هافینگتون‌پست:ارتش آمریکا برای قتل یمنی‌ها به خدمت ریاض درآمده

اشتراک گذاری :

روزنامه آمریکایی «هافینگتون‌پست» در گزارشی به قلم «داف باندو» عضو ارشد اندیشکده «کاتو» به دخالت‌های دولت آمریکا در خاورمیانه و پیامدهایی که به همراه دارد، اشاره کرد و نوشت، دولت‌ «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا که ظاهراً نمی‌تواند در مقابل نفس خود برای دخالت در خاورمیانه مقاومت کند، همچنان بعنوان بخشی از ائتلاف ۱۰ عضوی عربستان سعودی علیه یمن است.

این گزارش سپس در تکمیل جملات خود به اظهارات «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که گفته بود: «ما قصد نداریم از همپیمانی و دوستی خود عقب‌ بکشیم.»

این روزنامه آمریکایی در خصوص همکاری آمریکا با ائتلاف عربستان نوشت، دولت آمریکا در اختیار ائتلاف سعودی‌ها اطلاعات قرار می‌دهد، کمک‌های لجستیکی و محموله‌های نظامی و حتی یک ناوگان نیروی دریایی را در اختیار عربستان سعودی قرار داد که شامل یک ناو هواپیمابر بود و برای نظارت بر کشتی‌های ایران مستقر شده بود.

هافینگتون‌پست ادامه داد، ظاهراً واشنگتن می‌خواهد در عین حال که متعهد به تجاوزات عربستان سعودی در یمن است، هرگونه کمک نظامی ایران به انصارالله را متوقف کند.

*حمله ائتلاف عربستان علیه یمن بر پایه دروغ صورت گرفته است

این روزنامه آمریکایی به حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان علیه یمن اشاره کرد و تأکید کرد، کمپین هوایی عربستان علیه یمن کاملاً بر پایه یک دروغ ایجاد شده است. برخلاف ادعاهای «ریاض»، انصارالله تحت رهبری ایران نیست. حتی «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس نیز اعتراف کرد: «حوثی‌ها (انصارالله) به وضوح واسطه‌های ایران نیستند.»

هافینگتون‌پست گزارش کرد، آن‌هایی که با سیاست یمن آشنا هستند می‌دانند که درگیری‌های این کشور و جنبش انصارالله ربطی به ایران یا عربستان سعودی ندارد و «پیتر سالیبری» یک خبرنگار آشنا به سیاست یمن می‌گوید که درگیری‌های یمن از موضوعات محلی و رقابت بر سر منابع نشأت می‌گیرد و ربطی به دشمنی‌های منطقه‌ای یا ایدئولوژیکی ندارد.

*کشتن افراد راه مناسبی برای دنبال کردن آرمان‌های شخصی نیست/ریاض هیچ کمکی به تقویت دیپلماسی در یمن نکرد

این گزارش سپس به کناره‌گیری «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن که هم‌اکنون به ریاض فرار کرده است، اشاره کرد و نوشت که عربستان سعودی خود را وارد قانون بین‌المللی کرد و مدعی شد که می‌خواهد هادی را به قدرت بازگرداند. هادی بعد از آنکه به ریاض فرار کرد، اجازه حملات هوایی عربستان سعودی به شهروندان یمنی را داد.

هافینگتون‌پست ادامه داد، اصولاً‌ کشتن افراد، راه خوبی برای همراه کردن عموم مردم با آرمان‌های خود نیست. مردم یمن به راه‌حلی نیاز دارند که از طریق مذاکره حاصل آید و ریاض هیچ کاری برای تقویت این رویکرد صورت ندارد.

این گزارش سپس به مداخله آمریکا در این وادی اشاره کرد و نوشت که آشفتگی‌های سیاسی یمن ارتباطی به «آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه آمریکا نداشت که استدلال کرد، عربستان سعودی «این پیام محکم را به حوثی‌ها و همپیمانان آنها داد که آن‌ها نمی‌توانند از طریق زور بر یمن سلطه یابند».

