واکنش رهبر انقلاب بعد از دیدن فیلم محمد (ص)

اشتراک گذاری :
پس ازسالها انتظار،‌ سرانجام  شاهکار مجید مجیدی در دهه کرامت روی پرده سینما رفت؛ شاهکاری که برای اولین بار در سینمای ایران به واسطه آن شاهد حضور بهترین‌‌های جهان در عرصه‌‌های مختلف فنی هستیم ازجمله موسیقی،‌ فیلمبرداری، ‌دکور جلوه های ویژه و… که در کنار تیم ایرانی متعهدانه، سنگین‌ترین اثر سینمای تاریخ ایران  را به روی پرده بردند و همان‌طور هم که توقع بود فروش فیلم در آغاز اکران با رکورد تاریخی مواجه گردید. خیل عظیم  مردم و اهل هنر برای دیدن این اثر فاخر و ارزشی صف کشیدند و در شرایطی که سینماهای کشور گاه از زیرساخت‌های لازم و مناسب برای اکران برخوردار نیستند فیلم بازخورد بسیار خوبی پیدا کرد.
 آخرین ساخته مجید مجیدی را از هر لحاظ  که نگاه کنیم یک اثر متمایز و شاخص است، فیلمی که شاید اولین رکن متفاوت بودنش در زمان طولانی اش نمود پیدا می کرد اکران فیلمی با زمان نسبتا طولانی سه ساعته در سینمای ایران به نوع خود عجیب به نظر می‌رسید و همین طولانی بودن برخی را نگران خسته شدن تماشاگران کرده بود اما به حق می‌توان گفت مجیدی از عهده این زمان به خوبی برآمده هرچند می‌توانست با کوتاه کردن برخی سکانس‌ها، جذابیت کار را که بیشتر منطبق با سبک خودش متکی به آرایش صحنه و تصویر است بیفزاید، اما این سه ساعت در کنار هنرنمایی مجیدی  و تیم او صد البته  داستان‌های جذاب زندگی پیامبر اعظم  که مجیدی سعی کرد آنها را در زمانی مشخص به تصویر بکشد چیز زیادی نیست. «صفارهرندی» در جلسه  فعالان مجازی که چند روز پیش در شهر مشهد برگزار شده بود در خصوص دیدگاه مقام معظم رهبری درباره فیلم مجیدی گفت شنیده ام ایشان بعد از دیدن فیلم که به نظرمی‌رسید زمانش طولانی و خسته کننده بوده باشد فرمودند حاضرم همین الان با همان شوق اولیه فیلم را از اول تا به آخر دوباره ببینم. چیزی که تقریبا از زبان  بسیاری از بینندگان  فیلم در سینما هم می‌توان شنید مخصوصا  تماشاگرانی که تاریخ  زندگی پیامبر اعظم را مطالعه کرده بودند و بافضاسازی های مجیدی همزادپنداری بیشتری می‌کردند.
ازجمله انتقاداتی که  از مدتها قبل بر فیلم مجیدی شده بحث هزینه‌های آن بوده است.  ۱۵۰ میلیارد تومان یا۱۵ میلیون دلاری که  فیلم مجیدی را سنگین و پرخرج‌ترین اثر تاریخ سینمای ایران  تبدیل کرده است. این رقم در ظاهر بسیار زیاد است اما وقتی به محصولات فیلم اعم از گردآوری مشاهیر دنیا و تیم‌های حرفه‌‌ای در این زمینه و انتقال تجربیات متخصصین نام آشنای جهانی در فیلم می‌رسیم و همچنین ساخت سه شهرک تاریخی؛ یعنی شهرک مدینه، ‌مکه و یثرب که برای زمان نامحدودی تهیه و امکان استفاده برای دیگر فیلم‌ها را در آن میسر می‌کند،‌ می‌بینیم هزینه زیادی نیست از سوی دیگر در برابر برآیند کلی سینمای ایران که ام‌القرای جهان اسلام، و متاسفانه اکثر آثارش حرفی برای گفتن در عرصه  جهانی ندارند رقم گزافی نیست؛‌ به‌خصوص