وزرای خارجه چین و روسیه امروز در وین/فابیوس وین را ترک کرد و عصر امروز دوباره باز می‌گردد/کری: به تصمیمات واقعی نزدیک شده‌ایم/مقام ایرانی:گمانه برخی رسانه‌ها درباره برجام دقیق نیست

اشتراک گذاری :

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه ۶ تیر ماه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه شب وارد وین شده بود.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.

هفت روز از مذاکرات هسته‌ای در حالی گذشت که شاهد ۸ دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز مذاکرات دو جانبه ایران با طرف‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودیم.

هشتمین روز مذاکرات با خود دهمین دور مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا، صالحی و مونیز و نیز مذاکرات ظریف و آمانو را به همراه داشت. آخرین دقایق این روز از مذاکرات با سخنان عراقچی همراه بود که در خصوص همزمانی برداشته شدن تحریم‌ها و اقدامات ایران صحبت‌هایی انجام داد و اینکه این توافقنامه با تصویب شورای امنیت رنگ جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

سفر آمانو به تهران از دیگر رویدادهای مهم این روزها بود. ظریف در پایان روز هفتم نیز در پیامی تصویری خطاب به ۱+۵ به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بردارند و رویکردی معقول در پیش گیرند.

نهمین روز مذاکرات با دو دور مذاکرات ایران و آمریکا و نیز کنفرانس خبری کری به پایان رسید.

روز دهم مذاکرات شاهد دیدارهای ظریف با همتایان آمریکایی و روس همراه بود و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا. همچنین اولین نشست عمومی ایران و ۱+۵ نیز در ساعات پایانی روز دوشنبه برگزار شد.

در روز یازدهم که گویا سخت‌ترین روزهای مذاکرات بود طرفین سخن از تصمیم سیاسی راندند و یکدیگر را به گرفتن یک تصمیم سخت ترغیب می‌کردند. وزرای خارجه چین، فرانسه و روسیه وین را ترک کردند تا به پایتختهایشان برگردند اما طی روزهای آینده باز خواهند گشت زیرا مذاکرات تا روز جمعه تمدید شده است.

دوازدهمین روز مذاکرات با دیدارهای دو جانبه و چند جانبه و نیز بیانیه کری پایان یافت. بیانیه‌ای که در آن وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد: اگر تصمیمات سختی اتخاد نشود حاضریم بازگردیم.

سیزدهمین روز مذاکرات شرایط دو هفته گذشته را تغییر داد. اوضاع به گونه‌ای پیش می‌رفت که طرف آمریکایی رو به تهدید آورده و اعلام کرد که حاضر است در صورت نرسیدن به اهدافش به واشنگتن بازگردد. اوباما نیز شانس توافق را کمتر از ۵۰ درصد خواند تا نشان دهد آمریکا در مسیر پروپاگاندای خود از هیچ مهره‌ای بی بهره نمی‌ماند.

نشست ۴ ساعته صالحی و مونیز، دیدار ظریف و کری و دیدارهای جداگانه با وزیر خارجه فرانسه و نیز رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای روس از جمله تحولات روز چهاردهم مذاکرات بود.

روز پانزدهم مذاکرات نیز رایزنی‌های کری و ظریف، صالحی و مونیز ادامه یافت و فابیوس و هاموند دیروز به وین آمدند.

اخبار روزهای گذشته مذاکرات وین را می‌توانید در این بخش مشاهده کنید.

همچنین برای عضویت در خبرنامه ایران در جهان می‌توانید در اینجا کلیک کنید.

****

۱۴:۳۰ اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» نوشت: در حالی که از منظر مقامات آمریکایی، تحریم‌ها ابزاری قوی در تحمیل دیپلماسی اجباری به ایران به شمار می‌آید؛ ساختار این تحریم‌ها چالش‌هایی را برای فرآیند «لغو» آن در مذاکرات هسته‌ای کنونی پیش روی مذاکره‌کنندگان غربی قرار داده است.

۱۴:۳۰ یک مقام مسئول نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران محورهای منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره برخی مفاد و بندهای برجام را دقیق ندانست و گفت: مذاکره در مورد چند موضوع اختلافی هنوز ادامه دارد.

۱۴:۲۷ یک خبرگزاری غربی در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشت: «توافق امروز در دسترس است البته برخی موضوعات وجود دارد که باید حل شود».
۱۳:۴۹ فابیوس وین رو به سمت پاریس ترک کرد تا با اولاند درباره یونان حرف بزند و قرار است دوباره بعدازظهر به وین بازگردد
۱۳:۴۵ معاونان ظریف با شرمن و رابرت مالی در حال رایزنی هستند

۱۳:۳۴ وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت ایران و ۱+۵ به تصمیماتی واقعی نزدیک شده‌اند و او همچنان امیدوار است طرفین بتوانند به توافق نهایی دست یابند.

۱۳:۲۷ وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران به مرحله حساسی رسیده است.

۱۳:۱۵ معاونان ظریف از ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی(۱۳:۰۰ به وقت تهران) با اشمیت در جلسه هستند.
۱۳:۰۴ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به مراسم روز جهانی قدس گفت: «مردم در تهران پرچمهای آمریکا و اسرائیل را آتش‌ می‌زنند اما در وین قدرتهای جهانی به دادن امتیازات به ایران ادامه می‌دهند».

