چند کار ساده در خانه و عزاداری و ایجاد شوق عاشورایی در کودکان

اشتراک گذاری :

مجله نودیها : محرم از راه رسید. برای ما محرم یادآور روضه‌های خانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاست. یادآور اشک‌های بزرگ ترها، یادآور شوق ما برای این‌که بعد از روضه چای ببریم، کفش‌ها را جفت کنیم و سهم کمی در این شور بزرگ داشته باشیم.

روز‌های کودکی عزاداری می‌کردیم و گاهی روی زانوی مادر یا آغوش پدر در روضه به‌خواب می‌رفتیم. عشق سیدالشهدا از کودکی در وجودمان بود. حالا هم دوست داریم کودکان‌مان در این وادی گام بردارند؛ اما افسوس که شیوع کرونا، امکانات کم دارو و درمان، خستگی کادر درمان و… مانع از آن می‌شود که بتوانیم مثل گذشته در عزاداری‌ها شرکت کنیم، اما می‌توانیم با چند راهکار حال و هوای محرم را در خانه برای بچه‌ها ایجاد کنیم.

خانه را سیاه پوش کنیم

گام اول و مهم این است که خانه را سیاه پوش کنیم. حتی در حد یکی دو پرچم ساده و مشکی. دمِ در و در هال منزل.

مسابقه و جایزه

گام بعدی این است که شعر، دکلمه یا داستان خوب را از منابعی که برای بچه‌ها جذاب است، در اختیارشان بگذاریم و از آن‌ها بخواهیم برای بقیه خانواده اجرا کنند. سعی کنید بدون آن‌که قول قبلی داده باشید، کودک را بابت این کار تشویق کنید.

روضه ساده خانگی

پدر خانواده می‌تواند کمی از قیام عاشورا بگوید، یکی از بچه‌ها روضه‌ای کوتاه بخواند، یکی دیگر چای بریزد. اگر مراسم را قبل از شام اجرا کنید چه بهتر. شام را هم به نیت روضه امام حسین (ع) صرف کنید.

مسئولیت دادن به کودکان

تا جایی که می‌توانید به کودکان حس بزرگ شدن، مسئول بودن و دخیل بودن در یک اتفاق بزرگ را بدهید تا بداند روضه حتی خودمانی و چند نفره در خانه، یک اتفاق مهم و با ارزش است و نیت مهم است نه کمیت مراسم. چیدمان مراسم مثل محل شمع‌ها، روشن کردن شمع، تاریک کردن منزل، سیاه پوش کردن، حتی نوشتن یک جمله و حدیث روی کاغذ از کار‌هایی است که می‌توانید به کودکان بسپارید.

هر شب به یاد یکی از شهدای کربلا

مراسم را هر شب به یاد یکی از شهدای کربلا برگزار کنید. به‌عنوان پدر یا مادر، قبل از مراسم کمی درباره آن فرد مطالعه و تحقیق کنید تا با زبانی کودکانه و جذاب از بزرگمردی امثال وهب، زهیربن قین و دیگر یاران امام بگویید.

دعا کردن پس از مراسم

حتماً سعی کنید در مقیاسی ساده و صمیمی تمام بخش‌های یک مراسم را برگزار کنید به‌خصوص دعای پایانی؛ و در هر دعا برای کادر قهرمان و خستگی ناپذیر درمان از خدا طلب یاری کنید.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان از  خراسان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 4 میانگین: 4]

Related Images:

Visits: 5

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

فیلم پاسخ استاد عالی به شبهه هیات و کرونا/اگر هیات دارالشفاست چرا ماسک میزنیم؟

س آگوست 17 , 2021
فیلم پاسخ استاد عالی به شبهه هیات و کرونا/اگر هیات دارالشفاست چرا ماسک میزنیم؟ / این سخنرانی در سال ۱۴۰۰ ایراد شده است!           برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 4 میانگین: 4]Related Images:Visits: 5

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...