پشت پرده حادثه مهاباد

اشتراک گذاری :

شایعه در شبکه‌های اجتماعی به این صورت پیچید که این خانم در حین فرار از دست یک نفر که نظر سوئی به او داشته است، سقوط کرده و جان خود را از دست داده است. رفته رفته متهم ماجرا در نقل داستان به دو نفر افزایش پیدا کرد و بحث تجاوز به این واقعه افزوده شد. ۴ روز بعد از فوت این خانم تجمعی در مقابل هتل تارای مهاباد صورت گرفت و در این میان برخی فرصت‌طلبان برای ایجاد درگیری به بخش‌هایی از هتل آسیب زدند.

این در حالی بود که به گفته معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان غربی شخصی که متهم احتمالی است، فردی است مربوط به بخش خصوصی و هیچ ارتباطی با نهادهای دولتی و امنیتی ندارد؛ این شخص به عنوان مشاور در هتل مستقر شده بود که در خصوص ارتقای درجه هتل به مسئولان هتل کمک کند. بلافاصله با شروع اعتراض ها رسانه های معاند و مخالفان نظام به استقبال این حادثه آمده و موضوع را در شبکه های اجتماعی و رسانه‌های خودشان منحرف کردند.

روایت صحیح از ماجرا

معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان غربی با تکذیت شایعاتی که درباره حادثه مهاباد منتشر شده، جزئیات کامل این ماجرا را تشریح کرد. علیرضا رادفر در نشست خبری با خبرنگاران گفت: متأسفانه در ماجرای شهرستان مهاباد در فضای مجازی افرادی به حاشیه‌سازی‌ پرداخته و موضوع از مسیر اصلی خود خارج شده است. وی جزئیات ماجرا را اینگونه شرح داد: ۱۳اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در هتل تارای مهاباد یک خانمی به‌دلیل مسائل عاطفی و خانوادگی از طبقه ۴ سقوط می‌کند که منجر به مرگ وی می‌شود و لازم است در همین جا به خانواده وی تسلیت عرض کنم.

وی با بیان اینکه برای حفظ حرمت این شخص و خانواده وی لزومی به تشریح جزئیات آن نیست، اعلام کرد: این خانم بر اثر یک حادثه از بالکن طبقه ۴هتل سقوط و فوت کرده که فرد مظنونی که در این ماجرا بازداشت شده برخلاف اعلام رسانه‌های بیگانه اصلا ربطی به نیروهای دولتی نداشته است. مردم مهاباد هم بدانند که متهم احتمالی، دستگیر شده و استانداری و قوه قضاییه به جد پیگیر این قضیه هستند. وی افزود: متهم احتمالی که به‌عنوان یک مشاور بخش خصوصی آنجا حضور داشت، فردی است متعلق به بخش خصوصی و هیچ ارتباطی با نهاد‌های دولتی ندارد.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری آذربایجان غربی اضافه کرد: متأسفانه به‌دنبال فضاسازی‌های جهت‌دار رسانه‌های ضد‌انقلاب در این خصوص پنجشنبه عده‌ای از جوانان تحریک شده و با تجمع مقابل هتل تارا اقدام به آتش‌کشیدن هتل کردند. بنای ما در قبال حوادث روز پنجشنبه بر خویشتنداری نیروهای انتظامی در برابر تجمع‌کنندگان بود و متأسفانه برخی از جوانان عزیز اما احساساتی، خویشتنداری نیروی انتظامی را برنتافتند و اقدام به آتش‌زدن هتل کردند که این موضوع نیز در حال رسیدگی است.

وی افزود: متأسفانه این اقدامات به جایگاهی که مهاباد در چند سال گذشته با همت خود مردم و مسئولان به آن رسیده بود، ضربه وارد کرد. در عید نوروز امسال در حدود ۱۰۰ هزار نفر از مهاباد بازدید کردند و در چند روز آینده قرار بود که همایش سرمایه‌گذاری در مهاباد برگزار شود. حال آیا با این شرایط، سرمایه‌گذاری حاضر است که در مهاباد سرمایه‌گذاری کند؟ آیا باز هم گردشگران به این شهر باز خواهند گشت؟

 

در بین کاربران فعال توییتر درباره مهاباد، بیشترین سهم مربوط به کاربران عربستان سعودی، سازمان منافقین و گروه‌های تجزیه طلب است.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری جوانان مهابادی را به آرامش دعوت کرد و گفت: بیشتر تجمع‌کنندگان روز پنجشنبه جوانان ۱۵ تا ۲۲ سال بودند که با توجه به سن و سال‌شان احساسات بر آنها غلبه کرده بود. در تجمع پنجشنبه عده‌ای قصد داشتند جلوی ماشین آتش‌نشانی را بگیرند که درگیری‌ها رخ داد و اشیایی مانند سنگ پرتاب شد که عده‌ای مجروح و بلافاصله به بیمارستان اعزام شدند.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری آذربایجان غربی تعداد مجروحین را ۲۵ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۷نفر از نیروهای انتظامی بودند. وی در پاسخ به این سؤال که نظر خانواده مرحومه درباره اتفاقات رخ داده چیست، گفت: خوشبختانه خانواده متوفی از نخستین دقایق حادثه با مسئولان همکاری لازم را داشته و مخالف هرگونه تجمع و آشوبی هستند.

