مناظره بر سر لوزان‌/‌ناصری: طرح بحث PMD نتیجه بی تدبیری تیم قبلی بود/جبرائیلی: مبادا امتیازاتی داده شده و برداشته نشدن تحریم ها گردن تیم قبلی بیفتد!

اشتراک گذاری :

، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران غرب بعدازظهر امروز (چهارشنبه) مناظره‌ای با عنوان «لوزان بدون روتوش» با حضور سید یاسر جبرائیلی معاون آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس و کارشناس مسائل هسته  ای و سیروس ناصری عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات برگزار شد.

در ابتدای این مناظره ناصری در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان پیرامون توافقنامه سعدآباد گفت: تجربیات گذشته به ما کمک می‌کند تا در آینده از این تجربیات استفاده کنیم. بحث سعدآباد یک حرکت تاکتیکی از طرف تیم مذاکره‌کننده بود. برای اینکه به وضعیتی برسیم تا طراحی‌های بعدی را انجام دهیم.

وی افزود: ما در طراحی‌های بعدی کاملاً موفق بودیم و به اهدافی هم که تعریف کرده بودیم رسیدیم. یکی از این اهداف این بود که شاید بتوانیم طرف مقابل را وادار کنیم که امتیاز اصلی یعنی پذیرش غنی‌سازی را به ما بدهد.

ناصری تأکید کرد: در آن زمان ما به اهدافمان رسیدیم و امروز هم در مجموع یک مسیر محکم و رو به جلویی را می‌رویم و توانسته‌ایم اقتدار خود را در موضوعات مختلف مانند هسته‌ای و منطقه‌ای نشان دهیم. امروز در یک سکوی بالاتری قرار داریم و باید این سکو را برای ارتقای آینده مستحکم‌تر کنیم.

عضو تیم مذاکرات هسته‌ای در دولت اصلاحات تأکید کرد: امروز ما در مسائل منطقه در حین اینکه هنوز درگیر یکسری مسائل هستیم ولی در یکایک آنها اقبال ما برای موفقیت بیشتر از رقبا است. البته نتیجه‌گیری قطعی نمی‌توان کرد ولی روند نشان می‌دهد ما نسبت به طرف مقابل به موفقیت نزدیک‌تر هستیم.

در ادامه این مناظره سید یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: یکی از بحث‌های مهم ما امروز مربوط به ابعاد نظامی احتمالی است که پذیرفته شده است. وقتی ما چنین شرط‌هایی را می‌پذیریم یعنی به یک آینده مبهم در مذاکرات چشم دوخته‌ایم.

وی در ادامه خطاب به ناصری گفت: شما می‌گویید ما به هرچه می‌خواستیم رسیدیم ولی آیا تحریم‌ها برداشته شده است که چنین چیزی را مطرح می‌کنید؟‌ اگر ما در دام طرف مقابل در رابطه با بازرسی از تأسیسات نظامی بیفتیم، بعید می‌دانم آژانس اعلام کند در رابطه با ابعاد نظامی ایران قانع شدیم و تأیید کند که تحریم‌ها برداشته شود. چون برداشته شدن تحریم‌ها منوط شده است به تأئید آژانس این یعنی ما امتیازات نقد می‌دهیم ولی معلوم نمی‌شود چه چیزی گیرمان می‌آید.

جبرائیلی خاطرنشان کرد: آمانو اخیرا گفت ایران باید بپذیرد که از مراکز نظامی‌اش بازدید کنیم،‌ این به معنی این است که اگر تحریم‌ها بخواهد برداشته شود ما باید اجازه بدهیم آنان از هرجایی خواستند بازدید کنند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای تأکید کرد: ما از یک طرف بحث PMD را پذیرفته‌ایم از یک طرف هم می‌گویند پروتکل الحاقی را امضاء می‌کنیم آیا شما حاضر هستید اجازه دهید از تمام تأسیسات نظامی ما بازدید کنند و تمام اسرار دفاعی و نظامی خود را در اختیار آنها قرار دهیم؟ اگر حاضر نباشید می‌گویند چون به تعهدات خود عمل نکردند ما هم تحریم‌ها را بر نمی‌داریم و این یک روند خوش‌بینانه‌ای نیست.

جبرائیلی با بیان اینکه دولت اعلام کرد می‌خواهیم مذاکره کنیم برای اینکه تحریم‌ها برداشته شود، افزود: اصلاً من می‌گویم فرضا ما از تمام تأسیسات هسته‌ای گذشتیم که البته آنچه اتفاق افتاده اگر دائمی باشد همین است، ولی در نهایت برداشته شدن تحریم‌‌ها که از آن حرف می‌زدند چه می‌شود؟

وی خطاب به ناصری اظهارداشت: شما فردو را تعطیل کردید، تحقیق و توسعه را بدون تزریق گاز پذیرفته‌اید و همه محدودیت‌ها را پذیرفتید ولی هنوز سرنوشت مطالبه اصلی که همان برداشتن تحریم‌هاست معلوم نیست.

