نگهداری قارچ با روش های مختلف

اشتراک گذاری :

امیدوارم متن زیر به شما بزرگواران در اصول نگهداری از قارچ کمک بکند.

 
۱- قارچ ها را شسته و در شیشه های ۵۰۰ گرمی می ریزند به مدت ۱۰۰ دقیقه می جوشانند.

 

۲- ابتدا قارچ ها را می شویند سپس به هر کیلوگرم قارچ یک قاشق غذا خوری نمک اضافه می کنند و تفت می دهند. پس از سرد شدن قارچ ها آنها را در قوطی های مناسب می ریزند. درز قوطی ها را می بندند و به  مدت یک ساعت می جوشانند.

 

۳- ابتدا قارچ ها را در محلول اسیدسیتریک یک درصد یا متا بی سولفات سدیم سه درصد می شویند. سپس به مدت دو دقیقه در آب جوش قرار می دهند و بی درنگ به آب نمک خنک یک درصد که حاوی ۰.۵ تا ۱ درصد اسی سیتریک است منتقل می کنند آنگاه در شیشه های مناسب می ریزند و پس از پر کردن شیشه ها با آب نمک به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه می جوشانند آب نمک مورد استفاده در شیشه ها با افزودن ۱۵ گرم نمک و ۱ گرم اسیدسیتریک یا اسیداسکوربیک به هر لیتر آب آماده می شود. قارچ های کنسرو شده به این صورت برای حداقل شش ماه در یخچال قابل نگهداری هستند.

 
خشک کردن قارچ
یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین روش‌ها برای نگهداری قارچ در مدت زمان طولانی، خشک کردن است، در این روش نیز تنوع زیادی وجود دارد. برخی آن‌ها را با دستگاه خشک‌کن، خشک می‌کنند و برخی با استفاده از نور خورشید و برخی هم از فر استفاده می‌کنند. روش های مختلف نتایج متفاوتی نیز دارند.

 
در این روش رطوبت قارچ را به کمتر از ۱۰ در صد می رسانند . سپس آن ها را در دمای حدود ۴ درجه نگه می دارند. اگر رطوبت قارچ خشک شده به ۲۰ درصد برسد رشد کپک ها و حشرات در آن آغاز می شود. هرچند خشک کردن کمک شایانی به حفظ کیفیت قارچ می کند ولی برخی از مواد غذایی موجود آسیب می بینند برای خشک کردن قارچ در منزل یکی از روش های زیر را مورد استفاده قرار میدهند:

 

۱- قارچ ها را در فاصله ۳۰تا۵۰ سانتی متری لامپ قرار می دهندتا خشک شود.
۲- به صورت لایه لایه برش می دهند و در مقابل نور خورشید خشک می کنند.

 
قارچ‌ها را بعد از شست‌وشو قطعه قطعه کنید و بعد آن‌ها را روی توری چیده و در معرض نور خورشید یا این که داخل فر با دمای ۱۰۰-۱۵۰ درجه‌ی فارنهایت بگذارید تا قارچ ها بیشتر رطوبت خود را از دست بدهند. سپس آن‌ها را در کیسه و ظرف‌های کوچک بریزید.

 

۳- در یک حالت دیگر می‌توانید قارچ‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب داغ یا آب گرم بریزید تا قارچ‌ها کمی باد کنند و گوشتالوتر شوند و بعد آن را به روش قبل خشک کنید و در ظرف‌های کوچک نگهداری کنید.

 

با این روش قارچ‌ها هم راحت‌تر ذخیره و حفظ می‌شوند و هم راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بدون آن که نیاز به تجهیزات خاص یا حتی فریزر باشد. اما با روش خشک کردن معمولاً قارچ‌ها بافت سفت تری پیدا می‌کنند. در اغلب مواقع قارچ‌هایی که خشک شده‌اند را نمی‌توان تفت داد. گاهی اوقات پس از خشک شدن، طعم قارچ‌ها کمی تغییر می‌کند. گاه عطر و بوی قارچ از بین می‌رود.

 

چاشنی قارچ
یک نوع چاشنی خاص که می‌توان آن را در کنار گوشت دنده، همبرگر، گوشت کبابی و یا حتی ماهی میل کرد. در یک کاسه‌ی بزرگ، ۲ کیلوگرم قارچ ریز خردکرده، ۲ عدد فلفل دلمه‌ای سبز خردکرده و ۱ عدد فلفل دلمه ای قرمز خردکرده را ترکیب کنید. ۲ قاشق‌ سوپ‌خوری نمک را نیز به آن‌ها اضافه کنید.

 

از یک ظرف که درست به اندازه‌ی این مواد است، استفاده کنید و مواد را در آن بریزید. یک بشقاب به اندازه‌ی دهانه‌ی ظرف روی آن بگذارید و یک وسیله‌ی سنگین را روی بشقاب بگذارید. مخلوط را یک شب در همان حالت نگه دارید. اکنون ۱ قاشق چای‌خوری دانه‌ی فلفل سیاه و ۱ قاشق چای‌خوری دانه‌ی خردل را در یک کیسه‌ی پارچه‌ای نازک بریزید و در آن را با نخ محکم ببندید.

 

حالا ۱ پیمانه شکر، ۱ پیمانه سرکه و کیسه‌ی ادویه را در یک ظرف بریزید و بگذارید همگی با هم روی حرارت ملایم بجوشد. قارچ‌های مزه‌دار کرده را در صافی بریزید و با پشت قاشق آب اضافی آن را بگیرید و بعد آن‌ها را داخل ظرف بریزید و بگذارید ۱۵ دقیقه با سایر مواد پخته شود. با قاشق قارچ‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای استریلیزه بریزید و بقیه‌ی مواد را به آن اضافه کنید. ظرف را در یخچال نگه‌داری کنید. از این مقدار مواد ۳ پیمانه چاشنی به دست می‌آید.

 

ساجده

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود صوت مسئله اساسی-سرمایه گذاری عبادت است

ی آگوست 23 , 2015
دانلود صوت برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 12

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...