نشانه های سرطان بیضه

اشتراک گذاری :

سلامت و درمان – بیماری

 

بین یک تا دو درصد سرطان های مردانه و حدود سه و نیم درصد تومورهای ارولوژی را سرطان بیضه تشکیل می دهد. این نوع سرطان بین مردان بین ۱۵ تا ۳۵ سال رایج تر است.

 

نشانه های سرطان بیضه در ادامه

 


 

حتما آقایان را در حین تماشای فوتبال یا برنامه ی نود دیده اید. شش دنگ حواسشان را به تلویزیون می دهند، طوری که اگر در کنار گوششان توپ هم در بکنند مطلع نمی شوند.

 

اگر آقایان عزیز همین میزان دقت و توجه را به سلامتی بدن شان معطوف کنند، بدون شک به این زودی ها مریض نمی شوند. واقعیت این است که اکثر آقایان هیچ اهمیتی به سلامتی شان نمی دهند و دکتر رفتن را به اصطلاح «سوسول بازی» می دانند.

 

اما باید بدانید که برخی از علائم و نشانه ها مانند پل ارتباطی بین شما و داخل بدن تان هستند که نشان می دهند عضوی دچار مشکل شده و نیاز به رسیدگی دارد.لطفا این نشانه ها را نادیده نگیرید.

 

البته منظورمان این نیست که از آن ور بام بیافتید و با مشاهده ی هر نوع جوش یا برآمدگی یا مشکل دیگری تصور کنید خدای نکرده دچار مشکل جدی شده اید. برخی از علائم ناخوشی بدن ناشی از استرس های پنهان و مشکلات عصبی است که با حفظ آرامش اصلاح می شوند.

 

اما بهتر است با مشاهده ی هر گونه نشانه ی غیرعادی در بدن تان به پزشک متخصص مراجعه کنید تا خیالتان راحت شود.

در این مطلب می خواهیم در خصوص علائم و نشانه های سرطان بیضه صحبت کنیم تا شما توجه بیشتری به سلامتی تان داشته باشید.

 

سرطان بیضه

بین یک تا دو درصد سرطان های مردانه و حدود سه و نیم درصد تومورهای ارولوژی را سرطان بیضه تشکیل می دهد. این نوع سرطان بین مردان بین ۱۵ تا ۳۵ سال رایج تر است.

 

متخصصان به آقایان جوان توصیه می کنند که هر نوع برآمدگی در این نواحی را جدی گرفته و برای بررسی های دقیق تر به پزشک متخصص مراجعه کنند. بهتر است آقایان بعد از حمام، خود را معاینه کنند تا از وجود هر نوع تغییر غیرعادی مطمئن شوند.

 

البته خیال تان راحت باشد. وجود هر نوع برآمدگی احتمالی نشان دهنده سرطان نیست، اما بهتر است به پزشک مراجعه کنید. تمام سرطان ها اگر به موقع و زودهنگام تشخیص داده شوند، شانس بیشتری برای مقابله و درمان دارند.

توجه داشته باشید اگر گرهک یا برآمدگی احتمالی داخل پوست کیسه بیضه باشد نه در داخل بیضه، نشان دهنده ی بیخطری و خوش خیمی آن است

 

نشانه ها

۱- برجستگی کوچک غیردردناک

معمولا تومور احتمالی توسط خود فرد تشخیص داده می شود، چون به شکل یک برجستگی یا برآمدگی سفت، گرهی و سخت است که در یکی از بیضه ها خود را نشان می دهد.

قطر و اندازه ی این تومورها از چند میلی متر تا چند سانتی متر متغیر است که به تدریج بزرگ شده و به چند سانتی متر می رسد.این نوع برآمدگی ها معمولا با درد همراه نیستند.

 

چه باید کرد؟

بهترین روش این است که آقایان جوان هر ماه یک بار خود را معاینه کنند. به این ترتیب که هر بیضه را بین دو انگشت شست و اشاره گرفته و با حرکات دورانی آرام و بدون فشار معاینه کنند.

در اینصورت اگر هر نوع برآمدگی غیرطبیعی در آنها وجود داشته باشد را احساس خواهند کرد.