این‌که اگر ۱۵ میلیون دلار فیلم مجیدی را خارج از گران شدن دلار از هزار به سه هزار تومان با آثار مطرح سینمای جهان و هزینه‌های آنها مقایسه کنیم می‌بینیم مجیدی با دست خالی و تقریبا با هیچ درجنگ نامتقارن رسانه و فرهنگ به فتح گیشه‌های جهانی رفته است. برای تبیبن بهتر این مسئله بد نیست به  رقم‌های نجومی فیلم‌های مطرح دنیا نیز نگاهی بیندازیم فیلم‌های نام آشنایی مثل «آواتار» به کارگردانی جیمز کامرون۲۳۷ میلیون دلار، «‌هری پاتر و شاهزاده»  ۲۵۰ میلیون دلار، «‌بازگشت  سوپرمن» ۲۳۲ میلیون دلار، ‌»دزدان دریایی کاراییب» ۲۲۵ میلیون دلار ، ‌»هابیت» ۲۷۰ میلیون دلار …
از همان زمانی‌که خبر ساخت فیلم مجیدی رسانه‌ای شد فرقه وهابی و گروه‌های افراطی به لطایف‌الحیلی سعی به تخریب و تحریم این فیلم زدند تا افکارعمومی جهان اسلام را ضد آن تحریک  کنند و حتی اکنون که فیلم اکران عمومی شده عده ای از این افراط گرایان فتوای حرام بودن دیدن فیلم را صادر کرده‌اند. اما هنر مجیدی و سایر عوامل فیلمش در ساخت این اثر مانع از آن شده که رسانه‌های دنیا از بازتاب نمایش آن و اشاره به نقاط مثبت فیلم چشم بپوشند. نسخه فرانسوی روزنامه هافینگتون پست امریکا، خبرگزاری رویترز، شبکه فرانسه ۲۴، روزنامه گاردین انگلیس، روزنامه اسرائیلی ها‌آرتص، روزنامه اکسپرس تریبون، شبکه خبری «میدل ایست‌ای»‌، سایت المانیتور و شمار دیگری از رسانه‌ها همچون «گالف نیوز»‌ و ‌«‌ای بی‌تایمز»‌ به انعکاس اخبار مربوط به فیلم «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی پرداخته‌اند.
برخی از روزنامه‌های خارجی در مواردی تحلیل‌های مثبت و جداگانه‌ای درباره این فیلم منتشر کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به انتشار نقد مثبتی در روزنامه هافینگتون پست اشاره کرد. در این تحلیل فیلم اخیر مجیدی باشکوه توصیف شده است. منتقد روزنامه گاردین انگلیس اشاره کرده که نتوانسته شگفتی خود را از عظمت فیلم «محمد رسول‌الله» پنهان کند. در عین حال خبر خوب دیگر درباره بازخوردهای مثبت نسبت به این فیلم، امتیاز بالای آن در ‌ای‌ام‌دی‌بی، سایت مرجع اطلاعات فیلم‌ها و سریال‌های دنیاست. فیلم مجید مجیدی به فاصله تنها پنج روز از زمان اکران جهانی و ملی خود در ایران توانسته امتیاز خوب ۷/۸ از ۱۰ را از کاربران اینترنتی بگیرد. ۷/۸ در سایت‌ ای‌ام‌دی‌بی‌ امتیاز بسیار خوبی محسوب می‌شود که معمولاً کمتر اثر سینمایی آن را دریافت می‌کند و این بازتاب و انعکاس اکران جهانی فیلم مجیدی در رسانه‌های دنیا کماکان ادامه دارد. برای مثال روزنامه لوموند در گزارشی نوشت: از زمانی که مجید مجیدی  در سال ۱۹۹۸ برای فیلم« بچه‌های آسمان» جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را دریافت نمود بلند پروازانه اعلام کرد که می‌خواهد برای جهان اسلام فیلم بسازد فیلمی که امروز با برخود  و مخالفت علمای وهابی مواجه شده است آنها با شدت دیدن فیلم را ممنوع کرده‌اند.
