نقاط تمرکز درگیری‌ها در یمن و اهمیت استراتژیک پایگاه هوایی «العند»

اشتراک گذاری :

درگیری های بین ارتش یمن و کمیته‌های مردمی این کشور از یک سو و نیروهای وابسته به منصور هادی  و القاعده با پشتیبانی هوایی عربستان از سوی دیگر در مناطق جنوبی یمن متمرکز شده است.

عربستان و امارات طی دو هفته گذشته با وارد کردن تجهیزات و نیروی فراوان توانستد بخش هایی از استان عدن در جنوب یمن را به دست بگیرند که از جمله آنها ورود بیش از ۶ هزار نیروی آموزش دیده و مقادیر زیادی تجهیزات از جمله موشک‌های حرارتی ضد زره بوده است.

هرچند حملات هوایی عربستان به تمامی استان‌های یمن از جمله صعده، صنعا و حجه ادامه دارد ولی درگیری‌های زمینی سرنوشت سازی در چند روز اخیر در استان‌های عدن، لحج، تعز و إب متمرکز شده است.

اهمیت استراتژیک پایگاه هوایی العند و استان لحج برای عربستان

یکی از مهمترین مراکزی که عربستان سعودی تلاش دارد تا در استان لحج به آن دست پیدا کند پایگاه هوایی «العند» است که شهر عند در ۶۰ کیلومتری شمال عدن و در استان لحج واقع شده است.

 

این پایگاه یکی از مهمترین پایگاه های هوایی قدیمی در یمن است و در ۲۵ می گذشته در نبردی ۴ ساعته به کنترل ارتش و نیروهای مردمی یمن درآمد.

یک منبع نظامی به پایگاه خبری عربی الجدید، گفت که این پایگاه هوایی از دالان‌های زیر زمینی برخوردار است و در آن هنوز تعدادی از جنگده ها وجود دارد که ۴ فروند از آنها ساخت کشور چک است و این نگرانی از سوی عربستان وجود دارد که ارتش یمن و کمیته های مردمی از آنها استفاده کنند.

طی چند روز گذشته این پایگاه بارها از سوی جنگنده های عربستان سعودی بمباران شده است و این بمباران همزمان با حملات شدید زمینی نیروهای منصور هادی به این پایگاه بوده است.

از صبح روز سه شنبه عملیات زمینی گسترده‌ای از سوی گروه های وابسته به عربستان به شهر الحوطه مرکز استان لحج و پایگاه هوایی العند صورت گرفته است.

عربستان سعودی تلاش دارد تا با به دست گرفتن کنترل این پایگاه، از آن برای حمله به مناطق مختلف یمن استفاده کند.

درگیری در إب نبردی سرنوشت ساز

یکی از استان های دیگری که هم اکنون درگیری ها در آن ادامه دارد، استان إب است که در ۱۹۳ کیلومتری جنوب صنعا پایتخت یمن واقع شده است. این استان از سمت شما به استان ذما و از جنوب به تعز و از شرق به الضالع و البیضاء و از سمت غرب به استان الحدیده می رسد.

 

این استان از اهمیتی استراتژیک در نبرد بین عناصر منصور هادی و ارتش یمن برخوردار است و به گفته«عبد الحکیم القحفه» کارشناس مسائل نظامی و راهبردی یمنی ، درگیری الان در استان «إب» در جریان است و این نبرد یک نبرد راهبردی است. هر گروهی که این استان را به دست بگیرد بر عدن مسلط خواهد شد. استان إب دارای اهمیتی راهبردی، لوجستیک و میدانی است.

نبرد در استان أبین و تلاش برای رسیدن به استان نفت خیز شبوه

استان أبین در شرق عدن از دیگر مناطقی است که عربستان و نیروهای وابسته با این کشور تلاش دارند تا کنترل آن را به دست بگیرند و از صبح روز سه‌شنبه درگیری‌ها در این استان شروع شده است. نیروهای وابسته به عربستان تلاش دارند تا از طریق کنترل بر این استان راه های امداد رسانی از استان البیضاء به عدن که از طریق جاده مکیراس و گردنه «ثره» صورت می‌گرفت را قطع کنند.

 

آنها همچنین تلاش دارند تا با کنترل بر این استان، عدن را به استان نفت خیز شبوه در شرق ابین وصل کنند و کمربند امنیتی را در اطراف عدن محکمتر کنند.

درگیری‌های تعز و جنایت عربستان در «المخا»

استان تعز در فاصله ۲۵۶ کیلومتری از جنوب غرب صنعا پایتخت یمن واقع شده است و در سمت شمال غرب استان عدن قرار دارد. جنگنده‌های عربستان سعودی در چند روز اخیر بیشتر حملات خود را بر این استان متمرکز کرده است که طی ۲۴ ساعت به ۱۰۰ حمله رسیده بود.

 

این حملات به قدری سنگین بوده است که در یکی از آنها جنگنده‌های عربستان یک منطقه مسکونی کارمندان نیروگاه تولید برق را در منطقه المخا هدف قرار دادند که بر اثر آن بیش از ۱۲۴ نفر شهید و ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

عربستان سعودی تلاش دارد ضمن حفظ کنترل خود بر عدن با انجام عملیات گسترده در اطراف این استان از جمله استان‌های لحج و تعز در شمال آن و أبین با ایجاد یک کمربند امنیتی در اطراف عدن و امن کردن این استان دولت فراری یمن را در این استان مستقر کند و در مرحله بعد عدن را به عنوان مرکز اصلی عملیات زمینی علیه ارتش و نیروهای مردمی یمن قرار دهد و آتش بس ۵ روزه که از سوی این کشور در یمن اعلام شده بود را می توان در این راستا دانست.

منبع:تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 1

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

آمریکا از طریق داعش به‌دنبال ترسیم خاورمیانه جدیدی است

پ جولای 30 , 2015
فشار آمریکایی‌ها به دولت منتخب عراق دبیرکل گروه عصائب اهل الحق در این مصاحبه همچنین از فشار دولت آمریکا بر دولت عبادی برای به حاشیه راندن فعالیت نیروهای مردمی خبر داد و افزود: دولت حیدر العبادی نخست وزیر عراق با فشارهای زیادی از طرف آمریکا روبه‌رو است تا تحرکات گروه‌های نیروهای […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...