همزمان با دوسالگی، برجام از چشم رسانه های اصلاح طلب هم افتاد

اشتراک گذاری :
نودیها:امروز چهارسال از گره خوردن مستقیم تمام مباحث اقتصادی کشور به مساله هسته ای  و دوسال نیز از سندی به نام برجام می گذرد. زمانی بسیار طولانی که با وعده و عید درخصوص چرخیدن چرخ اقتصاد و هسته ای و رفع مشکلات اقتصادی در خصوص خرید و فروش و نقل و انتقالات میگذرد و حتی نوشیدن آب نیز به آن وابسته شده بود.
 
عراقچی، ظریف و صالحی که تا پیش از این هر هفته ساعت ها آنتن را از رسانه ملی تصاحب کرده بودند چندماهی است که حتی در مقابل دعوت برنامه های تلویزیونی نیز مقاومت می کنند و حاضر به صحبت کردن با مردم نیستند، روزنامه های دولتی و حامی آنها نیز در موضعی انفعالی یا به نقد های جسته و گریخته می پردازند و یا به دستاوردتراشی های متناقض دست می زنند.
 
تیتر روزنامه های حامی دولت که در روز امضای برجام خبر از فروپاشی تحریم ها می داد امروز و در سالگرد دوسالگی برجام در گزارش های خود با آن به مثابه یک مساله حاشیه ای برخورد کردند.
 
 
شاید امروز جرات بیان تقریبا هیچ بودن برجام و دبه کردن آمریکایی ها و نقض برجام که بارها از سیف تا صالحی و ظریف به آن اعتراف کرده اند توسط کسانی که با بزک کردن آمریکا در طول مذاکرات در اقناع افکار عمومی نقش داشته اند کار دشواری نباشد. به همین دلیل روزنامه های امروز اصلاح طلب در اقدامی جالب توجه ضمن حاشیه ای نشان دادن ساگرد برجام به اعترافاتی نسبت به خوش خیالی خود به برجام نیز دست زدند.
 
روزنامه دولتی ایران در مطلبی به نقض عهد و پایبند نبودن آمریکا به برجام اشاره کرد و گفت: «هنوز ضعف سیستم بانکی، تنگناهای ساختاری و تردید بانک‌های خارجی برای ارتباط مجدد مالی با ایران، موانعی برای فعالیت‌های بخش غیرنفتی هستند.»
 
شاید بتوان گفت اعتراف روزنامه دولت در خصوص پابرجا بودن تحریم ها در حوزه بانکی و نقض برجام توسط آمریکا در دوسالگی برجام خود به معنای شکست سیاست خارجی دولت در این قضیه را نشان میدهد. این یعنی ما تمام فعالیت های هسته ای خود را متوقف کرده ایم، در راکتور اراک بتون ریخته ایم و قسمت بزرگی از منابع قدرت خود را تسلیم غرب کرده ایم اما آنها به تعهدات خود پایبند نبودند. 
 
 
 
روزنامه شرق که قبلا تیتر«اینک بدون تحریم» را زده بود در موضعی کاملا انفعالی از قول ظریف می نویسد:«گزینه دیگری به جای برجام نبود» این گزارش صحبت های ظریف بدون اشاره به دستاوردهای برجام درصدد قانع کردن مخاطبین خود به این موضوع هست که ما مجبور بودیم، نه اینکه دلخواه ما این بوده است!
این روزنامه به نقل از طریف از بدعهدی آمریکایی هست گلایه کرده است: «متأسفانه آمریکا ضمن اینکه حداقل ماندگاری را در این توافق داشته است؛ ولی با اجازه‌ندادن به ایران در بهره‌بردن از منافع کامل این توافق در عمل‌کردن به روح این توافق شکست‌ خورده است و ما بر این باوریم که آنان در موضع خودشان بازنگری کنند؛ زیرا این امر به سود پایداری این توافق نیست.»
 
