مصرف داخلی سخنان آیت‌الله لاریجانی:اوباما مهم نیست، چیزی که بر روی صفحات کاغذ آمده مهم است

اشتراک گذاری :

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در ابتدای جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تشکر از حضور باشکوه مردم کشورمان در راهپیمایی روز قدس از این روز به عنوان نماد استقامت ملت اسلامی در برابر ظلم یاد کرد و گفت: مردم مسلمان ایران با حضور باشکوه در راهپیمایی روز قدس صلابت و اقتدار خود را به تمام دنیا نشان دادند و بار دیگر مشخص شد که با گذشت سالها از زمان نامگذاری این روز از سوی حضرت امام (ره) روز قدس همچنان طراوت و سرزندگی خود را حفظ کرده و مردم با نشاط و صلابت به آرمان های انقلاب پایبند هستند.
رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه شرکت در راهپیمایی روز قدس نوعی عبادت است پیام روشن روز قدس را کوتاه نیامدن مردم مسلمان در راه اهداف و آرمان های ظلم ستیزانه و تلاش برای تحقق هدف مشترک امت مسلمان یعنی نجات مردم مظلوم فلسطین دانست.
آیت الله آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه «ظلم و اجحاف در حق مردم و ملت‌های مسلمان پایدار نخواهد ماند» گفت: رژیم صهیونیستی در اعمال ظلم خود نمی­‌تواند دوام بیاورد و دیر یا زود از صفحه تاریخ محو خواهد شد.
تلاش‌­های قابل احترام تیم مذاکره کننده
رئیس قوه قضاییه در ادامه سخنان خود با تقدیر از تیم مذاکره کننده هسته‌ای و پایمردی آنان در به ثمر رساندن گام نخست مذاکرات افزود: زحمات خالصانه فرزندان این مرز و بوم در تیم مذاکره کننده قابل احترام است.
آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: مذاکرات هسته‌ای در طول سال‌ها، فراز و نشیب زیادی داشت و بویژه در دو سال اخیر بسیار حساس بود اما با تلاش تیم مذاکره کننده گام اول آن به نتیجه رسید و امیدواریم گام‌های بعدی نیز با استواری و پایمردی برداشته شود.
رئیس قوه قضاییه با تقدیر و تشکر ویژه از مقام معظم رهبری در حمایت از تیم مذاکره کننده  تصریح کرد: مقام معظم رهبری در طول مذاکرات با رهبری‌های داهیانه، تذکرات و رهنمودهای مهم و تعیین خطوط قرمز همواره مسیر گفتگوها را روشن کردند.
آیت الله آملی لاریجانی همچنین با تقدیر از تلاش‌ها و زحمات رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور با تلاش و زحمات فراوانی که همه ما در جریان هستیم به خوبی توانست روند مذاکرات را به پیش ببرد و تیم مذاکره کننده نیز بارها متواضعانه اعلام کردند که آنچه پیش آمده همه آنچه نبوده که می‌خواستیم؛ اما نهایت تلاشمان بوده است.
تفاوت نقد با افترا و توهین
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه «باب نقد و شفاف سازی درباره آنچه حاصل شده باید باز باشد» گفت: نقد سازنده و شفاف به ما کمک می‌کند که بدانیم چه گام‌هایی برداشته­‌ایم واین گام‌ها چه نقص‌هایی داردوآیادقیقاخطوط قرمزترسیمی رعایت شده است یا نه؛اما قطعاً نقد و شفاف سازی با افترا و توهین متفاوت است.
آیت الله آملی لاریجانی اعمال فشار از طریق توهین و افترا و انتقادهای سوء را خلاف شرع و قانون و مصلحت عمومی نظام دانست و تأکید کرد: در حال حاضر به همدلی و همزبانی و تلاش برای کمک به پیشرفت و آبادانی کشور نیاز داریم و البته گر چه باب نقد، باب صحیحی برای پیشرفت و کمک به دولت و قوای دیگر است اما نباید آن را با افترا و توهین درهم آمیخت.
رئیس قوه قضاییه افزود: ما تازه در مراحل اولیه هستیم و طرف‌های مذاکره کننده نیز افراد غدّاری هستند و مذاکره کنندگان و مسئولان باید با رعایت خطوط قرمز در مراحل اجرایی کار هم مراقب باشند چرا که هنوز قلم مذاکرات خشک نشده برخی از تدریجی بودن رفع تحریم ها سخن می گویند؛ البته صحبت­‌های غربی‌ها با مصرف داخلی خود آنها برای ما مهم نیست اما باید برای اجرایی شدن دقیق آنچه در متن توافق آمده است دقت نمود و همه باید کمک کنیم که این توافق با جمع بندی درکشور مسیر قانونی خود را طی کند تا نتایج حاصل شده به نفع کشور و ملت شود.
اقتدار قوه قضاییه به نفع همه
