افرادی که در این فایل از آنها نام برده شد، می‌گردد و نهایتا بررسی عملکرد تمامی این افراد به نهادهای نظارتی و قضایی سپرده می‌شود و پس از پیگیری مشخص می‌شود که علیرغم کوتاهی آقای مهردادی و اعتماد بیش از حدش به مجرم اصلی ( سیف) خود وی شخصا سوء برداشتی از بیت المال نداشته است. آقایان قالیباف، آبرومند و حاج قاسم سلیمانی و بسیاری دیگر از افرادی که سلامت شخصی و مالی مهردادی را می‌شناختند نیز به او خوش‌بین بودند و تصور تخلف از در زیر مجموعه وی را نداشتند.

مهردادی با اینکه فرد پاک دستی بوده و شخصا هیچ سوء استفاده شخصی نداشته است، اما با اعتماد بیش از حد به محمود سیف (با نام واقعی محمود سجادی‌نیا) باعث شکل‌گیری این تخلف در مجموعه تحت مدیریت خود شده بود. در نهایت همین کوتاهی و اعتماد بی مورد کار دست خود مهردادی داد و این فرد با شکایت سپاه در دادگاه نظامی به دلیل سوء مدیریت به ۲ سال زندان محکوم می شود.

محمود سجادی‌نیا و عیسی شریفی دو نفر اصلی در تخلف صورت گرفته نیز با پیگیر‌ی‌های انجام گرفته توسط مسئولان ارشد سپاه، دادگاهی شده و محکوم می‌شوند. عیسی شریفی به ۲۰ سال حبس و رد مال ۴۸۰ میلیارد تومانی در دادگاه محکوم می‌شود و هم اکنون نیز در زندان دوران محکومیت خود را به سر می برد. محمود سیف نیز به ۳۰ سال زندان و رد مال محکوم می‌شود. اموال و دارایی‌های حیف و میل شده نیز از آنها پس گرفته می‌شود.

نکته مهم در این ماجرا، تلاش فرماندهان سپاه از جمله عزیز جعفری، قاسم سلیمانی و محمدباقر قالیباف برای روشن شدن تخلف و دادگاهی شدن متخلفان است. در یک مورد عیسی شریفی، که پس از برملا شدن ماجرای تخلف از کشور خارج شده بود، با تلاش و تدبیر محمدباقر قالیباف به کشور بازگردانده می شود و در دادگاه جمهوری اسلامی ایران به تخلفاتش رسیدگی شد. وی اکنون در زندان به سر می برد و ‌در حال طی مراحل نهایی رسیدگی قضایی به پرونده خویش است.

پرونده یاس با این که مربوط به اوایل دهه ۹۰ بود و افراد متخلف نیز در آن تحت پیگرد قرار گرفته و محکوم شدند، بعدها مستمسکی برای  برخی افراد در جهت سوء استفاده برای تخریب مسئولین و ارکان نظام شد. همچنین رسیدگی های دقیق بعدی نشان داد بسیاری از ادعاهای اولیه درباره این موضوع که در این گفتگو (فایل صوتی) به آن اشاره شده دقیق نبوده است.

اما علیرغم تمام جوسازی‌هایی که در این چند سال درباره پرونده یاس صورت گرفت، این ماجرا و همین فایل صوتی نشان می دهد بدنه و ساختار سپاه علاوه بر بهره‌گیری از نیروهای متعهد، با نظارتهای چندلایه و گسترده به گونه‌ای است که امکان تخلفات را به حداقل می رساند.

 

 

 

منبع: فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 1 میانگین: 1]

Related Images:

Visits: 4

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

فیلم زیبای منصور را از تلوبیون با کیفیت عالی و رایگان ببینید

پ فوریه 17 , 2022
فیلم سینمایی “منصور”، بخشی از داستان زندگی شهید ستاری است که بسیار جذاب و زیبا از آب در آمده است. داستان فیلم : اوایل جنگ مشکل بزرگی سر راه نیروی هوایی قرار گرفته برای تعمیرات هواپیما و شهید ستاری فکر و راه جدیدی را آغاز می کند… امتیاز نودیها به […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...