 
آفتاب یزد که تیتر «تحریم رفت» را زده بود امروز سر به آسمان و سوت زنان از کنار ماجرای دوسالگی برجام گذشت و در صفحه اول خود هیچ اشاره ای نیز به آن نکرد. این روزنامه بدون اشاره به برجام سعی به «فرصت سوزی» توسط اصلاح طلبان و سهم های داخلی آنها در دولت آینده بپردازد و اساسا «فرصت سوزی» چهارساله دولت در گره زدن تمام مشکلات به برنامه هسته ای را نادیده بگیرد.
 
 
روزنامه اعتماد در مطلبی استدلال همفکران خود را زیر سوال برد که دوسال پیش با این استدلال که «هیچ دولتی نمی تواند توافقنامه هسته ای را نقض کند چون این توافق بین المللی است» را زیر سوال برده است.
اعتماد در این خصوص نوشت: «دو سال پس از توافق هسته‌ای در واشنگتن مردان و زنانی در راس قدرت نشسته‌اند که تنش را بر گفت‌وگو ترجیح می‌دهند، از تداوم تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران با غیظ سخن می‌گویند، از کاخ سفید می‌خواهند که متحدان و دوستان خود در سطح بین‌المللی را از نزدیکی تجاری به ایران برحذر دارد و البته در دورنمای ذهنی خود نیز چندان بی‌میل به تقابل نظامی با ایران نیستند.» اعتماد همچنین در ادامه اینگونه از خوش خیالی قبلی خود نسبت به مذاکره با آمریکا ابراز ندامت میکند: «با وجود آنکه برجام به نخستین آزمون برای نه اعتمادسازی که کاستن از بی‌اعتمادی تهران و واشنگتن بدل شده بود، سیاست‌های امریکا در دو سال گذشته از توافق هسته‌ای به خصوص در چندماه گذشته از دولت دونالد ترامپ، اندک روزنه‌های بازمانده برای گفت‌وگوی ایران و امریکا در حوزه‌های غیرهسته‌ای را هم مسدود کرده است.»
 
 
روزنامه آرمان نیز با تیتر «ما را دنبال نخودسیاه نفرستید» همچون روزنامه آفتاب یزد به سهم خواهی ها و دعواهای درون قبیله ای اصلاح طلبان می پردازد و هیچ صحبتی از اینکه در سال های گذشته دوستانشان با دادن آدرس غلط کشور را به دنبال نخودسیاه فرستاده اند و عملا کشور را در رکود و بی تدبیری غرق کرده اند نیمی کند.
 
 

 

روزنامه قانون درحالی که تیتر خود را «پایداری برجام» گذاشته بود در مطلبی متناقض با تیتر خود به خیانت آمریکا اشاره کرد و گفت: « هر چند که کشورهایی چون آمریکا در عمل چوب لای چرخ برجام گذاشته اند اما ایران و اروپا فارغ از کارشکنی های رییس جمهور آماتور و تازه‌کار ایالات متحده ، صلح را با تمام وجود زنده نگه داشته اند.»
 
 
این روزنامه بدون اشاره به تحریم های مجدد و نقض های آشکار جسم و روح برجام در اظهاراتی شاعرانه به تغییر مجدد اشاره کرد و با فراموشی بزک کردن های آمریکا و جمله معروف «بستن با کدخدا» نسبت به وفادار ماندن اروپا به این توافقنامه ابراز امیدواری کرد.
 رجا نیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 31

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

میرسلیم: اگر قرارداد توتال به نفع مردم است چرا از افشای آن نگرانید؟

ی جولای 16 , 2017
نودیها:سید مصطفی میرسلیم، رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خطاب به دولتمردان با اشاره به اینکه چرا از شفافیت قرارداد توتال نگرانید، گفت: کسی با قرارداد توتال مخالف نیست، ما با پنهانکاری مخالفیم. اگر آن قرارداد دربرگیرنده خیر مردم و پیشرفت کشور است، چرا از افشای آن نگرانید؟ وی افزود: […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...