نقد فیلم طبیب (۲۰۱۳) The Physician

اشتراک گذاری :

بسم الله الرحمن الرحیم – نقد فا – از همان اول که شنیدم فیلمی در غرب (کشور آلمان) ساخته می شود که بخشی از آن درباره ابن سینا است با خودم گفتم قطعا باید منتظر یک فاجعه سینمایی تاریخی بود. برخی از همان ابتدا خوشبین بودند و معتقد بودند حال که خودمان کاری نمی کنیم شاید آلمانی ها گوشه ای از فرهنگ ایرانی اسلامی ما را به تصویر بکشد.

پیشنهاد میکنم حتما این سخنرانی را در مورد گذشته تاریخی ایران گوش دهید.

اگر بخواهم در این نقد به همه شبهات تاریخی و غیر تاریخی پاسخ دهم شاید به اندازه یک کتاب مطلب باید بنویسم ، بنابراین به مطرح کردن گوشه ای از مطالب اکتفا می کنم.

فیلم از جهت فنی یک فیلم با کیفیت و درجه یک محسوب می شود از نورپردازی و صحنه آرایی تا فیلمبرداری اثر قابل قبول و در برخی موارد عالی است. البته بازیگری چنگی به دل نمی زند مخصوصا انتخاب بازیگران با توجه به این که رویدادهای تاریخی روایت می شود بعضا افتضاح است. مثلا بازیگر نقش ربکا مدلی انتخاب شده که فقط دختران امروز جامعه غربی به آن شکل هستند.

۱ – اما تحریفهای تاریخی ، در ابتدای این فیلم این حس به شما دست می دهد که قرار است فاصله تمدنی و فرهنگی اروپا با ایران آن روز به شما نشان داده شود. زمانی که اسلام و ایران در اوج شکوفایی علمی بودند اروپا در جهل نادانی و خرافات به سر می برد. اولین پیام تحریف آمیز فیلم بعد از دیدنش این است که ایران فرقی با اروپا ندارد. شاید فقط کمی!!! علم اینجا از اروپا بالاتر است اما اینجا هم مردمان بی فرهنگ و جاهلی دارد و فقط یک طبقه یهودی ای در اینجا زندگی میکنند که بسیار متمدن و با شعور هستند.

۲ – نوع معماری ، لباس پوشیدن و همچنین جشن گرفتن و پایکوبی و شراب نوشی فیلم هم بیشتر شبیه فیلمهای هالیوودی ۲۰۱۴ است تا زندگی مردم ایران. در ایران به تصویر کشیده شده در این فیلم حتی دانشمندان هم اگر روزها به تحقیق و بررسی و علم آموزی مشغولند شبها در بار!!! مشغول عیش و نوش ، و خوشگذرانی هایی هستند که ابدا با تاریخ ما جور نیست.

۳ – نشان دادن تقابل به قول فیلم ملاها با علم و در اصل اسلام با علم هم یک تحریف مسخره ای است که در اصل کلیسای آن روز اینگونه بوده. جهان اسلام و به تبع آن ایران با هم در اوج شکوفایی علمی بوده اند. اصلا بزرگان و نخبگان ایرانی اول عالم و حکیم بوده اند و در مرحله دوم یک دانشمند. کلمه حکیم هم که در فیلم استفاده شده بدون توجه به این مسئله بوده.

 

۴ – ابن سینا بیشتر شبیه پروفسور بالتازار! است تا بو علی سینا. این حکیم بزرگ در این فیلم بیشتر به شاگردی برای پسرک مسیحی یعنی راب می ماند تا دانشمند و حکیم بزرگ ایرانی و مطالبی هم که در کلاسش می گوید بیشترش از دانلود pdf های فیلسوفان غربی است!!! و از خودش علمی ندارد. بقراط و ارسوط از زبان بو علی نمی افتد بخش بزرگی از علم را هم که راب به او می آموزد. اصلا بو علی فیلم با  یک در قیاس با شخصیت واقعی ابن سینا مثل یک شاسکول تپه ، درب داغون ، له است به یک دانشمند.

۵ – سلجوقیان در این فیلم به مثابه طالبان و تکفیری ها در سوریه عمل میکنند (تکفیری ها و طالبان تخم و ترکه غربی ها هستند).

