نگاهی به فعالیت چهره‌های معروف سینمایی در شبکه‌های اجتماعی؛ وقتی «تحقیرکنندگانِ مردم» در پوستِ «حامیان مردم» فرو می‌روند

اشتراک گذاری :

نودیها:فکرش را بکنید، درست در شرایطی که مردم با مشکلات متعدد اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، یک بازیگر به یک باره بگوید «آنهایی که می گویند جوانان بیکارند، دارند غرغر می کند، همه نشسته اند در خانه و آدم های تنبلی شده اند»! چنین سخنانی چه تصویری در ذهن جوانان جویای کار ایجاد می کند؟ تصور کنید همین بازیگری که مردم را «غرغرو» خطاب می کند، چند روز بعد تصویری از خود و خانواده اش را در یکی از کشورهای اروپایی در حال تفریح منتشر کند.  این بار چه تصویری در ذهن مخاطب ایجاد می شود؟

این دقیقا همان کاری است که «امیر جعفری»، بازیگر سینما و تلویزیون در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری انجام داد؛ بازیگری که مردم را به دلیل گلایه از مشکلات اقتصادی، تحقیر کرد.

 

در روزهای اخیر شاهد تجمعات مردمی با هدف اعتراض به وضع نامناسب معیشتی و اقتصادی بودیم. اعتراضاتی که البته محدود به روزهای اخیر نبود. ماه هاست که مردم نسبت بی عدالتی اقتصادی، تبعیض،  فاصله طبقاتی، ایجاد یک طبقه خاص ثروت مند، رانتخواری ها و… اعتراض می کنند. یکی از مهمترین علل پیدایش این حس و افزایش اعتراضات، نمایش زندگی‌های اشرافی طبقات مرفه در شبکه های مجازی است. سبک زندگی ای که از سوی برخی از طبقات ثروتمند و بعضی از سلبریتی ها در شبکه هایی نظیر ایسنتاگرام ارائه می شود.

کافی است نگاهی به تعداد دنبال کننده های صفحات این ستاره ها بی اندازید تا میزان تاثیر این افراد بر اذهان جامعه را درک کنید . افرادی که به لطف رسانه ملی و هزینه های دولتی به شهرت رسیده اند و حالا در بیرون از رسانه ملی، درآمد‌های کلانی از حضور در تبلیغات یا برنامه‌های شرکت‌های خصوصی بزرگ به دست می‌آورند. ثروتی که تبلور خود را در سبک زندگی سلبریتی ها به نمایش گذاشته است. سبکی از زندگی که در«سفر های خارجی»، «تفریح های لوکس»، «پوشاک گران قیمت»، «تغذیه متفاوت»، «جواهرات» و… خلاصه شده است.

اولین اثری که مشاهده این سبک زندگی در ذهن مخاطبان خود ایجاد می کند، القای حس فقر و فاصله طبقاتی میان اقشار متوسط و پائین جامعه با ستاره‌ها و ثروتمندان است. زمانی که سلبریتی ها در اوج مشکلات مردم عکس های ریخت و پاش های خود را منتشر می کنند، باعث می شودکه این تصور بیش از پیش تثبیت شود.

اما در این بین یکی از نکاتی که بیشتر از همه جلب توجه می‌کند مواضع ریاکارانه سلبریتی‌ها در رفتارهای انسان‌دوستانه است. افرادی که مصداق فاصله طبقاتی و تبعیض اقتصادی هستند، به یک باره منتقد همین مفاهیم می شوند. افرادی که تا دیروز مشغول خوش گذرانی و ریخت و پاش بودند، به یک باره سعی می کنند خود را مدافع مشکلات مردمی معرفی کنند که به خاطر وجود همان ها اعتراض کرده اند.