 

۲- افزایش اندازه بیضه

در برخی موارد نه تنها گرهکی در بیضه شکل می گیرد، بلکه خود بیضه هم بزرگ و حجیم می شود. این مسئله نشان می دهد که تومور در داخل بیضه بزرگ شده است.

 

چه باید کرد؟

در صورت مشاهده ی هر گونه تغییر در اندازه و حجم بیضه ها، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش ها و بررسی های لازم مانند اسکن، آزمایش خون و غیره انجام شود.

 

در برخی موارد، سرطان بیضه در حین انجام آزمایش های نازایی کشف می شود. باید بدانید که احتمال وجود تومور در بیضه ها نیز می تواند باعث بروز عقیمی در مردها شود.

 

۳- هر نوع احساس سنگینی یا ناراحتی در ناحیه ی اسکروتوم (کیسه ی بیضه)

در اینصورت یکی از کیسه های بیضه، به طور غیرعادی ورم کرده و حجیم می شود. اسکروتوم که به کیسه ی بیضه نیز معروف است همان کیسه ی پوستی دور بیضه هاست که وظیفه ی حفاظت از آنها را دارد و با حفظ دمای آنها در شرایط مطلوب، به تولیدمثل و حفظ جنبندگی منی کمک می کند.

 

وقتی که حجم بیضه افزایش پیدا می کند باعث می شود که احساس کشیدگی و سنگینی در این کیسه ایجاد شود. توجه داشته باشید اگر گرهک یا برآمدگی احتمالی داخل پوست کیسه بیضه باشد نه در داخل بیضه، نشان دهنده ی بیخطری و خوش خیمی آن است. امکان دارد این گرهک یک کیست بوده و یا اینکه ناشی از مشکل هیدروسل (آب آوردن بیضه) باشد.

 

 

 

۴- درد در ناحیه پایین شکم

معمولا درد ناشی از این بیماری بروز نمی کند، اما در صورت بروز، فرد از درد زیر شکم و کشاله ی ران شکایت می کند. این دردها ناشی از درد بیضه هستند که طناب اسپرماتیک می پیچد و به کشاله ی ران می زند.

 

۵- کشش در ناحیه سینه ها

در اینصورت فرد متوجه رشد بیش از اندازه ی غدد پستانی شده و سینه هایش بزرگ می شود. این مسئله ناشی از تغییرات هورمونی و بخصوص ترشح «هورمون اچ سی جی» از طریق تومور می باشد.

 

۶- کمردرد و سرفه در مراحل پیشرفته

به تدریج که تومور رشد کرده و بزرگتر می شود، علائم دیگری علاوه بر علائم ذکر شده بروز می کند که می توان به کمردرد، تجمع مایع در شکم یا آسیت به همراه نفس نفس زدن، سرفه های مداوم با خلط خونی یا بدون آن اشاره کرد. این علائم نشان می دهد که تومور به بخش ها و ارگان های دیگر بدن نیز سرایت کرده، یعنی متاستاز استخوانی و احشایی صورت گرفته است.

 

خوشبختانه در مواردی که سرطان بموقع تشخیص داده می شود، شانس درمان آب بسیار بالا می رود، به طوری که تا ۹۵ درصد موارد، درمان ها به خوبی نتیجه داده و فرد از بیماری جان سالم به در برده است.

 

باز هم تاکید می کنیم منظور از ارائه این گونه مطالب و معرفی علائم بیماری، ایجاد نگرانی بی مورد نیست. نیازی نیست بترسید و در خودتان دنبال تومور یا بیماری بگردید. هدف ما این است که شما را هوشیار کنیم تا با دقت بیشتری به علائم و نشانه های احتمالی بدن تان توجه کنید.

بدون شک سرطان چیزی نیست که در بدن مخفی بماند. اما بهتر است نسبت به آن هوشیار بوده و به موقع تشخیص داده شود.

 

منبع : تبیان
 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 3

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

توصیه هایی در مورد حمام کردن

پ اکتبر 15 , 2015
سلامت و درمان – ورزش و تندرستی رعایت بهداشت بدن و شستشوی آن از اهمیت خاصی در دین اسلام برخوردار است و حتی در بسیاری موارد از اعمال واجب و گاهی مستحب شمرده شده است. آنچه در این مطلب می خوانید توصیه های مفید امام رضا علیه السلام در این […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...