۶ – توجه بیش از حد به یهودیان و مظلوم نمایی آنان در تاریخ که فکر میکنم این امر در حمایت از فیلم خیلی موثر بوده.

سرتان را درد نمی آورم این گونه فیلمها نتیجه ماندن سینما گر ایرانی در آپارتمان و تنبلی و راحت طلبی است. وگرنه امروز امکان ساختن فیلمهای بسیاری در مورد دانشمندان و بزرگان فراهم است.

مهاجر ۲۱۳

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 10

مرتضی - مدیر اصلی

34 thoughts on “نقد فیلم طبیب (۲۰۱۳) The Physician

  1. این فیلم در واقع مسلمان ها را در گذشته،متعصبان دینی نشان میدهد که شکل امروزی آن همان تروریست است. در فیلم شاهد این هستیم که مسلمانان ایران، یهودیان را از خانه هایشان بیرون می رانندکه این مسئله نیز جهت دار است. حتی مرگ ابن سینا هم دروغ است زیرا وی در اثر بیماری فتق از دنیا رفته ولی در فیلم شاهد خودکشی او هستیم.

  2. چرا نظر من را حذف کردید … شما که خود تحمل نقد شنیدن را ندارید چگونه در کرسی نقد و نصیحت می نشینید … ممنون

  3. سلام فرید جان حقیقت. علت پاک کردن نظر شما این بود که نیاز داره سه صفحه توضیح بدی و متاسفانه کار هم به جایی رسیده ما باید در مقابل ایرانی ها از تاریخ ایران دفاع کنیم و بچه های خودمون از غربیها حمایت میکنن.

  4. سلام.
    این مشکلاتی که گریبانگیر ایرانیها شده(از پیر تا جوون) ناشی از خوار شمردن مطالعه ی تاریخیه.تاریخ بی اهمیت ترین علم ایرانه.

  5. سلام
    آقا مرشد نظر شما را قبول دارم … اما خوب پیشرفت الان اروپا و غرب نتیجه اهمیت دادن به تاریخ (نداشته یا کمرنگ) آنهاست ؟ قرآن کریم ظرافت جالبی در مورد تاریخ داره که می فرماید احوال گذشتگان خود را ببینید و از سرگذشت آنان عبرت بگیرید و نمیگوید آن را حفظ نموده یا به آن ببالید .. پس ما نمیتوانیم ابن سینا را از آن خود بدانیم و نسبت به آن مالکیت داشته باشیم تا وقتیکه دست آورد های آن بزرگ را کنکاش کرده و در جهت پیشرفت آن بکوشیم

  6. عزیز نقاد شما داری از اسلام دفاع میکنی نه تاریخ ایران

  7. واقعا جای تاسف داره در حالی که نمیتونیم داشته هامون رو فیلم کنیم یا حتی بهش افتخار کنیم دیگران میان نداشته هاشون رو به رخ ما میکشند و هر جوری دلشون میخواد تاریخ ما رو تحریف میکنند 🙁

  8. واقعاً با یک ذوق و شوقی به تماشای فیلم نشستم … حتی زمانی که شنیدم این فیلم داره ساخته میشه خیلی خوشحال بودم که بالاخره کسی به فکر مفاخر ایران افتاد چون من خودم به شخصه شاهد بودم برای جور کردن سرمایه پروژه ی ابوریحان بیرونی ۲ سال به همراه کارگردان به همه مراکز دولتی و خصوصی و سازمان های سینمایی و صدا وسیما رفتیم اما هیچ جوابی نکرفتیم … اما بعد از تماشای فیلم واقعاً افسوس خوردم چه تحریفی و چه ظلمی در حق ایرانی ها و این اعجوبه ی علم پزشکی روا داشته اند … کاش یکم به خودمان بیاییم و به جای ساخت این همه فیلم های سخیف در سال تعداد معدودی فیلم فاخر و قابل ارائه در جهان داشته باشیم …

  9. تحلیل جالبی بود؛ مخصوصا اونجا که گفتید اختلاف علمی ایران و غرب رو در فیلم بسیار ناچیز دونستند؛ تازه اون اعتقادات مسخره خودشونو (معالجه رو جادو شمردن و دست نزدن به اجساد) رو به ایرانیها چسبوندن و همچنین در این فیلم بیشتر ابو علی سینا شاگرد راب (پسر مسیحی) بود تا این که راب شاگرد بو علی باشه