محسن تنابنده؛ از «ریودوژانیرو» تا «فشار وارده بر شانه های نحیف کارگران»

به طور مثال محسن تنابنده که تمام شهرت خود را مدیون رسانه ملی است و بخش زیادی از سال را در خارج از کشور می گذراند در صفحه اینستاگرام خود مدعی شد که «تخصیص منابع مالی به نهادی فرهنگی و مذهبی نشان می دهد که حاکمیت درک چندانی از فشار وارده بر شانه های نحیف طبقه متوسط و فقیر را ندارد»! با این حال تنابنده نگفته است که خود او از چه طریق به فشارهای اقتصادی طبقات پایین جامعه پی برده است؟ با استراحت مطلق در کانادا و یا تفریح در سواحل برزیل؟

اگرچه تخصیص بودجه به برخی از نهادهای بدون بازده و افزایش هزینه های جاری دولت ظلمی آشکار به طبقه های آسیب پذیر جامعه است، اما سخن مردم مشخص است. مردم معتقدند که باید از ریخت و پاش های بی جهت جلوگیری شود. از اشرافی گری و اختلاف طبقاتی جلوگیری شود.مردم با مانور تجمل مخالفند چه از سوی آقازاده های دارای ژن خوب و چه سلبریتی‌ای که با بودجه ملی به شهرت و ثروت رسیده است.

از رعیت خواندن مردم تا حمایت از مردم!

امیر جعفری فرد دیگری است که در روزهای اخیر در حمایت از اعتراضات اقتصادی در این صفحه اینستاگرام خود نوشت: «الملک یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم». البته امیر جعفری که خود روزی پای بابک زنجانی را به سینما باز کرد و پول های کثیف این مفسد اقتصادی را به جیب همکارانش ریخت حتماً نمی تواند درد مردم گرفتار را متوجه بشود و حامی مردم باشد. از سوی دیگر درحالی امیر جعفری از ظلم سخن می گوید که روزی  برج عاج نشینانه به دیده ی تحقیر به مردمش نگاه می کرد و آنها را «مشتی رعیت» می خواند.

 

 

امیر جعفری در یک مصاحبه درباره انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید:« قبلا استرس می‌گرفتیم. اما حالا هواپیما دارد می‌آید. توریست دارد وارد کشور می‌شود. وقتی می‌خواهیم به خارج از کشور برویم برای فستیوالی چیزی، با عزت و احترام می‌رویم. اما مردم اینها را نمی‌بینند. فقط می‌گویند جوانها بیکارند…مقداری از این مشکلات به خودمان بر می‌گردد آدمهای تنبلی شده‌ایم.از قدیم هم همیشه رعیت‌ها دوست داشتند یک گونی برنج یا سیب‌زمینی بیشتر بگیرند. تن‌پرور بارمان آورده اند.»

 

وی در این گفتگو که در فضای مجازی پخش شده ادامه می‌دهد: «اینطوری هم نیست که کار نباشد. کار هست اما نمیخواهیم کار کنیم.اگر با لیسانس کار نمی‌دهند خب برو فوق لیسانس بگیر، دکترا بگیر. همه نشسته‌ایم توی خانه و می‌گوییم چرا به ما پول نمی‌دهند. غرغرمان زیاد شده. همیشه طلبکاریم. خیلی دوست دارم از آنها بپرسم شما برای مملکت چه کرده اید ؟ »

 

این بازیگر می‌گوید: « الان دوباره می‌گویند تو که اینها را می‌گویی تا حالا سر گرسنه زمین گذاشته‌ای و …قشر ضعیف همین است دیگر … ».

همسر مفسد اقتصادی، حامی اعتراضات اقتصادی!

یکی از مشکلاتی که سلبریتی ها دارند عدم درک صحیح از مشکلات مردم و خواسته های آنهاست. همین هم باعث می شود که ندانسته اقدام به موضع گیری کنند. مهناز افشار یکی از این سلبریتی هاست. افشار که همسر او به اتهام فساد اقتصادی و رانتخواری مدتی را در زندان به سر برده بود و همچنان به عنوان یک متهم اقتصادی شناخته می شود، در توئیتی نوشت: «این صدای مردم معترض است و جواب صدای اعتراضشان باتوم و گاز اشک آور نیست».

مهناز افشار درحالی تصمیم گرفته است از اعتراضات حمایت کند، که مردم در اعتراض به مفاسد اقتصادی، رانت خواری و فاصله طبقاتی گلایه مند هستند. قطعا کسی که همسر یک متهم رانتخوار است صلاحیت حمایت از مردم را ندارد. مردم به ثروت های بادآورده اعتراض دارند. مردم به سبک زندگی اشرافی و تجمللی اعتراض دارند. سبکی از زندگی که مهناز افشار یکی از مبلغان اصلی آن است. با این حال معلوم نیست چرا چنین افرادی قصد دارند خود را مدافع مردم مستضعف معرفی کنند. در همین راستا یکی از کاربران فضای مجازی با اشاره به اتهام های اقصادی همسر افشار نوشت: «توئیت کسی را می بینیم که همسرش یکی از متهمان به “فساد اقتصادی” و “رانتخواری” و عوامل خشم و انزجار عمومی است».

