مضرات هولناک تلویزیون را بشناسید!

اشتراک گذاری :

نودیها:فکر نکنید که فقط به خاطر نشستن جلوی تلویزیون است که سلامتی‌تان تهدید می‌شود. این که چه چیزی نگاه می‌کنیم هم مهم است. در زیر با مضرات تماشای تلویزیون آشنا می‌شوید:


می‌تواند به افزایش دورکمرتان منجر شود
اگر کمتر تلویزیون نگاه نمی‌کنید، اقلاً موقع پخش تبلیغات جلوی تلویزیون ننشینید. استیو گورتمیکر، استاد جامعه‌شناسی سلامت در هاروارد، می‌گوید: “شما پیش خود فکر می‌کنید که “خوب چون زیاد می‌نشینم، وزنم بالا می‌رود.” اما بخش بزرگی از این افزایش وزن به خاطر تبلیغاتی است که در طول تلویزیون نگاه کردن در معرضشان قرار می‌گیرید. این تبلیغات باعث می‌شوند تا ناخودآگاه میزان مصرف محصولات غذایی ناسالم توسط شما زیاد شود.”

تماشای پشت سرهم چندین از یک سریال می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را در شما افزایش دهد
تحقیقی که بر روی افرادی که احتمال ابتلا به دیابت در آنها بیشتر است نشان می‌دهد که به ازای هر ساعتی که فرد در طول روز صرف تماشای تلویزیون می‌کند، خطر ابتلایش به دیابت ۳.۴ درصد افزایش پیدا می‌کنند. آندرآ کریسکا، اپیدمیولوژیست از دانشگاه پیتزبورگ و از نویسندگان این تحقیق، می‌گوید که به جای اینکه بر برنامه‌هایی که شرکت‌کنندگان در تحقیق تماشا می‌کردند متمرکز شود، از مدت زمان تماشای تلویزیون به عنوان شاخصی برای فهمیدن میزان نشستن افراد استفاده کرده است. تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که میزان تحرک ما هنگام نشستن جلوی تلویزیون، به نسبت زمانی که جای دیگری نشسته‌ایم، مثلاً سر کار، بسیار کمتر است.

می‌تواند برای باروری شما بد باشد
اگرچه شواهدی وجود دارد که تماشای تلویزیون، از جمله در اتاق خواب، می‌تواند به افزایش اشتیاق زوجین منجر شود، اما یک مطالعه که در دانشگاه هاروارد صورت گرفته نشان می‌دهد که مردانی که بیش از ۲۰ ساعت در هفته تلویزیون نگاه می‌کنند، ۴۴ درصد نسبت به مردانی که تلویزیون نمی‌بینند، کمتر اسپرم دارند. در مقابل، فعالیت بیشتر با تعداد بیشتر اسپرم رابطۀ مستقیم دارد. تحقیقات پیشین همچنین نشان می‌دهد که تماشای طولانی تلویزیون خطر بیماری قلبی را در افراد افزایش می‌دهد. بیماری‌ای که عوارضش در مردان می‌تواند به افزایش خطر ابتلا به ناتوانی جنسی نیز منجر شود.

اخلال در حرف زدن کودک
این روزها بچه‌ها خیلی زود در معرض تلویزیون قرار می‌گیرد. علاوه بر تلویزیون از سنین پایین با وسایلی چون اسمارتفون هم بازی می‌کنند. تلویزیون عوارض مهلکی برای کودک در سنین پایین دارد. دیوید هیل، متخصص کودکان، می‌گوید: “قرار گرفتن در معرض تلویزیون تا پیش از دو سالگی، ارتباط قوی‌ای با کاهش پیشرفت زبانی کودک دارد. ما همواره به پدر و مادرها توصیه می‌کنیم که تلویزیون را روشن نکنند و زیاد از تلویزیون و فیلم برای سرگرم کردن بچه‌های زیر دو سال استفاده نکنند.

