نقد فیلم کشتی جنگی battleship

اشتراک گذاری :

۳۹۸۹بسم الله الرحمن الرحیم

نام فیلم : کشتی جنگی battleship (به معنای ناو هم میتواند باشد)

کارگردان : پیتر برگ

نویسندگان : اریک هابر – جان هابر

نمره سایت اسلام مووی : ۵.۷ از ۱۰

نقد فنی

مهم ترین نکته فنی فیلم جلوه های ویژه فیلم است. این تیم همان تیمی هستند که مجموعه فیلمهای تبدیل شوندگان را ساخته اند . شباهت صوتی و تصویری زیادی با آن کار دارد و قطعا از تجربیات آن فیلم استفاده شده است. انصافا کار جلوه های ویژه رایانه ای این فیلم در سطح بسیار بالایی است.

بازی Taylor Kitsch(تیلور کیتچ) نقش اول مرد  خیلی خوب از آب در آمده است . آن چه او را در این موفق کرده این است که تغییرات را کامل روی خودش و بازی خودش پیاده میکند و در نقش های قبلی نمی ماند یعنی در جان کارتر نمانده است و در این با آن فیلم متفاوت است.

بازی Liam Neeson (لیام نسون) هم گرچه ما را یاد برخی نقشهای دیگر انداخت اما او هنوز تکراری نشده . خوب بود ولی متفاوت نبود.

یک اشکالی که در فیلم خیلی به چشم میزند نور است. این نورهایی که در این فیلم میبینیم اکثرا با نرم افزارهای رایانه ای ایجاد شده اند. نمیدانم بگویم نورپرداز یا مسئول جلوه های ویژه به هر حال نورها بعد از گذشت دقایقی از فیلم که جلوه های ویژه رایانه ای آغاز میشود کمی توی ذوق میزند. شاید بتوان آن را ناشی گری در استفاده از نرم افزاری رایانه ای دانست.این قدر آثار نور بر روی لنز که رایانه ای ایجاد شده اصلا طبیعی هم نیست.

حفره های فیلمنامه در این فیلم کم نیست . برخی از صحنه ها از واقعیت خیلی دور میشویم مثل آن صحنه ای که در اواخر فیلم آن چند گوی که سلاحهای پیشرفته ای هستند به طرف کشتی هاپر می آیند و در لحظات پایانی میبینیم که توسط هواپیماهای آمریکایی از بین میروند این چیزی جز دغ دادن بیننده و جذاب کردن فیلم نیست که البته متداول است در سینمای هالیوود. یا اینکه نقش وزیر و نیروهای دیگر از جایی به بعد نادیده گرفته می شود و ما دیگر آنها را نمی بینیم بالاخره آنان چه تصمیمی گرفتند و چه کردند اگر کاری نمیخواستند انجام دهند چرا اصلا فیلم در بخشهایی به سراغ آنها میرود و ادامه نمیدهد.

نقد محتوایی

گفته شده که این فیلم از روی بازی معروف شرکت هاسبرو که به همین نام بوده ساخته شده اما چیزی از بازی در آن دیده نمیشود فقط ایده آن شاید به کار رفته فیلم به بازی توجهی ندارد. از آن جهت که بازیخور ها حس بازی بگیرنئ درحالی که میشد اینطور هم باشد.

این فیلم را میتوان یک فیلم تبلیغاتی و البته از جهت محتوایی و فنی قابل تامل و سطح بالا دانست. از جهت تبلیغاتی مثل خیلی از فیلمهای دیگری که در هالیوود و همه جای جهان برای تبلیغ نیروهای نظامی خود و جذب جوانان آن کشور به نیروهای مسلح است ساخته شده است.

به طور مثال آن قسمتی که الکس هاپر از یک انسان لا اوبالی یا بهتر تنبل تبدیل میشود به یک نیروی نظامی در آن سطح و مراحلی که او پیموده دیده نمیشود علتی دارد. آن سختی ها دیده نمیشود و سالهای متمادی که طول میکشد تا کسی به آنجا برسد. یا استفاده از ریحانا خواننده زن آمریکایی در این فیلم برای آن بخش تبلیغاتی است . البته از او از نظر جنسی استفاده نشده هم مهم است که در این فیلم سرباز وطن بودن او مهم انگاشته شده است در عین حال خوب هم بازی کرده است و باور پذیر است.

بخش دیگر که در محتوا مهم است ، بیگانگان و آدم فضایی ها هستند. تا به امروزعلم غرب نتوانسته از حیات در سیاره های دیگر نشانه ای پیدا کند مگر آن دسته که بسیار از ما دور بوده است و جای ابهام و شک زیادی دارد و اثبات جدی صورت نپذیرفته است. البته این که ما معتقد باشیم که در هستی تنها نیستیم ربطی به این مبحث ندارد. اما این استفاده ای که هالیوود از بیگانگان میکند و دشمن سازی ای که میکند یک سوءاستفاده می دانیم. این تصویر هم یک تصویر خیالی است که موجوداتی با تکنولوژی بالاتر از بشر و مهاجم این تصویر خیالی و توهمی در غرب است و یا بهتر بگوییم در هالیوود است.

تصاویر و فیلمهایی که از یوفو ها (بشقاب پرنده ها ) و بیگانگان در دست است را هم میتوان از این دسته بررسی کرد. از کنجکاوی بشر سوءاستفاده میشود این را یقین داریم که خداوند متعال حریم های بسیاری تعیین کرده است که تخلف ناپذیر است وگرنه در همین جهانی که ما زندگی میکنیم خدا میداند در غیب این عالم چه خبر است. یک توهم و تصویر خیالی از بیگانگان که بی شباهت با برخی شیاطین که آنها تصویر کرده اند از جمله آیواس یا آیباس که کرولی تصویر کرده در نگاهی دیگر توطئه ای را به ذهن متبادر می سازد.

این موج فیلمهایی که از بیگانگان فضایی تصاویر متعددی می سازد که مهاجم بودن و دارای تکنولوژی بالا بودن را دست کم نگیرید زیرا قطعا هالیوود از این مبحث سوء استفاده برای اهداف خود میکند و دشمن سازی خیالی صورت میدهد و مسایل دیگری که دنیال میکند.

اتحاد آمریکا و ژاپن هم یک مانور نظامی در سینما محسوب که اینها خوب بلدند  از این کارهای به ظاهر دوستانه اما در باطن به نفع خودشان کنند.

در کل این فیلم تبدیل شوندگانی دیگر بود ، بسیار تبلیغاتی و با اشکالاتی در اجرای جلوه های نوری و بازیهای قابل قبول ، جلوه های ویژه سطح بالا و حفره هایی در فیلمنامه و درنهایت یک فیلم معمولی رو به بالا برای هالیوود.

مرتضی حیدری

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

تحلیل جالب ، خواندنی و مهم بر جشنواره گلدن گلوب ۲۰۱۳ + عکس

چ مارس 13 , 2013
بسم الله الرحمن الرحیم – تحلیل جالب ، خواندنی و مهم بر جشنواره گلدن گلوب ۲۰۱۳ را در ادامه بخوانید.   بسم الله الرحمن الرحیم – گروه فرهنگی جا نیوز – محمد صادق باطنی: هالیوود به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تبلیغاتی امریکا دارای چرخه‌ای کامل است، چرخه‌ای که از سیاستگذاری […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...