۱۲:۳۰ خبرگزاری روسی به نقل از یک منبع در وزارت خارجه روسیه گزارش داد که «سرگئی لاوروف برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران در وین در روز یکشنبه برنامه‌ریزی کرده است».

۱۲:۱۵ وزیر خارجه چین امروز وارد وین می‌شود

۱۱:۵۶ نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا که گفته شده بود ساعت ۸ صبح امروز به وقت محلی در وین برگزار می‌شود هنوز آغاز نشده ولی معاونان و کارشناسان مشغول مذاکره و کار بر روی متون هستند.

۱۰:۳۱  یک خبرگزاری مطرح چینی به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که امروز یکشنبه احتمال توافق نهایی هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ وجود دارد.

۱۰:۳۱  «رادنی مارتین» با یادآوری رفتار تاریخی آمریکایی‌ها در مذاکرات مهم در سطوح بالای بین‌المللی گفت مذاکره با آمریکا بسیار خطرناک است و مذاکره کنندگان آمریکایی هیچ‌گاه با نیت خوب در مذاکرات حاضر نمی‌شوند.

۱۰:۰۹  اشپیگل: ایران با وجود چند دور تمدید مذاکرات هسته‌ای با غرب اما برای دستیابی به نتیجه خود را محدود به زمان نمی‌کند.

۰۹:۴۴  شریعتمداری تاکید کرد: کسانی که توقف برنامه هسته‌ای را توصیه می‌کنند- صرفنظر از نیت و انگیزه واقعی آنها- دست کشیدن از پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک را پیشنهاد می‌کنند و برای کشورمان نسخه عقب‌ماندگی می‌پیچند!

۰۹:۰۴  نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر توافق هسته‌ای هم حاصل شود نباید عرصه‌های مختلف پیشرفت و اقتصاد کشور را به توافق هسته‌ای گره زد، ما در بحث پیشرفت کشور هزار راه نرفته داریم که در انتظار حرکت ملی است نه امضاء توافق.

۰۵:۰۵  یک نشریه آمریکایی با اشاره به اینکه رئیس جمهور این کشور از شکست مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد که ایران درحال استفاده از این ترس اوباما است.

۰۴:۴۹  سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا فقط یک اسب دارد و اسم آن هم پارامترهای لوزان است، که عوض نشده است.

۰۳:۵۹  وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین دیدار کرد.
۰۲:۴۰ نشریه فرانسوی «نوول رپوبلیک» گزارش داددر صورت عدم توافق سه سناریو وجود دارد/غرب لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران را در شرایط کنونی منطقه دشوار می‌داند
۰۲:۳۰ آغاز نشست وزرای خارجه ۵+۱ پس از پایان نشست ظریف و کری

۰۲:۰۳ جلسه ظریف با کری پایان یافت/ادامه جلسه صبح امروز

۰۱:۴۹ صالحی: از این بهتر نمی‌شود
۰۱:۲۰ کری: پس از توافق، می‌توان در مورد موضوعات منطقه‌ای با ایران وارد گفت‌وگو شد

۰۱:۱۰ المیادین: احتمال بالایی وجود دارد که امشب یا فردا توافق اعلام شود

۰۱:۰۶ تبعات توافق یا عدم توافق هسته‌ای ایران برای منطقه و جهان

۰۰:۰۴ وزرای خارجه ایران و آمریکا امشب برای دومین بار طی روز جاری به گفت‌وگو نشستند.

۲۳:۱۵ نشست ظریف و کری از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت محلی(۲۴:۰۰ به وقت تهران)
۲۳:۱۴ ظریف در بالکن هتل در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات به خوبی هواست؟ گفت: بله هست
۲۲:۵۰ آغاز نشست داخلی ۶ کشور به ریاست موگرینی

۲۲:۲۵ پایان نشست صالحی و مونیز پس از بیش از ۴ ساعت
۲۲:۱۰ ورونکوف، رئیس هیئت روس در مذاکرات و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به طور جداگانه با ظریف دیدار و گفت‌وگو کردند

۲۱:۵۹ وزیر خارجه فرانسه می‌گوید زمان تصمیم‌گیری در مذاکرات هسته‌ای با ایران فرا رسیده است.
۲۱:۳۹ شاید ۱+۵ درباره سایر چالش‌های موجود بر سر دستیابی به توافق جامع با ایران، تا حدودی اتفاق نظر داشته باشند، اما تحریم تسلیحاتی یکی از آن مواردی است که درباره آن با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

۲۱:۳۰ نشست صالحی مونیز و نیز معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد.

منبع:فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 23

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

عیدی ناجا برای ترخیص خودروها / جزئیات دستگیری گروهک جیش‌العدل/ به شایعات در مورد اسیدپاشی اصفهان گوش ندهید/ درگیری یاسوج، امر به معروف نبوده/ سرقت‌های مشهد سریالی نیست

ی جولای 12 , 2015
، سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید منتظر‌المهدی معاون اجتماعی ناجا در دومین نشست خبری سخنگوی ناجا به تلاش مضاعف پلیس برای نظم و امنیت بخشی در ماه مبارک رمضان و به‌خصوص لیالی قدر پرداخت و اظهار داشت: با تلاش مضاعف همکاران من مراسم لیالی‌قدر بدون هیچ‌گونه مشکلی انجام شد. کاهش […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...