جبرائیلی ادامه داد: ما می‌گوییم اشکالی ندارد ملت به دولت رأی داده و دولت می‌تواند مذاکره کند ولی آیا به این هدف که وعده‌اش را داده بود یعنی همان برداشتن تحریم‌ها رسیده است؟ محدود کردن ما امتیاز است یا مذاکره با آمریکا که می گویید ما به هر چه می خواستیم رسیدیم؟

وی تصریح کرد: یک بار در رابطه با توافق ژنو به مردم تبریک گفتید و اعلام کرده‌اید همه مشکلات علی‌الخصوص مشکل نفت حل شده ولی الآن بعد از مدت‌ها وزیر نفت چیز دیگری می‌گوید. در حوزه پتروشیمی هم اتفاقی نیفتاده است.

جبرائیلی ادامه داد: ملت منتظر لغو تحریم‌ها هستند شما هم گفتید دیگران بلد نبودند و فقط بیانیه می‌خواندند ولی ما می‌رویم، دم کدخدا را می‌بینیم و مشکل را حل می‌کنیم. حالا ملت می‌خواهد بداند نتیجه کار چه شده است؟

وی اظهار داشت: قانون کنگره آمریکا در ۱۵ مورد ایران را تحریم کرده که ۹ مورد آن برای قبل از سال ۲۰۰۲ است. شما می‌گویید علت تحریم‌ها بحث هسته‌ای است، علت مشکلات اقتصادی هم تحریم‌ها هستند و ما حلش می‌کنیم. شما مذاکره کردید برای اینکه تحریم‌ها را بردارید یا اینکه بگویید حق غنی‌سازی را گرفتید؟ ما که حق غنی‌سازی را داشتیم!

ناصری در ادامه افزود: برنامه هسته‌ای ما برنامه بسیار مهمی است و در مورد ارتقاء سطح فناوری کشور و در موقعیت استراتژیک هم بسیار تعیین کننده بوده است. البته اگر بتوانیم درست مدیریت کنیم تحریم‌ها هم برداشته خواهد شد.

جبرائیلی در ادامه این مناظره خطاب به ناصری اظهار داشت: شما محدودیت‌هایی را پذیرفته‌اید که نیاز کشور در بحث هسته‌ای یعنی ۱۹۰ هزار سو را تامین نخواهد کرد.

وی افزود: دوست دارم آقای ناصری بگوید کدام قسمت این برگه‌ای که آمریکا به عنوان پارامترهای برجام منتشر کرده را، دولت تکذیب کرده است. تمام حرف‌هایی که تیم مذاکره کننده زده این برگه را تائید می‌کند.

جبرائیلی ادامه داد: این چیزی که منتشر شده بر اساس اظهارات ظریف، عراقچی و روحانی است و معلوم نیست سرنوشت غنی‌سازی ما و تکلیف اینکه گفته می‌شود محدودیت و تعلیق دائمی، چه می‌شود.

ناصری در ادامه گفت: هدف ما باید ۱۹۰ هزار سو باشد ولی ما در صورتی که اصلا تحریم نباشیم و همه چیز هم آزاد باشد به این ۱۹۰ هزار سو چه زمانی می‌توانیم برسیم و تولید سانتریفیوژ برای ۱۹۰ هزار سو چقدر طول می‌کشد؟

ناصری در ادامه در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکا بعد از توافق بدعهدی کرد و بهانه آورد چه کاری انجام می‌دهید، گفت: اگر آمریکا بعد از توافق نهایی بخواهد تخطی کند و زیر توافق بزند در همین بحث هسته‌ای به جایی می‌رسد که التماس  می‌کند و ضمانت این کار هم اقتدار ما است.

جبرائیلی در ادامه در پاسخ به اظهارات ناصری اظهار داشت: اقتدار جمهوری اسلامی ایران با این مذاکرات به دست نیامده است، بلکه منبع اقتدار منطقه ای ما در جای دیگر است. رهبری بارها فرموده‌اند که آمریکا مذاکره را برای این می‌خواهد که به مردم دنیا بگوید ایران در برابر ما تسلیم شد.

جبرائیلی تاکید کرد: آمریکا قبل از ورود به مذاکرات ادعا داشت تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره کشاند و ما برای ادعای آمریکا هم کد و شاهد ارائه کردیم و گفتیم خزانه خالی است. اظهار عجز و ناتوانی کردیم و گفتیم آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام تاسیسات ما را از بین ببرد. آیا از نظر شما این اقتدار است؟

ناصری در ادامه این مناظره افزود: ما در بحث هسته‌ای گزینه‌ها و انتخاب‌های متعددی داریم که هر وقت آمریکا جرأت کند و بخواهد تخطی کند قدم‌هایی خواهیم برداشت که ناگزیر شود به مذاکره برگردد.

جبرائیلی در ادامه خطاب به ناصری اظهار داشت: آدرس غلط به مردم ندهید ما می‌گوییم چرا مذاکرات را گام به گام جلو نمی‌برید و نمی‌خواهید تضمین در برابر تضمین باشد.