پدر این مرحومه سال‌هاست فوت کرده اما در صحبت‌هایی که با مادر وی داشتیم، اعلام کردند که ماجرا را فقط از طریق مجاری قانونی پیگیری خواهند کرد و اتفاقات بعدی را محکوم کردند. معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: براساس معاینات پزشکی قانونی هیچ تعرضی به این مرحومه صورت نگرفته و اخبار منتشر شده ساخته و پرداخته رسانه‌های ضدانقلاب است. در همین زمینه خبرگزاری صدا و سیما نیز گزارش کرد حادثه مهاباد زمانی رخ داده که یکی از کارکنان دختر هتل هنگامی که برای جلوگیری از شایعات و شک همکارانش قصد داشته از در پشتی یکی از اتاق‌ها خارج شود، تعادل خود را از دست داده و سقوط کرده و جانش را از دست داده است. با این حال پس از این حادثه شایعات مختلفی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی در این زمینه منتشر شد که نیروی انتظامی و دستگاه قضایی درحال پیگیری موضوع پرونده این حادثه هستند.

رسانه‌های پیشتاز جنجال سازی

تحلیل کوتاهی از جملاتی که با کلیدواژه‌ها (هشتگ) مهاباد؛ کردستان – تلتحق – بالأحواز – وتنتفض؛ mahabad در صفحه اجتماعی توییتر منتشر شده نشان می‌دهد که ۵۶درصد این جملات را کاربرانی از عربستان سعودی منتشر کرده‌اند که هیچ نسبتی با کردستان و مهاباد و ایران ندارند. ۱۰درصد از این جملات از آمریکا و تنها ۷درصد از ایران منتشر شده است. سهم کاربران ترکیه، ‌انگلیس، فرانسه و کانادا هم به‌ترتیب ۵، ۴، ۳و ۳درصد است. کاربران کره‌جنوبی و آلمان هر کدام ۲درصد و کاربرانی از عراق، ‌امارات، قطر، لبنان، کلمبیا و نروژ هم هر کدام یک درصد در این هجمه رسانه‌ای نقش دارند.

«یوهانس دوما» سفیر هلند در ایران هم پای کار آمده بود. دوما در شبکه‌های اجتماعی به اظهار نظر درباره این ماجرا پرداخت. این اظهار نظر بلافاصله با واکنش کاربران ایرانی مواجه شد که به وی توصیه کردند چون به مسائل داخلی ایران آشنا نیست از اظهارنظر در این‌باره پرهیز کرده و در امور داخلی ایران دخالت نکند.بررسی مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد ۹۹درصد از افرادی که بیشترین درگیری را در این مورد داشتند افرادی با تمایلات تجزیه طلبانه و جنگ‌طلب بین اقوام هستند و بیشتر سایت‌ها و شبکه‌های خبری فارسی‌زبان خارج از کشور در این‌باره خبر تولید کردند.

تا ساعت ۱۹شب گذشته و تنها طی یک روز، ۱۲,۳۸۷,۹۰۸کاربر توییتر، در مجموع به سه هشتگ ذکرشده سر زده‌اند.
در بین ۸ سایت اصلی استفاده‌کننده از این کلیدواژه ۴شبکه اجتماعی و ۴رسانه خبری دیده می‌شود؛ توییتر، یوتیوب، لینکس و فیس‌بوک، ‌رتبه اول تا چهارم استفاده از این کلمات را دارند که به سبب تعدد کاربران آنها قابل توجیه است. جالب آنکه پس از این
۴ شبکه، نیویورک تایمز، سایت مجاهدین خلق و سایت موسوم به شورای ملی مقاومت (هر دو وابسته به منافقین) و العربیه قرار دارند.

منبع: همشهری

منبع باز نشر : خبرگزاری تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 16

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

بلوغ زودرس‌ از نوع دخترانه

ی مه 10 , 2015
چند سالی است نگرانی والدین از شیوع زودرس بلوغ در دخترانشان شدت گرفته است؛ چراکه بلوغ زودهنگام، تبعات فیزیکی و روانی خاص خود را دارد و البته هیچ پدر و مادری دوست ندارد فرزندش خیلی زود از دنیای کودکی به بزرگسالی قدم بگذارد. منظور از بلوغ، دوره‌ای است که طی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...