چرا آمریکا «سانسور بسیار شدید» بر اینترنت اعمال می‌کند؟

اشتراک گذاری :

نودیها:یک جستجوی ساده در اینترنت شما را به مقالات و نقشه‌هایی می‌رساند که کشورهای مختلف دنیا را براساس سطح سانسور در اینترنت دسته‌بندی کرده‌است. جالب است بدانید مبنای این دسته بندی‌ها گزارش‌های چند سازمان و NGO بین‌المللی و اداره کار، حقوق بشر و دموکراسی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکاست.

۱۲ مارس روز جهانی مبارزه با سانسور در اینترنت نام‌گذاری شده‌است. امروز فرصت مناسبی است تا گزارش‌های واقعی از سانسور در کشورهای مختلف را بررسی کرد.ایران، چین، روسیه، آمریکا و برخی کشورهای دیگر به عنوان دولت‌هایی معرفی شده‌اند که سطح سانسور در آن‌ها بسیار شدید است. این دسته‌بندی‌ها که مبنایش گزارش یکی از ادارات وزارت خارجه ایالات متحده است تا جایی پیش رفته که حتی نام آمریکا را در کنار پاکستان، عربستان و کره شمالی در جمع کشورهای «دشمن اینترنت» قرار می‌دهد.
سانسور واقعاً چیست و چقدر بد است و چقدر خوب؟! تلقی رایج از سانسور حاصل تکرار این واژه در مقابل آزادی مخاطب است؛ اما سؤال اینجاست که آمریکا به‌عنوان یک کشور لیبرال چرا سانسور بسیار شدید را اعمال می‌کند؟فیلتر سخنان نفرت‌انگیز، جلوگیری از بازدید محتوای نامناسب توسط کودکان و نوجوانان، سانسور اطلاعاتی که منافع و امنیت ملی کشور را تهدید می‌کند و حتی ایجاد مانع در اینترنت برای جلوگیری از دسترسی به محتوای دارای مالکیت همه‌و‌همه سطوح متفاوتی از جلوگیری دولتی از دسترسی به محتواست که در مجموع می‌تواند دسترسی آزاد به اطلاعات را دچار محدودیت سازد؛ اما ناگفته پیداست که اگر از چنین اقداماتی به عنوان سانسور در معنای رایج آن یاد شود بازهم نباید نقطه ضعف سیستم ارتباطی تلقی شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند دستاورد اینترنت برای بشر امروز تنها جریان آزاد اطلاعات نبوده‌است بلکه نوعی از دسترسی را ایجاد کرده‌است که به‌عنوان «دموکراسی هرج و مرج» از آن یاد می‌شود. در این دیدگاه اینترنت محیطی آمیخته از محتواهای درست و نادرست است که گاهی الگوریتم‌های حاکم بر این فضا نیز مسمومیت دیجیتال را تشدید می‌کند.روشن است که تبیین چنین دیدگاهی به معنای توجیه رویه‌های اقتدارگرا در زمینه کنترل ارتباطات اینترنتی جامعه نیست اما طبیعی است که آنچه به عنوان سانسور شناخته می‌شود باید در هرج و مرج ارتباطی امروز تعریف دقیق و صحیح خود را پیدا کند. با این تعریف است که می‌توان درک کرد چرا آمریکا با تکیه بر لیبرالیسم نیز گزینه «سانسور بسیار شدید» را در اینترنت انتخاب کرده‌است.

رجانیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 26

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

مصرف "چای" این ۷ عارضه و بیماری را به‌همراه دارد

چ مارس 14 , 2018
نودیها:تا به امروز مطالب مختلف و بعضاً متضادی درباره فواید یا مضرات مصرف “چای” از رسانه‌های مختلف عنوان شده و همین امر باعث سردرگمی طیف گسترده‌ای از مردم در نوع مواجهه با مصرف چای سیاه شده است. اما با توجه به “طبع سرد و خشک” چای سیاه، مصرف هرروزه، مداوم […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...