واردات تخمه آفتابگردان از آمریکا+جدول

اشتراک گذاری :

نودیها:دانه آفتابگردان به دلیل استفاده در روغن کشی از ارزش بالایی در بین محصولات کشاورزی برخوردار است و با نگاه به آمار گمرک می‌توان به این موضوع پی برد که هرساله ارز قابل توجهی برای واردات این محصول از کشور خارج می‌شود.

این درحالی است که کشت این محصول پرمصرف به تجهیزات خاصی نیاز ندارد و مانند سایر محصولات کشاوری در بیشتر نقاط کشور می‌توان به کشت آن پرداخت.

در همین راستا چندی پیش رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در رابطه با واردات تخمه آفتابگردان خاطرنشان کرد: باوجود تولید بالای تخمه آفتابگردان در کشور این محصول پرطرفدار در حجم بالایی وارد کشور می‌شود که نسبت به نمونه داخلی از ارزش غذایی پایین‌تری برخوردار است.

وی افزود:‌ای محصول که امکان تولید آن درکشور وجود دارد و هرساله ارز قابل توجهی صرف واردات آن می‌شود همچنان وارد کشور می‌شود، اما واردات محصول پرطرفداری، چون بادام هندی که توان تولید ان در کشور موجود نیست ممنوع است.

احمدی با بیان ارزش غذایی بالای نمونه داخلی تخمه‌های آفتابگردان گفت: کشاورزان در پی ورود تخمه آفتابگردان خارجی به کشور دیگر رغبتی به کشت آفتابگردان ندارند و از قیمت پایین نمونه خارجی در کنار ارزش غذایی پایین‌تر باعث متضرر شدن کشاورزان شده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار از میزان مصرف دقیق این محصول در کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: مصرف تخمه آفتابگردان در کشور بالاست و در صنعت روغن‌کشی نیز ارزش بالایی دارد که با برنامه‌ریزی و تولید ۱۰۰ درصدی در داخل کشور می‌توان از واردات آن بی نیاز شد.

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری، در این مدت بیش از ۴۶ هزار و ۹۹۸ تن دانه آفتابگردان از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است.

براساس واردات این حجم تخمه آفتابگردان به کشور، ۴۴ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۶۷۳ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۱۵۴ میلیارد و ۳۴۰ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۹۵۵ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

گفتنی است تخمه آفتابگردان از ۹ کشور جهان وارد ایران شده است که در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده تخمه آفتابگردان به ایران چین با صادرات بیش از ۲۸ هزار تن بوده است که توانسته در مدت ذکر شده درآمد، ۳۲ میلیون دلاری را نصیب خود کند.

بعد از چین، کشور امارات متحده عربی دومین صادرکننده تخمه آفتابگردان به کشور بوده است که در ۴ ماهه نخست سال جاری با صادرات ۴ هزار و ۵۵۳ تن درآمد بیش از ۵ میلیون دلاری را به خود اختصاص داده است.

در این میان ایالات متحده آمریکا به عنوان سومین کشور صادر کننده تخمه آفتابگردان به ایران دیده می‌شود که با صادرات ۳ هزار و ۸۱۶ تنی، درآمد ۱ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۴۷۱ دلاری را کسب کرده است.

با این تفاسیر درحالی که می‌توان کشت چنین محصولی را برای رفع نیاز کشور در حجم گسترده انجام داد و از خارج شدن ارز جلوگیری کرد حال جای سوال دارد که چرا به این محصول پرمصرف و کشت آن توجهی نمی‌شود و برنامه خاصی برای تولید آن در حجم انبوه وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 5

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چرا باید سیب را ناشتا و با پوست خورد؟

ش سپتامبر 2 , 2017
نودیها:خوردن سیب در حالت ناشتا، باعث کاهش حرارت و تب می شود. علاوه بر این سیب حاوی اسید مالیک است که به تنظیم فعالیت روده و کبد کمک می کند و مواد مغذی زیادی به ویژه برای مغز دارد. این میوه باید با پوست خورده شود یا در صورت گرفتن […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...