نشریهLorientlejour نیز دریادداشتی آورده است: فیلم«محمد رسول‌الله» مجید مجیدی برای پایان بخشیدن تصاویر خشونت‌آمیز اسلام است، ‌زیرا در سال‌های اخیر تصاویر منفی و خشونت باری از اسلام و پیامبر اسلام در غرب ارائه می‌شد که با ماهیت واقعی آن فرق داشت. منتقد هافینگتون پست فرانسوی هم فیلم «محمد رسول‌الله» ساخته مجید مجیدی را که به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره مونترال به نمایش درآمد باشکوه خوانده و نوشته است: فیلمی که سی ونهمین جشنواره فیلم مونترال را افتتاح کرد، به کارگردانی مجید مجیدی فیلمی رمانتیک-تاریخی است که چون یک نقاشی دیواری باشکوه بر کودکی حضرت محمد (صلوت‌الله علیه وآله) تمرکز دارد. این محصول سه ساعته، یادآورفیلم‌های اسطوره‌ای مذهبی دهه ۱۹۵۰ است که همه احساسات خوب را منعکس می‌کردند. در عین حال «سرژ لوسیک» مدیر و بنیانگذار جشنواره مونترال هم گفته نقش این جشنواره، نمایش فیلم‌هایی است که نظری ترویجی نداشته باشند و در و رای همه نقطه نظرات از انسانیت و دیدگاه هنری فیلم‌ساز دفاع کنند. «فیل هواد» منتقد گاردین هم از جمله نخستین منتقدان مطرح غربی است که پس از تماشای فیلم «محمد رسول‌الله» به تمجید از این فیلم پرداخته است.
جالب‌تر آن‌که نه تنها در ایران که به شهادت تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از جشنواره مونترال کانادا شاهکار مجید مجیدی بااستقبال خوب مخاطبان غربی روبرو شده است تا جایی‌که بنا به شواهد منتشر شده در جشنواره مونترال صف‌های طویلی برای تهیه بلیط فیلم در حاشیه جشنواره تشکیل شده است.
استقبال از فیلم محم(ص) در جشنواره مونترال
یکی از نقد‌هایی که درباره آخرین اثر مجید مجیدی مطرح شده به موسیقی آن و عدم ارتباطش با فضای اسلامی بر می‌گردد. هرچند این موسیقی که توسط  هنرمند شاخص جهانی و دارنده اسکار به صورت صلواتی تولید شده که به قول شاعر چون برخاسته از دل بوده بر دل بسیاری از تماشاگران فیلم هم نشسته است. برخی از منتقدان می‌گویند موسیقی فیلم در مقابل موسیقی «الرساله» مصطفی عقاد، حرف چندانی برای گفتن ندارد زیرا «الرساله» براساس اذان و المان‌های اسلامی بود و برای همین هم ماندگار شد اما در این فیلم مجیدی حتی صلوات را به شکلی کلیسایی به موسیقی تبدیل کرده‌اند  که در پاسخ باید گفت اتفاقا مجیدی همان کاری را که مد نظرش بوده انجام داده و موسیقی فیلم نیز به‌جا انتخاب شده؛ چراکه از ابتدا کارگردان فیلم گفته بود که این اثر را برای معرفی پیامبر اسلام به جهانیان و غیرمسلمانان می‌سازد. اگر به متن فیلم و پیام‌هایی که از آن مخابره می‌شود نیز دقت کنیم به‌راحتی درمی‌یبابیم که مخاطب فیلم،‌ مسیحیان و یهودیان هستند فیلم به صراحت با آنها حرف می‌زند و ریتم موسیقی هم یکی از این ابزارهاست تا پیام را بهتر منتقل کند.
در هرحال سه‌گانه بودن فیلم مجیدی خود به تنهایی جالب توجه است و به طور حتم آثار بعدی این سه‌گانه از آنچه  دیده شده قوی‌تر و زیباتر خواهد بود.
منبع : فرهنگ نیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 2

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

حسن عباسی : انقلاب جنسی می تواند با حفظ ظاهر، باطنی دیگر بسازد!

چ سپتامبر 2 , 2015
نودیها : حجاب و عفاف یکی از ارزشهای اسلامی است که طی سال‌های اخیر زیر سؤال بردن آن به عنوان یکی از هدفهای جنگ نرم دشمن تعیین شده است. از سویی هر دولتی بر اساس سیاست‌های خود با این مقوله اسلامی و ایرانی مواجه شده است. برای بررسی ریشه‌های برخی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...