نتیجه نظر سنجی : ۷۷ درصد مردم با ایفای نقش مجلس در مذاکرات هسته ای موافقند

اشتراک گذاری :

 بیش از سه چهارم (۷۷%) از مردم کشورمان معتقدند که مجلس شورای اسلامی باید در تصمیم گیری‌های کشورمان در پذیرش و یا عدم پذیرش توافق با کشورهای ۵+۱ درباره موضوع هسته‌ای، نقش داشته باشد و حدود ۸۱% از مردم کشورمان نیز بر این عقیده‌اند که اگر مجلس تشخیص دهد که توافقی که میان کشورمان و کشورهای ۵+۱ صورت می‌گیرد بر خلاف منافع کشورمان است، باید بتواند از انجام چنین توافقی جلوگیری کند.

بر اساس نظرسنجی جدیدی که به طور مشترک توسط مرکز پژوهش‌های افکارعمومی دانشگاه تهران و دانشگاه ایالتی مریلند آمریکا انجام پذیرفته است، حدود دو سوم از مردم (۶۴%) معتقدند که مشکلات و سوء مدیریت اقتصادی بیشترین تاثیر منفی را بر اقتصاد کشور داشته و ۲۶% نیز معتقدند که فشارها و تحریم‌های خارجی بیشترین تاثیر منفی را بر اقتصاد کشور داشته است.

در این تحقیق که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ انجام گرفته است، از «پیشرفت در زمینه برنامه هسته‌ای»، بیش از سایر موضوعات به عنوان مهمترین دستاورد کشورمان در سال‌های اخیر نام برده شده است. همچنین نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق (۹۴%) مردم کشورمان معتقدند که توسعه برنامه هسته‌ای برای کشورمان اهمیت دارد و ۷۲% از مردم کشورمان برنامه هسته‌ای ایران را تنها صلح آمیز و نه برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای می‌دانند.

بر اساس نتایج این تحقیق که روز سه شنبه، دوم تیرماه ۱۳۹۴ توسط این دانشگاه آمریکایی در واشنگتن دی سی انتشار یافت، هنگامی که لیستی از تعهدات احتمالی کشورمان و کشورهای ۵+۱ بر مبنای تفاهم اخیری که در لوزان سوئیس صورت گرفت در اختیار مردم کشورمان قرار می‌گیرد، حدود ۵۷% از مردم، خود را موافق چنین تفاهمی معرفی می‌کنند. اما این میزان موافقت مبتنی بر درکی است که افکار عمومی نسبت به مفاد این تفاهم و تبعات آن دارند. بر اساس تحقیق انجام گرفته، ۶۲% مردم کشومان بر این باور هستند که بر اساس این تفاهم، تمامی تحریم‌های ایالات متحده در نهایت ملغی خواهند شد و نه تنها برخی از آنها. همچنین اکثریت مردم کشورمان (۶۲%) معتقدند که در صورت دستیابی به چنین توافقی، «سرمایه‌گذاری تعداد بسیار بیشتری از شرکت‌های خارجی در ایران» در کمتر از یکسال انجام خواهد گرفت، ۶۱% معتقدند که در صورت رسیدن به این توافق «دسترسی بهتر مردم ایران به داروها و تجهیزات پزشکی خارجی» در کمتر از یکسال روی خواهد داد، و ۵۵% بر این باورند که سطح زندگی مردم کشورمان در کمتر از یکسال بهبود محسوسی خواهد داشت. اما هنگامی که در این تحقیق به اطلاع پاسخ دهندگان می‌رسد که «آمریکا می‌گوید تمام تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را برخواهد داشت، اما سایر تحریم‌ها را حتی در صورت به دست آمدن توافق، نگه خواهد داشت» اکثریت مردم کشورمان اعلام می‌دارند که «تا زمانی که آمریکا نپذیرد که تمام تحریم‌های خود را بردارد، ایران نباید با توافقنامه‌ای موافقت کند.»

نتایج این افکارسنجی نشان دهنده روحیه صلح طلب مردم کشورمان نیز بوده است. حدود ۸۱% از مردم کشورمان با نابود سازی تمامی سلاح‌های اتمی جهان که یکی از اهداف «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» یا همان «ان پی تی» است، موافق بوده و ۸۰% از مردم کشورمان با ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های اتمی که همه کشورها شامل اسرائیل و کشورهای اسلامی را ملزم کند که سلاح اتمی نداشته باشند، موافقند. همچنین هنگامی که از مردم کشورمان سوال می‌شود که آیا به نظر شما بهتر بود ایران نیز در زمان جنگ ایران و عراق نسبت به اقدام صدام مقابله به مثل کرده و از سلاح‌های شیمیایی علیه عراق استفاده می‌کرد و یا اینکه تصمیم ایران برای استفاده نکردن از سلاح‌های شیمیایی در مقابل استفاده‌های صدام از این جنگ افزار تصمیم درستی بود، حدود ۸۷% از مردم کشورمان اقدام ایران در عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تایید می‌کنند.

منبع : فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 16

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

۱۲ توصیه مهم برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو

چ ژوئن 24 , 2015
 سازمان دامپزشکی کشور طی اطلائیه ای اعلام کرد: به آگاهی هم میهنان محترم می رساند با توجه به افزایش احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه ها)، ضروری ست هم میهنان عزیز به ویژه گروه های در معرض خطر شامل […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...