نظر وزیر خارجه دولت اصلاحات در مورد ماجرای دو میلیارد دلار و تحریم جدید!

اشتراک گذاری :

سایت نودیها : حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات با اشاره به غارت ۲ میلیارد دلاری اموال بلوکه شده ایران از سوی آمریکا اظهار داشت: دستبرد آمریکا به دارایی‌های ایران ریشه در سیاست‌های خصمانه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی دارد چرا که رویکرد آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی تغییر نکرده و این مسئله ربطی به برجام هم ندارد.

آصفی ادامه داد: رویکرد جمهوری اسلامی نیز به آمریکا بعد از برجام تغییر نکرده است و از این رو ارتباط دادن دستبرد به ۲ میلیارد دلار به برجام موضوعیتی ندارد چرا که ما یک تفاهمی با طرف مقابل انجام دادیم که باید سعی کنیم اجرایی شود، البته ممکن است نقاط ضعف و کمبودی داشته باشد اما خیلی جاهای آن نیز نقاط قوت دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات با بیان اینکه برجام مورد توافق ایران و طرف مقابل قرار دارد و ما باید آمریکا و کشورهای دیگر را تحت فشار بگذاریم که برجام را محترم بشمارند و آن را عملیاتی کنند، گفت: گروه‌های مختلف نقدهایی به برجام دارند و برخی از آن حمایت می‌کنند، اما خطا وقتی صورت می‌گیرد که برجام موضوع مناقشه بین طرفین می‌شود در حالی که کمیته نظارت بر روند اجرای برجام بر این مسئله نظارت دارد و مسئولان عالی کشور متناسب با نقض برجام یا اجرای برجام تصمیم لازم را می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که این چه توافقی است که باید طرف مقابل را برای اجرای آن تحت فشار قرار داد، گفت:‌ آنها می‌گویند ما برجام را اجرا می‌کنیم، جان کری می‌گوید بانک‌های خارجی نباید از مبادله مالی با ایران نگران باشند و این موضوع در واقع چراغ سبز رئیس دیپلماسی آمریکا به بانک‌های خارجی است.

آصفی در عین حال ادامه داد: بانک‌های اروپایی حضور گسترده‌ای در اقتصاد آمریکا دارند و از این رو باید با احتیاط عمل کنند لذا اینها گرفتاری‌هایی است که در ارتباط با برجام وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات تاکید کرد: اجرای برجام از توافق برجام بسیار سخت‌تر است و این مسئله که آیا نقض برجام صورت گرفته یا نه، موضوعی است که کمیته نظارت باید نظر بدهد و حرف‌های شخصی در این زمینه ملاک نیست.

وی تصریح کرد: اینکه آمریکا ۲ میلیارد دلار از اموال ایران را برمی‌دارد یا ممکن است فردا تحریم‌های دیگری را هم اعمال کند و احتمالش هم کم نیست، ربطی به برجام ندارد و به سیاست‌های خصمانه آمریکا و نگرش آنها به ایران که بسیار ایدئولوژیک است،‌ برمی‌گردد، اگر برجام هم نبود، ممکن بود این موضوعات گسترده‌ مطرح می‌شد.

آصفی در پاسخ به اینکه ما از صنعت هسته‌ای خود هزینه کرده‌ایم تا به توافق برسیم و چرا این تحریم‌ها باید تشدید شود، گفت: این را از من نپرسید، من حرفم چیز دیگری است؛ هر موضوعی که در آمریکا اتفاق می‌افتد نمی‌شود آن را به برجام نسبت داد، برجام یک سند درباره موضوعات هسته‌ای است اما اینکه آمریکا ۲ میلیارد دلار از پول ما را سرقت و دزدی می‌کند از سیاست‌های خصمانه این کشور است لذا برجام نشان داد که آمریکا غیرقابل اعتماد است و سخت می‌شود با آنها به تفاهم رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات درباره راهبردی که دولت در این زمینه باید اتخاذ کند، توضیح داد: ما باید آمریکا و متحدان اروپایی آن را تحت فشار قرار دهیم که برجام را اجرایی کند اما تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ما شاهد این احتیاط و تعلل از سوی اروپایی‌ها خواهیم بود تا نتیجه انتخابات در آمریکا مشخص شود چرا که آنها منتظر هستند ببینند چه کسی روی کار می‌آید.

وی همچنین افزود: ما باید با روس‌ها نیز جدی‌تر کار کنیم چرا که آنها به عنوان یکی از ارکان قضیه اقدام می‌کنند و در کنار ما باشند.

آصفی دستبرد ۲ میلیاردی آمریکا از اموال کشورمان را کاری زشت، غیرقابل قبول و قلدری دانست و تصریح کرد: اگر برجام هم  نبود احتمال داشت آنها این کار را بکنند و از این رو برجام چراغ راهنماست که نشان می‌دهد آمریکا قابل اعتماد نیست.

فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

آقای روحانی! اگر مخالف گشت ارشاد هستید، صریحا به وزیر کشور دستور توقف آن را بدهید

س آوریل 26 , 2016
سایت نودیها :  سخنان اخیر رئیس جمهور درباره مساله امنیت اخلاقی جامعه و کنایه‌های او به آغاز به کار پلیس امنیت اخلاقی به صورت نامحسوس، مجددا باب این بحث را در میان مردم و افکار عمومی باز کرد که بالاخره رویکرد و اندیشه راهبردی دولت یازدهم در برابر مساله حجاب […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...