هافینگتون‌پست با اشاره به این مسئله نوشت حتی اگر کسی هم بخواهد بر یمن سلطه یابد، نباید زیاد برای افرادی که خارج از یمن هستند، مهم باشد. هرکه بر یمن حکمرانی کند، نه برتری سعودی‌ها را به چالش می‌کشد نه کشتیرانی در خلیج‌فارس را مسدود می‌کند. تنها نگرانی جدی آمریکا، القاعده است اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا انصارالله نیز مثل آمریکا از القاعده متنفر است.

طبق این گزارش، متأسفانه القاعده دستاوردهای زیادی از ناآرامی‌های یمن که سعودی‌ها تا حد زیادی در آن سهم دارند، به دست آورده است. «اشتون کارتر» رئیس‌ پنتاگون درباره دستاوردهای القاعده در یمن هشدار داده است اما دولت تحت رهبری انصارالله نمی‌تواند تحت حملات ریاض با القاعده مباره کند.

*عربستان خطرناک‌ترین بازیگر منطقه است/ریاض بیش از ایران برای منافع آمریکا مضر است

این روزنامه آمریکایی به اظهارات «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که گفته بود: «آمریکا نمی‌تواند وقتی منطقه بی‌ثبات شده است و افراد در امتداد خطوط و مرزهای بین‌المللی و کشورهای دیگر درگیر جنگ آشکار شده‌اند، کنار بایستد» و ادامه داد، واشنگتن به طور مداوم چنین رفتارهایی را از خود نشان می‌دهد و این در حالی است که عربستان خطرناک‌ترین بازیگر است. در واقع ریاض بیش از ایران برای منافع آمریکا مضر است.

این روزنامه سپس سیاست‌های عربستان را با کویت و ایران مقایسه کرد و نوشت که عربستان برخلاف ایران و کویت هیچ انتخاباتی ندارد، هیچ مخالف سیاسی ندارد و هیچ نقطه نظر مخالفی در این کشور بیان نمی‌شود. خاندان سلطنتی یکبار توضیح دادند که انتخابات «با آیین اسلامی ما هماهنگی ندارد».

*سیاست‌های داخلی و خارجی عربستان نامناسب است

هافینگتون‌پست سپس ادامه داد که سیاست‌های بین‌المللی عربستان سعودی بسیار بد است. این کشور یکی از سه دولتی است که طالبان را به رسمیت شناخت. این کشور با سخاوتمندی بیش از اندازه خود قبل از حادثه ۱۱ سپتامبر، از «اسامه بن لادن» سرکرده القاعده و گروه‌های وابسته به آن حمایت مالی کرد. ۱۵ نفر از ۱۹ تروریست حمله ۱۱ سپتامبر، سعودی بودند.

طبق این گزارش، عربستان سعودی همچنین برای همسایگان خود در خلیج‌فارس که تمایل دارند هم از نظر سیاسی و هم امور مذهبی، آزادتر باشند، قلدری می‌کند. عربستان سعودی بعد از آن به محدودیت‌های نفوذ خود پی برد که پاکستان، درخواست ریاض برای پیوستن به ائتلاف علیه یمن را رد کرد.

*آمریکا با علم به پیشینه هولناک عربستان از آنها حمایت می‌کند

این روزنامه آمریکایی بعد از اشاره به این پیشینه عربستان نوشت، علیرغم این پیشینه هولناک عربستان سعودی، به ندرت یک حرف مهم از واشنگتن درباره این مسئله شنیده می‌شود. در واقع، علیرغم آنکه آمریکا کشورهای دیگر را به اتهام نقض آزادی مذاهب مورد انتقاد قرار می‌دهد اما وزارت خارجه آمریکا کمتر به این مسئله که وضع حقوق بشر عربستان نگران کننده است، اشاره می‌کند.