وی افزود: تیم مذاکره کننده گفت این توافق ۴ مرحله دارد شامل ژنو، لوزان، امضا و اجرا. این شعبده‌بازی امضا و اجرا این است که ایران بعد از توافق تعهداتش را انجام بدهد. بعد آژانس تائید کند بعد طرف مقابل به تعهداتش عمل کند. حال اگر ما همه این کارها را انجام دادیم و طرف مقابل بهانه آورد چه؟

جبرائیلی تاکید کرد: هر چند ما به مذاکرات خوشبین نبودیم ولی از تیم مذاکره کننده حمایت کردیم. خبرگزاری فارس را ببینید رویکرد ما دفاع از تیم بوده است. ما می‌گوییم یک تعهدات هم‌وزن را تعیین کنید و گام به گام جلو بروید. لیکن مذاکرات اینگونه انجام نشده است.

معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس تاکید کرد: ظریف در تلویزیون گفت اگر آژانس بهانه بیاورد اعتماد ملت ایران را از دست خواهد داد. آیا این تضمین است؟ اعتماد ملت به آژانس سال‌هاست که از بین رفته است.

ناصری در ادامه اضافه کرد: مناظره به دلیل نزدیک شدن آرا است من خیلی از دوستان آقای جبرائیلی را در خبرگزاری فارس می‌شناسم. خبرگزاری فارس در مجموع یک مسیر منطقی را طی کرده است.

وی افزود: PMD متاسفانه به هر دلیلی در سال ۲۰۰۹ وارد گزارش‌های آژانس شد که هرگز نباید می‌شد و ۴ سال قبل به عنوان یک سلسله اتهامات مستدل بر مبنای دلایل قابل قبول ۱۲ اتهام نظامی به ما بسته شد ولی خبرگزاری فارس ابراز نگرانی نکرد.

جبرائیلی در ادامه تاکید کرد: شما یک معاهده‌ای به نام NPT امضا کردید. این می‌گوید ما به فعالیت شما مشکوک هستیم. حال می‌شود با آژانس مذاکره کرد تا آن را حل کنیم. حال آیا اگر ما با آژانس مذاکره نمی‌کردیم دیگر به ما اتهام نمی‌زدند؟

ناصری در این میان گفت: می‌شد جلوی ورود PMD به آژانس را گرفت ولی به دلیل بی‌تدبیری انجام نشد.

وی گفت: آقای شریعتمداری بعد از اینکه توافق انجام شد گفت «یک اسب زین کرده را دادیم و یک اسب افسار پاره گرفتیم».

ناصری ادامه داد: اگر بنا بر این باشد که روحانی و ظریف اسبی را که هنوز متولد نشده بود تحویل گرفتند بعد از آن مسیری طی شد و یک اسب زین کرده تحویل لاریجانی داده شد. لاریجانی یک مسیر حساب‌شده را طی کرد و بعد از آن این اسب به نفر بعد رسید و در دوره بعد از آن و بعد از مدت چند سال ظریف اسبی را تحویل گرفت که سر تا پای آن زخمی بود حالا دولت جدید تلاش می‌کند این اسب را سرپا کند تا یک دوران طلایی را برای ما رقم بزند.

جبرائیلی در واکنش به سخنان ناصری گفت: غنی‌سازی ۲۰ درصد در دوران قبلی انجام شد. در دوران قبل شاهد پیشرفت‌های بزرگ  هسته‌ای بودیم. این تعداد سانتریفیوژ را به خاطر فعالیت‌های دولت قبل داریم حال با چه مبنایی گفته می‌شود اسب زخمی تحویل ظریف داده شد.

وی افزود: من احساس می‌کنم این حرف‌هایی که توسط ناصری و امثال وی زده می‌شود به خاطر این است که اگر مشکلی پیش آمد و تحریم‌ها برداشته نشد آن را بر گردن دولت قبل بیندازند.

ناصری در ادامه گفت: من عمیقا دلواپسم و هیچ مناظره‌ای نمی‌روم ولی به خاطر حسن رفتار بسیج دانشجویی در این مناظره شرکت کردم و احساس می‌کنم چیزی در خطر است. اگر بخواهیم مذاکرات را که نشانه شأن ملت است به یک خطای بزرگ تبدیل کنیم ظلم به نظام است.

وی افزود:‌اگر به توافق برسیم توافقی خواهد بود که نشانه شأن ملت است و قطعا هم بحث تداوم برنامه هسته‌ای و تحریم‌ها در آن خواهد بود.

لازم به ذکر است این مناظره که از ابتدای آن به دلیل قطع برق بدون سیستم صوتی برگزار شد، به علت نرسیدن صدای مناظره‌کنندگان به حاضرین نیمه‌کاره رها شد و قرار شد در یک فرصت دیگر ادامه این مناظره برگزار شود.

منبع : فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 4

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نویسنده‌ای که رهبری در نمایشگاه سراغش را گرفتند

پ مه 14 , 2015
به گزارش «نسیم»، آیت الله خامنه ای در این دیدار  از غرفه هایی نظیر سوره مهر، نی، نشر شهید ابراهیم هادی، ثالث، مرکز، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سریر و صدرا بازدید کردند. ایشان در بازدید از غرفه نشر شهید ابراهیم هادی، از میزان استقبال جوانان از کتب این انتشارات […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...