  10. این فیلم از سیر تا پیاز هدفش بد بین کردن دنیا نسبت به ایران و اسلامه ( و خوشبین کردن نسبت به یهودی ها) شاگرد مسلمان ابن سینا یک عیاش تمام عیار نشون دادن که حتی هنگام مرگ به فکر حوری ها بود. تو این فیلم هم اعدام رو نشون دادن هم سنگسار رو، یعنی میخوان بگن اینه اسلام، همش خشونت. افتخار ایرنی ها رو کردن شاگرد یک پسر غیر واقعی مسیحی. اصلا ابو علی سینا رو یه جورایی بی دین نشون دادن اونجا خود کشی میکنه و میگه بعد از مرگ همه چیز تموم میشه. همه ی ایرانی هارو چهره های منفی هالیوود انتخاب کردن، از این سینا گرفته تا اون زن بد کاره که سیاه پوست بود!!

  11. فقط میتونم بگم خاک تو سر فیلم سازای ایران که به اینا فرصت ساختن چنین فیلم هایی رو میدن(با دفاع نکردن خودشون از تاریخ ایران)

  12. با تمام نقد هایی که به این فیلم وارد است و با اینکه باز هم ما ایرانیان را اینگونه به تصویر میکشند نکات ریز در دل فیلم پنهان بود که خوشبختانه از دید هیچ منتقد کار بلدی پوشیده نبود که البته باید بگویم حقیقتی آشکار

  13. اولا فیلم سازای ایرانی فقط دنبال اینن دوتا بازیگر زن و مرد بذارن جلو هم لودگی کنن مردم بخندونن اون چنتا افزار خوب هم به خاطر بسته شدن خانه سینما اپارتمان نشین شدن

  14. بهتره همه ما به جای اظهار نظر های مختلف وقت بزاریم تاریخ کشورمون رو از منابع بعضا واقعی تر بخونیم و وقتی به نشستن فیلمهای تاریخی میشینیم واقعیت ها رو از قبل بدونیم…………..

  15. تموم گفته های شما و دیگران دوستان درست …
    وقتی یک سینماگر ایرانی اثری رو با هزار شوق هنری تهیه میکنه و گروهی از همین افراطی ها(که در فیلم هم دیده میشن) به دلایل غیر منطقی و نا مفهوم به خاطرش سینما آتیش میزنند – فیلمو از پرده به زیر میکشند .. آیا برای اون هنرمند ذوقی باقی میمونه ؟!
    پس همون بهتر که ما دست به کاری نزنیم چون نتیجه ای فکاهی تر از این خواهد داشت …

  16. فیلمی دروغین که دیدگاه صهیونستی داره
    (آرم صهونیست در دیوار شهر)
    با این حال این فیلمها سریع از برهه زمان حذف خواهند شد اما نگران دیدگاه دنیا نسبت به این موضوع هستم

  17. الاغ مال کسیه که سواره

  18. سلام تمام صحبت های شما درست است نمی دانم تا کی باید بنشینیم و تحریف تاریخ ۵۰۰۰ ساله ی سرزمینمان را ببینیم شاید بد نباشد کارگردانان ما بجای ساخت فیلم های آبکی فکری برای احیای آبروی فرهنگی مان بکنند!!!

  19. با سلام خدمت دوستان من این فیلمو تازه دیدم و خیلی افسوس خوردم میخوام به مسولان و سینماگران کشور تبریک بگم که بجای ساختن زندگینامه عربها مثل مختارو… یکمم بفکر مشاهیر خودمون باشن تا اینجوری شاهد سخیف نشوندادنشون نباشیم ای کاش…

  20. سلام خدمت مهاجر که این متن رو نوشتی
    کتاب سقوط اصفهان رو مطالعه کنید برای اطلاعات تاریختون مناسبه
    دانشجوی ارشد مطالعات منطقه ای ایران

  21. این فیلم درباره زندگی ابوعلی سینای خیالی است ودر آن فقط از نام و شهرت و محل زندگی وی الهام گرفته شده است. و شامل مواردی است که با آنچه بر ابن سینا گذشته تضاد دارد. به عنوان نمونه در این فیلم ابن سینا در اصفهان یک معلم وطبیب است و علاالدوله با او رفتاری مناسب ندارد و فقط از او حمایت می‌کند. درحالیکه در واقعیت ابن سینا وزیر علاالدوله بود و علاالدوله بسیار به او احترام می‌گذاشت.

