پس از توافقنامه لوزان‌/‌جان کری: بازرسی‌ از ایران همه روزه و ابدی است

اشتراک گذاری :

اخبار و تحلیل ها

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به سریلانکا در گفت و گو با شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران تا ابد ادامه دارد و هر روزه خواهد بود.
کری با تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی گفت: در خصوص ایران هیچ گزینه‌ای را کنار نگذاشته‌ایم، تحریم‌ها و اقدام نظامی هنوز از احتمالات ما هستند.
وی با اشاره به مذاکرات لوزان تصریح کرد: براساس توافق لوزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده توسط ایران ۹۸ درصد کاهش یافته و از ۱۲ تن به ۳۰۰ کیلوگرم خواهد رسید.
به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا به درخواست نتانیاهو در خصوص مشروط شدن توافق هسته‌ای به «توقف حمایت ایران از گروه‌های مقاومت در منطقه» هم پرداخت و گفت: مذاکرات هسته‌ای، تعهد آمریکا را برای مقابله با دیگر فعالیت‌های ایران کاهش نمی‌دهد.
کری در ادامه گفت: راهی که در پیش گرفته‌ایم، در حقیقت به محافظت از اسرائیل منتهی می‌شود.
شگفت زدگی
نمایندگان کنگره از صراحت پارامترهای لوزان
در همین حال، «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در نشست روزنامه «کریستین‌ساینس‌مانیتور» گفت: طبق توافق،غنی‌سازی در فردو متوقف می‌شود و این مرکز به یک سایت تحقیقات فیزیکی تبدیل می‌شود.
مونیز مدعی شد: می‌بایست یک نظام راستی‌آزمایی روشن برای دسترسی به هر تأسیساتی در هرکجای ایران وجود داشته باشد.
وی در ادامه با تکرار ادعاهای خود گفت: ایران می‌بایست در خصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای خود در گذشته برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شفاف‌سازی کند.
وزیر انرژی آمریکا تصریح کرد: با مشخص شدن ابعاد فنی و همچنین مسدود شدن ۴ مسیر اصلی به سوی بمب، نه تنها نمایندگان کنگره بلکه بسیاری دیگر از افراد درباره مقدار و صراحت پارامترهایی که ما تعیین کردیم، شگفت‌زده شدند.
پذیرش رفع تدریجی تحریم‌ها توسط
هیئت ایرانی
به گزارش خبرگزاری ها،«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با وبگاه روزنامه  «الشرق» قطر گفت: ایران در لوزان اصل نظارت را در مقابل رفع تدریجی تحریم‌ها پذیرفت.
فابیوس افزود: هدف ما امضای قرارداد محکم، همیشگی و قابل اجرا با ایران است.
وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت: راه طولانی و سختی پیش‌رو داریم. مسائل متعددی می‌ماند که باید بحث شود. برای همین، باید در پی مذاکرات هوشیار باشیم و تلاش کنیم تا ۳۰ ژوئن توافق را امضا کنیم.
بازرسی از تاسیسات صنعتی!
به گزارش تسنیم،«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری در واشنگتن تصریح کرد که ما بازرسی‌هایی را اعمال خواهیم کرد که مطابقت و هماهنگی ایران با توافقنامه را راستی آزمایی کند. آمریکا و جامعه جهانی! ]منظور همان چند کشور معدود اروپایی است[ به ایران اعتماد ندارد.
وی در ادامه افزود: این مسئله نه تنها شامل تاسیسات دارای رآکتورهای هسته‌ای در ایران خواهد شد، بلکه ساختمان‌هایی را که رآکتورها و سایر مسیرهایی را که شامل اجرای توافقنامه اتمی با تهران می‌شود را نیز در برخواهد گرفت.
جاش ارنست مدعی شد: بازرسی‌ها به این دلیل تشدید خواهد شد که تهران شفافیت کافی را در فعالیت‌های اتمی خود نداشته است.
ارنست گفت: در واقع چیزی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اشاره کرده که باید بخشی از توافقنامه باشد، حداکثر بازرسی‌های گسترده و فراگیری است که تاکنون بر برنامه هسته‌ای یک کشور اعمال شده است.
سخنگوی کاخ سفید افزود: چیزی که بار دیگر بر روی آن اصرار می‌کنیم، وضع بازرسی‌های فراگیر بر برنامه هسته‌ای ایران است که تنها شامل بازرسی از تاسیسات اتمی نخواهد شد، این مسئله مستلزم بازرسی از سایر تاسیسات است که با برنامه اتمی ایران در ارتباط خواهد بود. به عنوان مثال، یکی از چیزهایی که بر روی آن پافشاری خواهیم کرد، دسترسی بازرسان ما به تاسیسات صنعتی است که می‌دانیم در گذشته اجزاء حساس و مهمی را برای برنامه اتمی ایران تولید کرده‌اند. بنابر این ما تنها به دنبال بازرسی از تاسیسات اتمی نیستیم تا مطمئن شویم که ایرانی‌ها دیگر سانتریفیوژهای جدیدی را نصب و راه اندازی نخواهند کرد. ما قطعا به تاسیسات صنعتی ایران دسترسی خواهیم یافت که سانتریفیوژها در آن تولید شده‌اند و از این مسئله مطمئن خواهیم شد که چیزی در این تاسیسات تولید نخواهد شد که در تناقض با مفاد توافقنامه باشد.
مذاکرات هسته ای،فهرست طولانی نگرانی‌هایمان را برطرف نمی‌کند
وی در ادامه مدعی شد: دیگر مسئله‌ای که درست است این است که ما انتظار نداریم که مذاکرات هسته‌ای، فهرست طولانی نگرانی‌های ما نسبت به رفتار ایران را حل و فصل کند!
سخنگوی کاخ سفید در خصوص لغو تحریم‌ها علیه ایران نیز گفت: ما این مسئله را به روشنی و کاملا شفاف اعلام کرده‌ایم که تا زمانی که ایرانی‌ها گام‌های خاص و قابل راستی آزمایی و معتبر برای اجرای توافقنامه برندارند، کاهش تحریم‌ها اتفاق نخواهد افتاد. این نخستین مسئله است. دومین مسئله نیز این است که پایبندی ایران به توافقنامه هسته‌ای به آنها اجازه خواهد داد تا از کاهش تحریم‌ها سود ببرند. ولی کاهش تحریم‌ها تنها مربوط به تحریم‌هایی است که برنامه اتمی ایران را هدف قرار داده است.
ارنست در ادامه مدعی شد: تحریم‌های مختلفی که علیه ایران اعمال شده است به خاطر حمایت از تروریسم، موارد نقض حقوق بشر و سایر مسائل بوده است و مذاکرات هسته‌ای تاثیری بر سایر تحریم‌ها نخواهد داشت.
مذاکرات هسته‌ای نیویورک
دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از روز پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT در شهر نیویورک در جریان است و احتمالا این مذاکرات تا روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه نیز به طول می‌انجامد.
روز گذشته(یکشنبه) سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کارشناسان فنی و حقوقی ۲ طرف درباره متن برنامه جامع اقدام مشترک به گفت‌وگو پرداختند.

منبع : روزنامه کیهان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 1

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود بازی فکری اندروید جاذبه حلقه - ۲۰۱۵

د مه 4 , 2015
    دانلود این بازی از اینجا برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 1

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...