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیدار مسئولان عالی قضایی با مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه و تقدیر از سخنان رهبر معظم انقلاب در آن دیدار اظهار داشت: اینگونه جلسات علاوه بر استفاده از معنویت و افاضات مقام معظم رهبری، تجدید قوایی در مسئولان برای خدمت گذاری بیشتر به مردم فراهم می آورد و از این رو از مسئولان قضایی در سراسر کشور می‌خواهم با جد و جهد بیشتری نسبت به خدمت گذاری به مردم و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اقدام کنند.
رئیس دستگاه قضا تاکید بر استقلال و اقتدار قوه قضاییه از سوی مقام معظم رهبری را اساسی­‌ترین رهنمود و دیدگاه ایشان و زیر بنای دیگر مسائل و دیگر ابعاد مورد توجه در مسیر حرکتی دستگاه قضایی توصیف کرد و گفت: استقلال و اقتدار قوه قضاییه بسیار مهم است و بقیه موارد از جمله توجه به رفع مشکلات زندان‌ها، پیشگیری از وقوع جرم و تربیت مدیران و نیروهای کارآمد برای سال‌های آینده در پرتو این مسئله به دست می­آیند.
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه، توجه به اقتدار قوه قضاییه به نفع همه و موجب امنیت کشور است اذعان کرد: امنیت کشور ناشی از اقتدار قوه قضاییه است و نباید آن را دست کم گرفت که البته این امنیت حاصل تلاش و مدیریت قضات با صلابت، دادستان‌های سراسر کشور، مسئولان عالی قضایی و روسای کل دادگستری­‌ها با تلاش همه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی است؛ البته اقتدار به معنای سوءاستفاده از قدرت نیست بلکه به کار بردن صلابت و قدرت در جای خود و با هدف رفع ظلم است.
رئیس قوه قضاییه حرکت دستگاه قضایی را «حرکت در مسیر قانون و عدالت بدون توجه به خطوط قرمز توهمی و فشارهای وارده» اعلام کرد وافزود: امیدواریم برای رفع مشکلات قوه قضاییه از جمله مشکلات زندان‌ها که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است دولت و مجلس به ما کمک کنند.
توجه به مشکلات قوه قضاییه
آیت الله آملی لاریجانی مشکل عمده دستگاه قضایی را در  بودجه و کمبود نیروی انسانی دانست و با تاکید بر ضرورت کمک دولت و مجلس برای رفع این مشکلات گفت: یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای کمک به قوه قضاییه، کمک به رفع مشکل زندان‌هاست که قطعاً برای حفظ امنیت کشور لازم است چرا که طبیعتاً نمی‌توان مجرمان خطرناک، کلاهبرداران و قاتلان را در جامعه رها کرد.
رئیس دستگاه قضا خواستار کاهش حبس‌های غیرضروری از طریق اعمال مجازات‌های جایگزین حبس شد و تاکید کرد: با دقت و ظرافت و رعایت موارد قانونی باید از ماندن بیش از حد افراد در زندان و ظلم احتمالی به آنان در این راه پرهیز کرد و در جرایمی که به امنیت جامعه خدشه وارد نمی­‌کند با برنامه ­ریزی و اعمال راه کارهای مناسب از مجازات‌های جایگزین زندان استفاده کرد تا بار اضافی به دوش قوه قضاییه و سازمان زندان ها نیافتد.
وصول به حق تعالی پاداش روزه داران
آیت الله آملی لاریجانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به روزهای آخر ماه مبارک رمضان و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم روزه دار به اهمیت روزهای پایانی این ماه نیز اشاره کرد و افزود: ایام پایانی ماه مبارک رمضان برای همه ما یک سنگینی خاصی دارد، هم به آنچه از این ماه گذشت و مواهبی که ممکن بود و تحصیل نکردیم غبطه می‌خوریم و هم به همین چند روز باقی مانده امیدواریم، بویژه شب عید سعید فطر که بر حسب روایات متعدد شبی است که عنایات خاصه حضرت حق در آن شامل  مومنین می‌شود و از غل و زنجیرهای دنیایی و گناهان آزاد می‌شوند و البته آزاد شدن از این اسارت هم زحمت و مجاهدت می‌خواهد، مجاهدتی که در نهایت به نفع رشد و تعالی خود انسان است.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به همزمانی ایام ماه مبارک رمضان با گرمای تابستان گفت: در سال‌های اخیر ماه مبارک رمضان با ایام گرما همزمان شده و صبر در این گرما هم بسیار دشوار است و در این دشواری ها معنویت بسیاری نهفته هست، تا جایی که در بعضی از روایات  روزه داری در گرما به جهاد تعبیر شده است؛ از جمله در روایتی از امام صادق (ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که «الصَّوْمُ فِی الْحَرِّ جِهَادٌ» یا در روایت دیگری آمده است «افضل الجهاد الصوم فی الحر» که نشان می دهد خداوند در این صبرها حتماً جزای خاص عنایت می‌کند.