اعتراض به افزایش عوارض خروج از کشور و ندیدن افزایش بهای نان و جذف یارانه ۳۴ میلیون نفر

 

حمید فرخ نژاد یکی دیگر از هنرمندانی است که خود را حامی اعتراضات روزهای اخیر معرفی کرد. البته درست در شرایطی که بودجه سال ۹۷  پیشنهاد افزایش بهای اقلامی نظیر نان، آب و برق و حذف یارانه ۳۴ میلیون نفر از مردم را داده بود، اما فرخ نژاد تنها به افزایش عوارض خروج از کشور اعتراض کرد. به طور حتم گرانی عوارض خروج از کشور جای نقد و بحث بسیاری  دارد و باید نسبت به این موضوع واکنش نشان داد، اما سوال اینجاست که چرا سلبریتی‌هایی نظیر او تنها  به همین مورد اکتفا کردند؟

 

البته مشاهده برخی از تصاویر فرخ نژاد بسیاری از سوالات در این خصوص را پاسخ می دهد.

ارتزاق از اختلاس، حمله بر علیه اختلاس!

 

اختلاس از صندق بازنشستگی فرهنگیان یکی از پر سروصدا ترین پرونده های سالهای اخیر است. اختلاسی که البته رد پاهایی از خود را نیز در سریال شهرزاد برجای گذاشت. در همین راستا محمد امامی تهییه کننده شهرزاد سال گذشته بازداشت شد و گفته شد او در اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان نقش داشته است. با این وجود ترانه علی دوستی به جای پاسخ دادن پرسشگران را بلاک کرد و در نهایت در متنی کودکانه و دستپاچه، از «سرمایه‌گذار جدید» خبر داد. حالا علیدوستی دوست دار مردم شده است. او  در تویتی می نویسد: «خواهش می کنم این رویه را همینجا متوقف کنید. با مردم معترض برخورد فیزیکی نکنید. خشمشان را درک و آرامشان کنید. با هر نگرشی امانت دار جان و سلامتشان باشید. انتظار داریم در منیت باشند و در پناه قانون».

اگرچه علیدوستی از لزوم درک خشم معترضین سخن می گوید، اما اشاره ای نمی کند که بخش زیادی از خشم مردم ناشی از سبک زندگی او هم صنفانش و ترویج این سبک زندگی در صفحات مجازی است.

بهاره رهنما و باران کوثری نیز در روزهای اخیر سعی کردند خود را حامی مردم مستضعف نشان دهند. مردمی که از مشکلات اقتصادی و گرانی به تنگ امده و نسبت به تبعیض و فاصله طبقاتی معترض هستند. مردمی که بعد از سالها کارگری، کارمندی، معلمی و… با یک سلبریتی سالها فاصله دارد. مردم با مشاهده تبعیض ها و بی عدالتی ها بیش از همه خشمگین می شوند. با این وجود از حمایت های این روزهای سلبریتی ها بوی متعفن ریا به مشام می رسد. طبقه ای که قطعا نماد بی عدالتی هستند حالا امروز مذبوحانه قصد دارند خود را حامی عدالت معرفی کنند. سلبریتی ها خیلی زودتر از امروز نشان داده اند که اصلا صلاحیت اظهار نظر در خصوص مشکلات اقتصادی مردم را ندارند

رجانیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 35

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

جدیدترین سروده علیرضا قزوه در مورد اغتشاشات اخیر شما‌ ای شغالان غوغای غرب؛ بترسید از خشم ما روز جنگ!

ی ژانویه 7 , 2018
نودیها:علیرضا قزوه، شاعر جدیدترین سروده خود را در وصف اغتشاشات اخیر را منتشر کرد.   اگه هیچی از ما نمونه بجز همین پرچم سبز و سرخ و سفید به پاش با همه اعتقاد می‌مونیم مث اون همه شیرمرد شهید ** مگه میشه ایرانی با نژاد بگه پرچمم! توی آتیش بسوز […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...