نخل‌های خورستان در یک قدمی نابودی

اشتراک گذاری :

اهواز، در زمان قبل از وقوع جنگ تحمیلی بیش از هشت میلیون اصل نخل در استان خوزستان وجود داشت که عمده این نخل‌ها در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر بودند و به همین سبب استان خوزستان به استان نخل‌ها شهرت یافت.

نخل‌های استان خوزستان چنان جلوه‌ای به این استان داده بود که از استان خوزستان در سطح بین‌الملل و کشور به عنوان عروس خاورمیانه یاد می‌شد.

با وقوع جنگ تحمیلی به سبب مرزی بودن دو شهرستان آبادان و خرمشهر رژیم بعث برای عبور ادوات جنگی خود نظیر تانک و نفربر به قطع نخل‌ها روی آورد، علاوه بر آن به سبب جنگ و استفاده از آتش سنگین عراق در منطقه خرمشهر و آبادان بسیاری از این نخل‌ها در خطر نابودی قرار گرفتند.

بعد از جنگ هشت ساله ایران و عراق مسئولان استانی با توجه به اهمیت وجود نخل در مبارزه با ریزگردها و صرفه بالای اقتصادی تصمیم به احیا و کاشت اصل‌های نونهال نخل گرفتند.

مردم شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با خشنودی از احیای دوباره نماد مقاوت در شهرشان در کنار مسئولان ایستادند و با دستان خود با شوق آنکه دوباره لقب عروس خلیج فارس به شهرشان برگردد به کاشت نخل‌های نونهال پرداختند.

اما پس از مدتی کوتاه عواملی نظیر احداث سد بر روی دو رودخانه دجله و فرات توسط ترکیه، اختلاف بین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی استان خوزستان، برداشت‌های بی‌رویه آب از سرچشمه‌ها و طرح انتقال آب مانع از آبیاری با اصول و با کیفیت این نخل‌های تازه جان گرفته و نونهال شد.

اهمیت نخل‌ها در خوزستان

اهمیت نخل آنجا مشخص می‌شد که پروردگار سبحان در قرآن کریم از این درخت ارزشمند به عنوان یک درخت بهشتی یاد می کند؛ نخل با داشتن ریشه‌هایی طویل و محکم و همچنین شاخ و برگی پهن یکی از بهترین عوامل مبارزه با ریزگردها و تثبیت شن‌های روان است.

 

از دیگر فواید نخل می توان به صرفه اقتصادی آن اشاره کرد تا آنجا که علاوه بر برداشت مستقیم محصولات خرما،رطب و دیری می‌توان به ساخت انواع زنبیل،ظرف،جارو و لیف اشاره کرد.

یکی دیگر از فواید مهم و کاربردی این درخت ارزشمند تولید پودر به وسیله گرده نخل است که علاوه بر استفاده داخل کشور به سبب کمبود آن در خاورمیانه به اروپا و کشورهای فاقد نخل نیز صادر می‌شود.

معضلات ایجاد شده برای نخل‌ها

چندی پیش بیش از چهار هکتار از نخل‌های شهرستان آبادان به علت خشکی در آتش سوختند و هیچ گونه طرح حمایتی و یا بهبود اوضاع بی‌آبی از این نخل‌ها و کشاورزان آن‌ها صورت نگرفت.

ناجی شهیب‌زاده،رئیس جهاد کشاورزی آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار داشت: ایجاد سد در استان‌های بالادست و همچنین احداث سد توسط کشور ترکیه بر روی دو رودخانه دجله و فرات که از سرچشمه‌های اصلی رودخانه اروند رود محسوب می‌شود دبی آب رودخانه‌های اروند و بهمنشیر که نقش مستقیم در آبیاری نخل‌های آبادان و خرمشهر دارند به سختی انجام می‌شود.

وی افزود: حداکثر شوری آب باید ۳۰۰ میکروموس باشد که این میزان به سبب انتقال آب و طرح‌های فاقد مطالعات به ۲۰هزار میکروموس رسیده که در این شرایط  آبیاری با همین آب که حکم سم را برای نخل‌ها دارد، را پیش‌روی مسئولان جهادکشاورزی آبادان قرار داده است.

 

رئیس جهاد کشاورزی آبادان گفت: از هشت میلیون نفر نخل قبل از وقوع جنگ ایران و عراق موجود در استان خوزستان در حال حاضر بیش از سه میلیون نخل در تمام استان خوزستان وجود ندارد که این میزان هم به سبب خشکی و آبیاری با آب شور در معرض نابودی کامل قرار گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: باید از تمام ظرفیت‌های آبی و فنی کشاورزی در این امر استفاده شود و با مشورت از دانشمندان و صاحب نظران رشته‌های کشاورزی و محیط زیست از نظرات آن‌ها و طرح‌های آنها برای نجات از بحران کنونی استفاده شود.همچنین مسئولان استانی و کشوری با تشکیل کمیته اضطراری در این مسئله با تمام قوا وارد عمل شوند.

شهیب زاده تصریح کرد: بیشترین میزان درآمد کشاورزان خوزستانی از طریق محصولات نخل‌های استان خوزستان و به ویژه دو شهرستان خرمشهر و آبادان تامین می‌شود که باید از ضرر مالی این کشاورزان با جدیت و قاطعیت جلوگیری شود.

انتهای پیام/ ی

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 4

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

یورو؛ طبل توخالی اتحاد مالی در نبود اتحاد سیاسی

د جولای 20 , 2015
 مریم الحوان: آنچه از آن با عنوان «بحران مالی اروپا» یا به عبارتی دقیق‌تر «بحران مالی حوزه یورو» یاد می‌شود، اشاره دارد به زمانی که در اواخر سال ۲۰۰۹ کشورهای عضو حوزه پولی یورو (پرتغال، اسپانیا، یونان، ایرلند و قبرس) نتوانستند بدون کمک صندوق بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا و […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...