نقد فیلم شبگرد ۲۰۱۴ Nightcrawler

اشتراک گذاری :

به نام خدا

فیلم شبگرد night crawler یک فیلم به معنای واقعی دلهره آور است اگر از من بپرسید که این فیلم خوبی است یا نه ؟ می گویم عالی است. اما اگر بپرسید این فیلم را ببینم یا نه ؟ من به کسی پیشنهاد نمیکنم این فیلم را ببیند این گونه فیلم ها برای روح و جسم مخاطب ضرر دارد. اگر کسی بود فیلم را دیده بود و به من میگفت ، فیلم را نمی دیدم.

لوئیس بلوم با بازی جیک جیلنهال یک دزد علاف است که دنبال کار می گردد بعد از اینکه متوجه می شود می تواند با یک دوربین معمولی صحنه های خبری و دلخراش ضبط کند و به شبکه ها بفروشد تصمیم می گیرد وارد این کار شود و در این کار با هر دوز و کلک و با هر حیوان صفتی ای که می تواند موفق می شود.

فیلم از همان ابتدا تا لحظه آخر کشش خاصی دارد صحنه های دلهره آور فیلم از صد تا فیلم ترسناک هم بدتر است شما خود را موقعیت کسی می بینید که هر لحظه ممکن است جان خود را از دست بدهد یا پلیس با او برخورد کند. این روند آن قدر خوب چیده شده که همزاد پنداری زیادی به شما دست می دهد. اشکال بزرگ من به فیلم همین جاست، چرا کارگردان خواسته است من به عنوان مخاطب با همچنین حیوانی همزاد پنداری کنم؟ چرا کارگردان با صحنه پایانی و با محکوم نکردن لوئیس بلوم ولو به صورت ثوری نمی زند بلوم را له کند و مخاطب را از این حیوان صفتی ها بر حذر دارد؟! کسی که دوستش را هم پله موفقیت خود قرار می دهد و جان او را می گیرد از حیوان هم پست تر است.

این فیلم به نظر من در مورد داروینیسم است. داروینیسم برای ما یک فرضیه اثبات نشده است که در علوم دبستان و چند کتاب دیگر بخوانیم و آخرش نفهمیم که چه معنی ای می دهد اما برای جامعه ای که این فیلم در آن ساخته شده داروینیسم یعنی بخور تا خورده نشی. بکش تا کشته نشی. یعنی قانون جنگل. من از محتوای فیلم متنفرم چون در این نوع تفکر داروینی که بوجود آمده انسان معلول کشته شود بهتر است، کسی که ضعیف است و قدرت ندارد که خود را صحنه اجتماعی و اقتصادی نگه دارد بمیرد بهتر است. این خطر بزرگی است که سینمای هالیوود زود تر به آن رسیده است و به جامعه انتقال می دهد.

اگر فیلم را برای سرگرمی هم دیدید یادتان باشد که لوئیس بلوم آدم خطرناکی است شما به هیچ وجه مثل او نشوید. البته مگر می شود فیلم را دید و تاثیر نگرفت.

فیلم یک ثبات خوبی دارد در فیلمبرداری و صحنه آرایی و نور. الکی صحنه شلوغ نیست و می توانی به راحتی داستان را دنبال کنی این یک قوت بزرگی است در فیلم.

بازی جیک جیلنهال خوب است آن قدر که بقیه در حاشیه او قرار دارند اما انتخاب جیک برای این نقش هم برای من عجیب و مسخره آمد. جیلنهال را یک شخصیت مثبت و دوست داشتنی در ذهنمان از فیلمهای قبلی اش داریم. این هم از آن کرم هایی است که کارگردان ریخته! شاید خورده بگیرید از ادبیاتم ولی باور کنید اینها اتفاقی نیست.

این فیلم یک نکته مثبت دیگر هم داشت و آن این که فیلم تشکیل نشده از یک سری صحنه بیخودی و آب بندی و یکسری صحنه خوب که فیلمی را بسازد بلکه سراسر صحنه ها برای ایجاد صحنه بعدی و برای توضیح صحنه قبلی است.

شخصیت لوئیس بلوم و دیگر شخصیتها خوب بازی نمی شود. چرا لوئیس بلوم این قدر حیوان صفت است آیا فقط برای این است که بیکار است ؟ کاش شخصیتها برایمان بیشتر باز می شد تا توجیهی هم برای رفتارهایشان داشته باشیم.

این فیلم ، فیلم جذاب و پر کششی است ولی حقیقتش توقعم این بود که امتیاز کمتری به دست بیاورد و کمتر مورد توجه قرار گیرد.

ایمان آوینی

 

 

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 11

مرتضی - مدیر اصلی

4 thoughts on “نقد فیلم شبگرد ۲۰۱۴ Nightcrawler

  1. خیلی ممنون..اما من سعی می کنم این جور فیلم ها رو نبینم؟

  2. هانی حبیب گفت:

    احمقانه ترین نوشته ای که در مورد یک فیلم میشه نوشت . خاک بر سرت

  3. هانی حبیب گفت:

    واقعا خاک بر سرت با این نوشته خجالت می کشم بگویم نقد خاک بر سرت مردک بیشعور

  4. احساس میکنم این مطلب رو یه احمق ۱۲ ساله که هیچی از هیچ‌چیز نمیدونه نوشته واقعا بی کیفیت بود حتی اسمشو نمیشه نقد گذاشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نقد فیلم شلاق ۲۰۱۴ whiplash

چ ژوئن 10 , 2015
بسم الله الرحمن الرحیم فیلم شلاق فیلمی است که نظر منتقدان بسیاری را به خود جلب کرده است. یک فیلم که سراسرش تلاش و کوشش برای رسیدن به یک هدف است در شرایط سختی که شاید خیلی از انسان ها تحملش را نداشته باشند. جدا از آنکه ، آن چه […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...