موانع عاقبت به خیری از زبان استاد قرائتی

اشتراک گذاری :

مجله نودیها : حجت الاسلام محسن قرائتی در برنامه تلویزیونی درس‌های از قرآن با موضوع عاقبت بخیری به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: امیرمومنان علی (ع) فرمودند حقیقت سعادت عاقبت بخیری است؛ در قرآن کریم آیات بسیاری درباره عاقبت بخیری وجود دارد که در قالب و بیانات مختلف به آن اشاره شده است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با استناد به آیه ۱۳۷ سوره نساء، عنوان کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا کُفْراً، بر اساس این آیه برخی انسان‌ها می‌گویند ایمان دارند و به اصطلاح انقلابی هستند و نماز نمی‌خوانند اما هنگام مرگ بد عاقبت می‌شوند، همچنین در آیه ۸ سوره عمران می‌فرماید: رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا، مؤمن باید این دعا را بسیار بخواند و از خدا بخواهد بعد از هدایت، مجدد راه گمراهی را در پیش نگیرد.

وی ادامه داد: در تاریخ افراد بسیاری بودند که ایمان داشتند و منحرف شدند در هنگام مرگ نیز عاقبت بخیر نشدند. خداوند در آیه ۲۷ سوره ابراهیم می‌فرماید: یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَفِی الْآخِرَهِ ۖ وَیُضِلُّ، انسان باید از خداوند بخواهد او را در مسیر حق ثابت قدم قرار گرداند، مؤمنان در دنیا و آخرت چنین هستند برای همین عاقبت بخیر از دنیا می‌روند.

حجت الاسلام قرائتی افزود: همچنین در آیه‌ای می‌فرماید تَوَفَّنا مُسْلِمِینَ و در آیه‌ای دیگر آمده توفّنا مع الأبرار، سعی کنید مؤمن بمیرید تا زمان جان دادن تسلیم باری تعالی باشید همه این حالات بیانگر حسن عاقبت بخیری است. انسان همواره باید از خداوند حاجت ابدی و ماندگار درخواست کند بسیاری از کسانی که در روز عاشورا با امام حسین (ع) جنگیند افرادی بودند که نامه نوشتند و از حضرت دعوت کردند اما در پایان عاقبت بخیر نشدند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه انسان تا فرا رسیدن زمان مرگ نمی‌داند آیا عاقبت بخیر از دنیا می‌رود یا نه، تصریح کرد: بلعم باعورا از عالمان دوره حضرت موسی بود او به قدری در ایمان درجه و رتبه یافت که حضرت، وی را به عنوان نماینده و مبلغ خود معرفی کرد اما با این حال به خاطر علاقه‌ای که به دستگاه فرعون داشت در نهایت منحرف و عاقبت به شر شد.

وی با اشاره به موانع عاقبت بخیری، گفت: حب دنیا و تکبر یکی از موانع عاقبت بخیری است و همین عامل ابلیس را بیچاره کرد. کسی که یک خط سیاسی را انتخاب می‌کند و بعد می‌فهمد که مسیر انتخاب شده صحیح نیست باید برگردد اما کسی که با وجود این آگاهی برنمی گردد نوعی تکبر است. حر در یک لحظه خود درونی اش را شکست و عذر خواهی کرد و به آن جایگاه رفیع ابدی دست یافت.

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه انسان در همه کارهایش باید اخلاص داشته باشد، اظهار داشت: کسی که ۴۰ سال است به مسجد می‌آید و بلندگو دارد باید راه را برای جوانان باز کند متأسفانه اگر همین بلندگو را از برخی افراد بگیرند دیگر قدم به مسجد نمی‌گذارند؛ آدمی اگر در کارهایش اخلاص داشته باشد دیگر نگران از دست دادن مقام و جایگاهش نمی‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه درجه دینداری انسان‌ها در سختی‌ها مشخص می‌شود، عنوان کرد: گناه یکی دیگر از موانع عاقبت بخیری است. در غدیر خم ده‌ها هزار نفر با امیرمومنان علی (ع) بیعت کردند و تبریک گفتند اما در نهایت ایشان را تنها گذاشتند در حالی که پیامبر اکرم (ص) پیش از وفاتشان مودت با اهل بیت (ع) را توصیه کرده بودند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان در هیچ زمان و مکانی نباید خدا را کنار بگذارد در غیر این صورت اگر از مدار توحید خارج و به محیط شرک وارد شود نابودی فرد قطعی است و این امر درباره ولایت نیز جاری است؛ انسان نباید نسبت به توحید، وحی و ولایت بی توجه باشد.

 

منبع : خبرگزاری مهر

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 4

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود ملودی زهرا(س) پسر آورده قرص قمر آورده / میلاد امام حسن (ع) محمود کریمی

چ آوریل 28 , 2021
دانلود ملودی زهرا(س) پسر آورده قرص قمر آورده / میلاد امام حسن (ع) محمود کریمی   پخش برخط play online بارگیری صوت download mp3   منبع : سایت فطرس برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 4

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...