    در این فیلم ابن سینا و شاگردش توسط روحانیون به خاطر تشریح بدن میت٬ تکفیر و محکوم به اعدام می‌شوند.در حالیکه ابن سینا با اینکه توسط مقامات روحانی مورد انتقاد بود (به خاطر نظراتش در فلسفه نه در پزشکی) هیچگاه محکوم به اعدام نشد. همچنین در سرزمین‌های اسلامی به جز صوفیان و دراویش در آن دوره هیچ دانشمندی تکفیر و کشته نمی‌شد وهمچنین ابن سینا هیچ شاگرد انگلیسی که نامش در تاریخ ذکر شود نداشته است.

    در ضمن علاالدوله در این فیلم پادشاهی مستبد و سکولار در نظر گرفته شده است که در حقیقت چنین نیست و ضمنا در این فیلم اولین تشریح توسط شاگرد انگلیسی ابن سینا انجام می‌شود که این نیز صحت ندارد و قبل از ابن سینا توسط عده‌ای از دانشمندان سرزمین‌های اسلامی جسته و گریخته انجام شده بود همچنین ابن سینا معاصر سامانیان و غزنویان بود نه سلجوقیان و سلجوقیان ۱۰۰ سال بعد از ابن سینا روی کار آمدند و متعاقبا نیز آنها علاالدوله را نکشته و اصفهان را در آن تاریخ فتح نکردند همچنین در سرزمین‌های اسلامی هیچگاه یهودیان و مسیحیان کشتار نمی‌شدند و از حق تحصیل نیز محروم نبودند و در فیلم مطرح می‌شود که مسلمانان در سرزمین‌های اسلامی مسیحیان را راه نمی‌دهند در حالی که اصفهان در ان زمان اقلیتی مسیحی داشت که در آرامش زندگی می‌کردند. و در آخر ابن سینا هیچ‌گاه خود کشی نکرد و به مرض قولنج به صورت طبیعی آن هم نه در اصفهان بلکه در همدان فوت شد.

  22. آقای علی ممنووووون واقعا عالی و مفید بود

  23. ممنون از مطلب
    کاش کسایی که دستشون میرسه و حرفشون اینه یکم غیرت داشتن

  24. سلام به همه دوستان عزیز.
    من همین الان این فیلمو دیدم واقعا واقعا ناراحتم که دشمنامون میان با ابزارهای و روش‌ها به تاریخ و هویت ما ضربه میزنن و خودشون رو برتر از ما نشون میدن، بدتر از اینکه خودشون رو باعث علم و دانش و پیشرفت کشور ما میدونن. همه ما مسئولیم تلاش کنیم که این کارهارو بی اثر کنیم. شده تو سایت ها و وبلاگهاشون نقد کنیم به زبان خودشون در نقد این فیلم و نشون دادن این واقعیت ها مقاله بنویسیم کلیپ بسازیم و پخش کنیم و به اشتراک بزاریم. مسئولین ما هم باید به فکر این باشن که هویت کشور و بزرگای مارو به تصویر بکشن. ممنونم از توجهتون

  25. جالب اینجاست توی هر فیلم که مذهبیون اون دوره رو چهره واقیشونو نشون میده سایتهای خبری میگن فیلم ضد ایرانی

  26. سلام
    کاش سینماگران ما میتونستند چهره ی واقعی ایران اسلامی رو به دنیا نشون بدن نه اینکه غربیا بیان با فیلم های تحریف شدشون کلی ابهام تو ذهن ها بزارن .چهره ی واقعی ایران در این فیلم درست نشون داده نشده بلکه برگرفته از اتفاقات سیاسی اخیر هستش (قرار دادن آخوندها در برار علم) دانشمندان اون زمان همه عالمای دینی هم بودند و موافق علم نه مخالف
    به امید روز ی که چهره ی واقعی ایران به دنیا نشون داده بشه

