چه‌کار کنیم که ام‌ اس نگیریم؟

اشتراک گذاری :

ام‌ اس یک بیماری خودایمن است که بر مغز و نخاع فرد تاثیر می‌گذارد. در پی این بیماری، بدن توانایی کنترل ماهیچه‌ها، بینایی، تعادل و سایر حواس را از دست خواهد داد. افسردگی، تشویش و اضطراب نیز از اثرات این بیماری روی فرد است. از نشانه‌های ابتلا به ام‌اس می‌توان به گزگز کردن مداوم کف پاها و کف دست‌ها، خستگی مفرط، بی‌حالی، دوبینی، تارشدن چشم و عدم تعادل بدن اشاره کرد. البته این نشانه‌ها در همه افراد به یک‌صورت بروز پیدا نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از «فرارو»، ام‌اس یک بیماری کاملا غیرقابل پیش‌بینی است. هنوز به درستی کسی نمی‌داند عواملی که منجر به ابتلای به این بیماری می‌شوند چه چیزهایی هستند اما به طور کلی متخصصان مغز و اعصاب سه عامل محیطی، ژنتیکی و ویروس‌ها را در بروز ام‌اس موثر خوانده‌اند. بنابراین تا حدودی می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

پزشکان معتقدند انجام برخی اقدامات می‌تواند در پیشگیری از ام‌اس موثر باشد. این اقدامات بسیار ساده هستند؛ آنقدر ساده که شاید کمتر کسی به آنها توجه کرده باشد. برخی از اقداماتی که می‌تواند به هر یک از ما برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک کند را می‌خوانیم.

* کمبود ویتامین D یکی از مواردی است که در ابتلا به بیماری ام‌اس می‌تواند موثر باشد. ویتامین D را می‌توان در زرده تخم‌مرغ، شیر، ماست، پنیر، کره حیوانی، روغن کبد ماهی و … جستجو کرد.

* استرس‌های روحی و هیجانی نیز می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. در نتیجه بهتر است افراد از این حس‌ها تا جای ممکن جلوگیری کنند و استرس را از خود دور کنند.

* خوردن فیبرها نیز می‌تواند به این پیشگیری کمک کند. فیبرها را در خوراکی‌هایی مانند خربزه و طالبی و سبزیجات می‌توانید پیدا کنید.

* یکی از رژیم‌های غذایی معروف برای جلوگیری از ابتلا به ام‌اس، خوردن ماهی است. ماهی حاوی موادی است که در عدم ابتلا و کنترل این بیماری نقش مهمی می‌تواند ایفا کند.

* روغن زیتون، آووکادو و سایر چربی‌های تک غیراشباعی را جایگزین سایر روغن‌ها کنید.

* مصرف دخانیات، یکی از عوامل موثر در ابتلا به ام‌اس است. افراد سیگاری یا کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند بیش از دیگران در معرض این بیماری قرار خواهند گرفت.

* فناوری و امواجی که تلفن همراهمان می‌تواند از خود ساطع کرده و ما را در بر بگیرد، خطری برای مبتلاشدن به ام‌اس هستند. بنابراین تا می‌توانید خود را از این فناوری‌ها دور کنید.

* شاید به‌نظر نیاید اما محل زندگی در ابتلا به ام‌اس موثر است. مکان‌هایی که پارازیت بیشتر، آلودگی شدیدتر و فاضلاب‌های وسیع‌تری دارند، خطرات ابتلا به این بیماری را چندین برابر افزایش می‌دهند.

* خوردن روزانه یک لیوان شیر، خطر ابتلا به ام‌اس را تا چهار برابر کاهش خواهد داد، پس از آن غافل نشوید.

* خوردن میوه‌های بنفش و قرمز (تمشک و شاتوت و …) و میوه‌های زرد و نارنجی را در برنامه‌ خوراک روزانه خود قرار دهید. دسته اول تاثیر رادیکال‌های آزاد را بر بدن شما کاهش خواهد داد و دسته دوم باعث می‌شود که اعصاب شما عملکرد بهتری داشته باشد.

* گوجه بخورید. این ماده خوراکی قرمزرنگ اگر روزی به اندازه یک عدد میل شود، کاهش خطر ابتلا به ام‌اس را در پی خواهد داشت.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چرا آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای «دبه» کرده‌اند؟!

ش مه 23 , 2015
دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و نماینده ۱+۵ در حالی از روز چهارشنبه سی‌ام اردیبهشت در وین آغاز شده است که برخی خبرها و گزارش ها از «دبه» کردن مقامات آمریکایی حکایت دارد. موضوع دبه کردن آمریکایی‌ها را نخست دکتر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و عضو تیم مذاکره کننده کشورمان، […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...