نقد سیاسی فیلم میراث بورن Bourne legacy

اشتراک گذاری :

بسم الله الرحمن الرحیم – نقد فا – در این که فیلم هایی مثل اینکه از لحاظ فنی و ساخت و کیفیت در رده بالایی قرار دارند شکی نیست. اما چرا باید ۱۳۵ میلیون دلار برای اینگونه فیلمی هزینه شود که ۲ نوامبر سال ۲۰۱۲ فقط ۱۱۳ میلیون دلار فروخته است. آن هم فیلمی که وقتی آن را نگاه می کنید با خودتان می گویید اینکه همه اش فحش بود به سیستم حکومتی در ایالات متحده و سازمان های جاسوسی است ؟؟!!

با توجه به چند نکته که در فیلم گفته میشود ، می توان به بخشی از این سوالات پاسخ داد.

در قسمتی از این فیلم  اریک (همان رییس سازمان گه پیگیر ماجراست و ادوارد نورتون بازی میکند) به آرون (نقش اصلی فیلم) می گوید که این سیستم فاسد است و ما هم که دفاع میکنیم از این سیستم باید فاسد باشیم. بارها و بارها جملاتی را می شنوید که کاملا اذغان دارد ، سیستم برای رسیدن به اهدافی ، فاسد و به راحتی آدم میکشد. همه ی این اعترافات کمتر از حقیقت فساد و کشتار و قتلی است که واقعا سازمانهای جاسوسی انجام می دهند. مثل اینکه من بخواهم شما را با یک قاتل زنجیره ای بسیار مخوف آشنا کنم و او را کسی نشان دهم که یک نفر را به اشتباه کشته است در نشان دادن آن قتل اشتباهی هیچ سانسوری نمی کنم و با آب و تاب آن را برای شما ترسیم میکنم. در این فیلم هم همین طور است یعنی جنایتهای مختلف این سیستم حکومتی و جاسوسی که ما آن را تروریسم دولتی می نامیم خیلی کم شده است و قرار است شما آن چهره مخوف را اینگونه ببینید بهتر بگویم آنها راضی هستند که شما آنان را اینگونه ببینید.

از یک نگاه دیگر کسانی مثل بورن و آرون که در این مجموعه فیلم جلوی این سیستم می ایستند یک اصل را به یاد می آورند. من میخواهم خودم را برای شما یک انسان بسیار قوی و نیرومند نشان دهم می آیم و حریفم را برای شما بزرگ میکنم. مثلا می گویم با کسی جنگیدم که ۵ متر قد داشت و مشت او دیوار را سوراخ میکرد شما بدون اینکه بخواهید یا نه از  من خواهید ترسید اگر حرف من را باور کنید. این روشی است که در اینگونه فیلمها فکر شما را تسخیر میکند ، بله این سیستم فاسد است ، اما شما نمی توانید روبروی آن بایستید پس منتظر بورن ها و آرون ها بمانید برای اطلاح سیستم که البته وجود خارجی ندارند.

از یک نگاه دیگر شما دانشمندان بیگناهی را می بینید همان طور که دکتر مارتا به آرون در پاسخ به اتهاماتی که بورن به حق به او و همکارانش میزند ، می گوید ما به خاطر علم اونجا بودیم. سالها تلاش میکنند تا علم را پیشرفت دهند و بدون توجه به این که چه قسمتی از علم پیشرفت میکند چون ساخت بمب اتم هم پیشرفت علم بود. چه کسی شرایط را برای این دانشمندان ایجاد کرده است ؟ سیستم. پس سیستم آنقدرها هم بد نیست چون علم از این راه پیشرفت میکند.

این فیلم پر است از تیکه های سیاسی دیگر. مثل آنجایی که به ایران تیکه انداخته است که ما ایران را تحت نظر داریم از آن دیالوگ بیرون می آید که نمی دانم چرا ؟ ولی یاد فیلمی افتادم که پهباد ایرانی از ناو آنها گرفته بود.  من معتقدم بخشی از این فیلم در پاسخ به شکار پهباد RQ-170 است که شبیه کابوسی بود برای آنان.

در آخر فقط باید بگویم که هالیوودی ها و آنهایی که روی این فیلم ها سرمایه گذاری میکنند ، اینقدر احمق و کودن نیستند که علیه خودشان فیلم بسازند. نظر شخصی من این است اینقدر ها که توی فیلم هایشان نشان میدهند قوی نیستند و ما هم اینقدر ها که در تصویری که از خودمان ارائه میدهیم ضعیف نیستم.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 6

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نقدی بر فیلم ایرانی ملک سلیمان

پ مارس 28 , 2013
بسم الله الرحمن الرحیم  – نقد قا – فیلم ملک سلیمان ساخته ی کارگردان خوش نامی است که شاید همه او را با سریال و فیلم “مریم مقدس” بشناسند ، یعنی شهریار بحرانی. فیلمی که به عنوان یک کار فاخر و پرهزینه شناخته می شود ، گرچه هنوز از جهت […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...