  27. متاسفانه از زمان انقلاب تا الان تنها فیلم های تاریخی که ایران ساخته ۸۰ درصد مربوط میشه به دوران پهلوی و انقلاب بقیه هم مثل فیلم مختار باز هم جنبه ی سیاسی دارن تا مذهبی و تاریخی… وقتی پول های میلیاردی صرف نشان دادن بی کفایتی پادشاه پهلوی میشه و از تاریخ چند هزار ساله ایران حرفی زده نمیشه نتیجش این میشه که یه عده بی تمدن میان برای خودشون تمدن سازی میکنن تمدن ما رو هم به مسخره میگیرن. یکی به گوش مسولین برسونه که ملت ایران فهمیدن حکومت پهلوی بد حکومت قاجار بد بسه دیگه یکم هم از خوبییامون بگیم

  28. هر فیلم تاریخی باید یه کارشناسی مربوطه به اون دوره رو داشته باشه
    برام جالبه که با وجود کیفیت مناسب از نطر تکنیکی فیلم هیچ توجهی به واقعیت اتفاقات دوره نشده
    ضمنا چهره ابن سینا رو هم خراب کردن
    و زبان فارسی که مردم صحبت میکنن… اون دیگه تیر خلاصه
    اخه این دیگه چه زبونیه
    در کل اگه میخان فیلم تخیلی بسازن فیلم تخیلی بسازن چکار به افرادی مثل ابن سینا دارن
    ابن سینا برای ما فرد گرامیه

  29. این فیلم معتبره. شاید یکم فضای داستانی زیاد ایرانی نباشه، اما مشروب خوردن ابن سینا حقیقت داره. بجای دفاع از اسلام، از تاریخ ایران دفاع کنید. ابن سینا توسط چندین نفر از علمای دین مرتد اعلام شده بود. شما این که متعصبانه تاریخ رو تحریف می کنین

  30. وای‏ ‏خدای‏ ‏من‏ ‏اول‏ ‏فیلم‏ ‏حالم‏ ‏خوب‏ ‏بود‏ ‏کم‏ ‏کم‏ ‏از‏ ‏شدت‏ ‏عصبانیت‏ ‏فقط‏ ‏‏ آب‏ ‏میخوردم.‏ ‏یه‏ ‏بچه‏ ‏محصل‏ ‏هم‏ ‏این‏ ‏دروغا‏ ‏رو‏ ‏میفهمه‏ ‏بخدا

  31. من این فیلم رو تازه دیدم این فیلم توهین بزرگی به ایران و ایرانیان و مخصوصا ابن سینای بزرگ بود

  32. این فیلم هیچ قصد بدی نداره فقط بعضی جاها یا از روی.نادانی یا برای جذاب شدن فیلم صحنه های اشتباحی دارد مثلان تعظیم کردن جلوی شاه چون مسلمانان جلوی کسی ت
    تعظیم نمی کنند

  33. سلام
    اقا این چه فیلمیه؟ واقعا غربی ها میخوان بگن همه ی علم های جهان از اوناس و ابن سینا هم یه شاسکول تپه بوده که از یه پسرک که اونم *انگلیسی* بوده یاد گرفته. اخه چرا؟ چشم ندارید ببینید ما پیشرفت میکردیم؟ ما که نمیگیم علم مال ماست ولی شما هم حق ندارید بگید شما یه مشت احمق بودید که هیچی نداشتید و همه چیز از پاست

  34. این فیلمو تازه امروز دیدم
    از اون فیلمهای تخمی تخیلیه!
    آلمانیها بعد از اون جنایاتی که در حق یهودی ها کردن اینطوری می خوان جبران کنند شاید هم پول یهودیها پشت قضیه باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نقد فیلم ماشین ۲۰۱۳ machine

د آوریل 28 , 2014
فیلم ماشین محصول ۲۰۱۳ آمریکا به کارگردانی کرداگ جیمز را به صورت تصویری نقد کوتاهی کرده ایم. بارگیری فیلم نقد روی رایانه با حجم ۶۸ مگابایت بارگیری صوت نقد روی رایانه با حجم ۶ مگابایت     برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...