نکاتی درباره ی شوهر داری از زبان معصومین(ع)

اشتراک گذاری :

سلامت و درمان – ازدواج و زناشویی

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : هـر زنى در بـرابر بـد اخلاقى شـوهـرش شکیبایى ورزد ، خداوند همانند (ثواب) آسیه (همسر فرعون) به او عطا کند .بحار الأنوار : ۱۰۳ / ۲۴۷ / ۳۰ منتخب میزان الحکمه : ۲۵۴

بقیه ی احادیث درادامه

امام صادق علیه‏السلام :

ملعون است، ملعون، آن زنى که شوهر خود را بیازارد و غمگین کند . و خوشبخت است ، خوشبخت ، آن زنى که شوهر خود را احترام نهد و آزارش ندهد و در همه حال از وى فرمان برد .

بحار الأنوار : ۱۰۳ / ۲۵۳ / ۵۵ منتخب میزان الحکمه : ۲۵۴

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

هر زنى که هفت روز شوهرش را خدمت کند ، خداوند هفت در دوزخ را به روى او ببندد و هشت در بهشت را به رویش بگشاید ، تا از هر در که خواهد وارد شود .
و فرمود : هیچ زنى نیست که جرعه‏اى آب به شوهرش بنوشاند مگر آن که این عمل او برایش بهتر از یک سال باشد که روزهایش را روزه بگیرد و شبهایش را به عبادت سپرى کند .

إرشاد القلوب : ۱۷۵ منتخب میزان الحکمه : ۲۵۴

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

اگر قرار بود دستور دهم کسى در برابر کسى سجده کند ، حتما به زن دستور مى‏دادم که شوهرش را سجده کند .

الکافی : ۵ / ۵۰۸ / ۶ منتخب میزان الحکمه : ۲۵۴

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

واى بر زنى که شوهرش را ناراحت کند و خوشا به حال زنى که شوهرش از او راضى باشد .

بحار الأنوار : ۱۰۳ / ۲۴۶ / ۲۴ منتخب میزان الحکمه : ۲۵۴

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

بزرگترین حقّ را بر زن ، شوهر او دارد و بزرگترین حقّ را بر مرد ، مادر او دارد .

کنز العمّال : ۴۴۷۷۱ منتخب میزان الحکمه : ۲۵۴
نظرات این حدیث (۲)

 

الدرّ المنثور : بیهقى از اسماء دختر یزید انصارى نقل مى‏کند که نزد پیامبر صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم – که در جمع اصحاب نشسته بود – آمد و گفت : پدر و مادرم به فدایت ! من به نمایندگى از طرف زن‏ها نزد شما آمده‏ام و – فدایت شوم مى‏دانم که هیچ زنى در شرق و غرب عالم نیست که سخن مرا بشنود مگر این که با من هم رأى خواهد بود . خداوند تو را به حقّ ، سوى مردان و زنان فرستاد و ما هم به تو و خدایى که تو را فرستاده است ایمان آوردیم . ما طایفه زنان محدود و محصور هستیم و اساس خانه‏هاى شما مى‏باشیم و خواهش‏هاى‏شما را برمى‏آوریم و فرزندان شما را حامله مى‏شویم امّا شما مردها بر ما برترى‏هایى دارید . مثلاً نماز جمعه و جماعت مى‏خوانید ، به عیادت بیماران مى‏روید ، تشییع جنازه مى‏کنید و پیاپى به زیارت حجّ مى‏روید و بالاتر از همه اینها ، جهاد در راه خداست . هرگاه مردى از شما براى حجّ یا عمره یا جهاد از خانه بیرون مى‏رود ، ما اموال شما را حفظ مى‏کنیم و پارچه‏هاى لباسهایتان را مى‏بافیم و فرزندانتان را تربیت مى‏کنیم . پس ، اى رسول خدا ، آیا در اجر و ثواب شریک شما نیستیم ؟.
پیامبر صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم کاملاً رو به اصحاب خود کرد و فرمود : آیا تا به حال شنیده‏اید که زنى در پرسش از امور دین خود به این خوبى سخن بگوید ؟ عرض کردند : اى رسول خدا ، گمان نمى‏کردیم که زنى تا بدین پایه برسد !
سپس پیامبر صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم رو به اسماء کرد و فرمود : اى زن ، برگرد و به زنانى که تو را به نمایندگى فرستاده‏اند اعلام کن که نیکو شوهردارى هر یک از شما زنان و جلب رضایت مردش و پیروى کردن از نظر موافق او (در کارى) با همه این اعمال (که براى مردان نام بردى) برابرى مى‏کند . اسماء در حالى‏که از شادى تهلیل (لا اله‏الااللّه‏)وتکبیر (اللّه‏ اکبر)مى‏گفت، برگشت.

هکذا فی المصدر ، والظاهر «وربّینا لکم أولادکم» .الدرّ المنثور : ۲ / ۵۱۸ منتخب میزان الحکمه : ۵۰۸

منبع : شهر حدیث

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

توصیه هایی در مورد حمام کردن

پ اکتبر 15 , 2015
سلامت و درمان – ورزش و تندرستی رعایت بهداشت بدن و شستشوی آن از اهمیت خاصی در دین اسلام برخوردار است و حتی در بسیاری موارد از اعمال واجب و گاهی مستحب شمرده شده است. آنچه در این مطلب می خوانید توصیه های مفید امام رضا علیه السلام در این […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...