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه درخصوص استجابت دعای روزه دار به هنگام افطار در روایات تاکید شده است گفت: در خصوص دعای روزه دار در زمان افطار در روایتی می‌خوانیم که  «دَعْوَهُ الصَّائِمِ تُسْتَجَابُ عِنْدَ إِفْطَارِه‏» یا «لِلصَّائِمِ عِنْدَ إِفْطَارِهِ دَعْوَهٌ لا ترد» دعای صائم در وقت افطار رد نمی‌شود بنابراین همه ما باید از همین فرصت باقی مانده برای استجابت دعاها استفاده کنیم.
رئیس قوه قضاییه با قرائت حدیث قدسی «الصّوم لی وأنا اَجزی به» و با اشاره به اینکه برخی این روایت را به صورت «الصّوم لی وأنا اُجزی به» صحیح می‌دانند گفت: التبه هر کدام از این دو برداشت و قرائت از این حدیث قدسی معنایی دارد؛ برخی گفته «أنا اٌجزا به» درست نیست، البته به نظر من در «أنا اٌجزا به» معنای خیلی بلندی نهفته که می­‌گوید صوم برای من است و من پاداش این صوم هستم.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: پیداست که حق تعالی بر حسب این روایت می‌خواهد بفرماید که در بقیه امور من جزاهایی دارم، که به بندگان اعطا می‌شود اما در اینجا جزا و پاداش این عمل خود من هستم.
رئیس دستگاه قضا گفت: در یک روایت دیگرکه از پیامبر (ص) نقل شده است، فرمودند که «ان الله تعالی جعل حسنات بنی آدم بعشره امثالها» خداوند حسنات انسانها را ده برابر می‌کند، و این یک نکته خیلی عمیقی دارد که در آیات قرآنی نیز تکرار شده است که اگر گناه کردیم عذاب خودش را می‌دهند، اما پاداش حسنات ده برابر است، با این حال خداوند فرموده است «الصوم لی و انا اٌجزی به» یعنی در اینجا نگفته‌اند که پاداش ده برابر یا صد برابر یا بیشتر می‌شود بلکه تاکید شده وفرموده‌اند که من خودم جزایش هستم و این مسئله اهمیت و جایگاه بسیار رفیع روزه و پاداش بی‌بدیل روزه داران واقعی را نشان می‌دهد.
آیت الله آملی لاریجانی با طرح این پرسش که «جزای خداوند یعنی چه» گفت: وقتی پاداش صوم خود خداوند وعده داده شده است در واقع این پاداش وصول به حق تعالی است، همان وصولی که در دعای شعبانیه هست و برخی دیگر از دعاها از آن به وصل شدن انسان به معدن الهی تعبیر شده است و در واقع اگر صوم، صومی باشد که حق تعالی بپذیرد، نهایتش «وصول الی الحق» و«انا اٌجزی به» خواهد شد.
رئیس قوه قضاییه افزود: در ادامه همین روایت آمده است که «عند الصیام فانه لی و انا اٌجزی به یترک الطعام بشهوته من أجلی» یعنی خداوند می‌فرماید، بنده من طعامی را با وجودی که شهوتی به آن دارد به خاطر من رها می‌کند و برای من روزه می‌گیرد پس «و أنا اٌجزی به» من جزا داده می‌شوم.
آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: در دعای جوشن کبیر می‌فرمایند که «یا خیر حبیب و محبوب» انسانها وقتی که با حب جلو می‌آیند آرام آرام به آنجا می‌رسند که می‌شود «کنت سمعه الذی یسمع بها، و بصره الذی یبصر بها» و با چنین نگاهی است که «انا اٌجزی به» قابل فهم است و در واقع آن جزا چیزی جز وصول حق تعالی نیست.
رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد در ایام باقیمانده ماه مبارک رمضان خداوند تبارک و تعالی به همه توفیق صیام و قیام و برگشت و انابه و تسلیم محض خداوند را عنایت کند.
انتهای پیام/

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 4

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

اوباما: تحریم‌ها بود که ایران را به میز مذاکره آورد/ من ‌اگر بخواهم ارتش ایران را نابود می‌کنم/ ایران حامی تروریسم است

چ جولای 15 , 2015
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیسی‌جمهوری آمریکا در ادامه ادعاهایش درباره مذاکرات هسته‌ای ایران این بار پس از حصول دو طرف گفتگوهای هسته‌ای به جمعبندی مذاکرات مدعی شد «تحریم‌ها بود که ایران را به میز مذاکره آورد». به گزارش نیویورک تایمز، باراک اوباما ساعاتی پس از پایان مذاکرات وین […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...