*واشنگتن به طور مداوم ارتش خود را به سعودی‌ها قرض می‌دهد

هافینگتون‌پست همچنین به رفتارهای دوگانه آمریکا اشاره کرد و نوشت که مقامات آمریکایی دوستی خود با خاندان سلطنتی عربستان سعودی را جشن می‌گیرند و پادشاهان سعودی را برای شرکت در گفت‌وگوی صمیمانه در خلوت‌ ریاست‌جمهوری دعوت می‌کنند. «جورج بوش پدر»، «ملک عبدالله» پادشاه سابق عربستان را یک دوست و شریک عزیز خطاب می کرد. مهم‌تر از آن، واشنگتن به طور مداوم ارتش آمریکا را به سعودی‌ها قرض می‌دهند. «رونالد ریگان» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، سعودی‌ها را در مقابل اسرائیل مسلح کرد. «جورج بوش پسر» نیز تا حدی به منظور محافظت از عربستان سعودی، اولین جنگ خلیج فارس را به راه انداخت و هم‌اکنون نیز باراک اوباما از خاندان سلطنتی در مداخله در جنگ داخلی یمن حمایت می‌کند.

*عربستان بیش از آنکه همپیمان آمریکا باشد بیشتر شبیه داعش است

این گزارش ادامه داد، ریاض بیش از آنکه همپیمان آمریکا باشد، شبیه داعش است. آزادی در عربستان مفهومی ندارد. زنان در معرض رفتارهای تبعیض‌آمیز قرار دارند و بعنوان تنبیه، افراد گردن زده می‌شوند.

*سیاستگذاران آمریکایی تنها به خاطر نفت، ارزش‌های آمریکا را فروختند

هافینگتون‌پست ادامه داد، سیاستگذاران آمریکایی تنها به خاطر نفت، ارزش‌های آمریکا را فروخته‌اند. خاندان سلطنتی عربستان سعودی همیشه مجبور بوده برای تأمین بودجه اقدامات ظالمانه سرکوبگرانه خود، نفت خود را به فروش برساند.

با اینحال، روابط یک طرفه همچنان ادامه دارد. اوباما اعتقاد راسخ و پرشور پادشاه عربستان در خصوص اهمیت روابط عربستان و آمریکا بعنوان نیرویی برای ثبات و امنیت خاورمیانه را مورد تحسین قرار داده است. به طور قطع خاندان سلطنتی به ائتلاف معتقد است. قرض گرفتن نیروهای آمریکایی برای سعودی‌ها ارزان‌تر از استخدام محافظ است.

این گزارش در پایان نتیجه‌گیری کرد که آسیب‌پذیری نظام سلطنتی عربستان رو به رشد است. سیاست‌های عربستان از جمله ترس از آزادی بیان، برای هدایت ملتی که تا حد زیادی جوان هستند و در مقابل طوفان‌های آینده بیقرار هستند، کافی نیست. شاه ایران ۳۶ سال پیش دریافت که نفت و سرکوبگری برای حفظ بی عدالتی‌های اقتدارگرایانه کافی نیست. خطر معامله با شیطان، همانطور که آمریکا با ریاض وارد معامله شده است، این است که شما در آغوش شیطان گرفتار می‌شوید؛ همانطور که آمریکا در یمن گرفتار شده است.

منبع : فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 18

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سخنان جنجالی سعید قاسمی:۲۰سال است که برای امام حرم می‌سازید؛ این حرم در مرام او نیست/ نام "مقام معظم رهبری" را می‌برند ولی کار خود را می‌کنند

ی ژوئن 7 , 2015
سردار مهندس حاج سعید قاسمی چهارشنبه گذشته در همایش «امام، انتظار، مبارزه» که در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور به همت مجمع انصار الحسین(ع) برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت. به گزارش قاصدنیوز؛ اهم مطالب طرح شده توسط وی بدین شرح است: * حرکت بزرگ امام روح اله یک پدیده و رویداد […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...