می‌تواند باعث افزایش پرخاشگری شود
متخصصان می‌گویند که کودکان مسائلی را که در تلویزیون یا بازی‌های ویدیویی می‌بینند، درونی‌ می‌کنند. هیل، نویسندۀ کتابهای مرتبط با تربیت کودکان، می‌گوید: “رابطۀ میان استفادۀ از رسانه‌های خشن با پرخاشگری و بی‌تفاوتی نسبت به خشونت، اگر از رابطۀ میان سیگار کشیدن و سرطان ریه شدیدتر نباشد، کمتر نیست.” او می‌افزاید که همۀ کودکان به یک شکل از تلویزیون تاثیر نمی‌گیرند، اما قرار گرفتن در معرض نمایش خشونت در رسانه‌ها، کودکان را بیشتر نسبت به پذیرش خشونت در زندگی روزمره‌شان سوق می‌دهد. همچنین تحقیقات دیگر نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نمایش خشونت در تلویزیون در سنین پایین کودکی، احتمال اینکه کودک در بزرگسالی پرخاشگر شود را بیشتر می‌کند.

منزوی می‌شوید
نتایج پژوهشی که اوایل امسال منتشر شد، نشان می‌دهد که احساس تنهایی و افسردگی با تماشای تلویزیون مرتبط است. اگرچه پژوهشگران به این جمع‌بندی که این مسائل ناشی از تماشای تلویزیون است نرسیده‌اند، اما یون هی سانگ، یکی از نگارندگان این پژوهش، می‌گوید که تماشای پشت سر هم قسمتهای یک سریال را نباید به مثابه یک اعتیاد بی‌ضرر دانست؛ سایر متخصصان نیز تاکید دارند که افزایش استفاده از وسایل الکترونیک می‌تواند منجر به انزوای بیشتر افراد یا تقویت رفتارهای ضداجتماعی در آنها شود.

می‌تواند از خوابتان بکاهد
به تلویزیون چسبیده‌اید؟ فرقی نمی‌کند که تلویزیون ببینید یا برنامه‌های تلویزیونی را روی تبلیتتان نگاه کنید، همچنان که تکنولوژی به صورت خزنده به همۀ جوانب زندگی ما در هنگام بیداری ورود کرده، حالا به خوابمان نیز سرک کشیده و از زمان خوابمان می‌کاهد. یک توصیۀ ساده به همه از بچه‌ها گرفته تا بزرگترها: در اتاق خوابتان تلویزیون نداشته باشید و روی دستگاههای موبایل نظیر تبلت نیز تلویزیون تماشا نکنید.

از عمرتان می‌کاهد
مطالعه‌ای که بر روی جوانان سالم انجام شده، نشان می‌دهد که تماشای زیادِ تلویزیون با مرگ زودهنگام مرتبط است. این تحقیق که پارسال در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شد، با پیگیری وضعیت شرکت‌کنندگان در تحقیق طی هشت سال صورت گرفت. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که افرادی که بیش از سه ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کرده‌اند، دو برابر بیشتر از کسانی که در روز بیش از یک ساعت تلویزیون نگاه نمی‌کردند، در معرض خطر مرگ قرار داشتند. در نتیجه اگر زیاد تلویزیون نگاه می‌کنید، قضیه دیگر این نیست که دیر یا زود خواهد مرد، بلکه زود خواهید مرد.

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

اگر این نشانه های هشدار دهنده را دارید دچار "اختلال دو قطبی" هستید!

ی سپتامبر 10 , 2017
نودیها:طبیعی است هر فردی در طول زندگی اش دورانی از شادی و افسردگی را تجربه می کند. ولی در مورد افراد مبتلا به اختلال دو قطبی این دو احساس متضاد مکررا در فواصل زمانی تکرار می شود. مشکل دیگر این بیماری زمانی است که فرد فقط در دوره افسردگی به […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...