چگونه بواسطه توافق نهایی ایران در آستانه جنگ قرار می گیرد؟

اشتراک گذاری :
رئیس جمهور حسن روحانی
 پیاده کردن مدل عراق در ایران، این را می ‎توان عصاره اظهار نظر مشاور سابق اوباما در قبال توافق هسته‎ای با ایران دانست، مدلی که با یک ساختار نظارتی عجیب و گسترده به بهانه وجود سلاح هسته‎ای در عراق دوران صدام آغاز شد و پس از شناسایی تمامی نقاط قوت و ضعف ساختار نظامی این کشور، منجر به لشکر کشی و فتح چند روزه این کشور توسط آمریکا و انداختن آن به ورطه یک جنگ خانمان سوز حداقل ۱۴ ساله شد.
حالا آقای گری سیمور مشاور سابق رئیس جمهور امریکا در امور خلع سلاح اتمی، از برنامه ریزی برای پیاده کردن همان مدل در قبال ایران و به بهانه توافق هسته‎ای پرده برداشته است.
 گری سیمور در سخنانی گفته است که رژیم بازرسی‌های سازمان ملل از ایران بعد از کشور عراق از شدیدترین بازرسی‌ها خواهد بود.
آنچنان که لس‌آنجلس تایمز گزارش داده است، مشاور سابق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در امور خلع سلاح اتمی در سخنانی از رژیم بازرسی‌های شدید سازمان ملل از تأسیسات هسته‌ای ایران خبر داده و گفته است که رژیم بازرسی‌های سازمان ملل از تأسیسات ایران بعد از رژیم بازرسی‌ها از کشور عراق بعد از جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ از جمله شدیدترین بازرسی‌ها خواهد بود.
مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا در امور خلع سلاح اتمی با استقبال از بازرسی‌های گسترده از تأسیسات هسته‌ای ایران در توافق نهایی گفت که این بازرسی‌ها بسیار مؤثر خواهند بود.
سیمور همچنین مدعی شد که پس از آنکه تأسیسات هسته‌ای ایران از قبیل نطنز، فردو و آب سنگین اراک زیر نظر سازمان ملل قرار گیرد رهبران ایران احتمالاً به‌دنبال مکان سرّی دیگری برای انجام فعالیت‌های هسته‌ای خواهند بود.
این سخنان در حالی مطرح شده است که تحلیلگران حقوق بین الملل، اجرای طرح بازرسی و نظارتی گسترده در قبال عراق با عنوان آنسکام را اصلی ترین عامل زمینه ساز حمله نظامی امریکا به عراق معرفی کرده اند، به نحوی که بواسطه پذیرش این بازرسی‎ها از سوی دولت صدام، زمینه شناسایی همه مراکز نظامی و میزان قدرت و توان نظامی این کشور شناسایی شد و با استفاده از نقاط ضعف شناسایی شده، این کشور براحتی تحت سلطه امریکا در آمد.
نظام بازرسی‎های در نظر گفته شده برای ایران چه می گوید؟
بر اساس یک بند از بیانیه مطبوعاتی! لوزان، ایران بر سر مجموعه‎ای از تدابیر نظارتی با طرف مقابل «توافق کرده است.»
یک مجموعه اقدامات برای نظارت بر اجرای مفاد برجما (JCPOA) شامل کد اصلاحی ۳.۱ و اجرای پروتکل الحاقی (تا هنگام تصویب در مجلس) مورد توافق واقع شده است. به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه داده خواهد شد تا از فن آوری های مدرن استفاده کند و به منظور روشن کردن موضوعات گذشته و حال ، دسترسی های آژانس که روی رویه آن توافق شده تقویت خواهد شد.
.

A set of measures have been agreed to monitor the provisions of the JCPOA including implementation of the modified Code ۳.۱ and provisional application of the Additional Protocol. The International Atomic Energy Agency (IAEA) will be permitted the use of modern technologies and will have enhanced access through agreed procedures, including to clarify past and present issues.
اما آیا این تدابیر تنها مربوط به پروتکل الحاقی است؟
پاسخ آن است که بر اساس متن بیانیه لوزان، ایران بر سر چهار لایه نظارتی با طرف مقابل «به توافق رسیده است.» این چهار لایه شامل
۱. پروتکل الحاقی
۲. کد اصلاحی ۳.۱ ذیل پادمان
۳. دسترسی‎های بیشتر برای روشن کردن موضوعات گذشته و حال
۴. فن‎آوری‎های مدرن نظارتی مرتبط با موضوعPMD
این در حالی است که تنها پذیرش موضوع پروتکل امکان دسترسی گسترده به اسرار نظامی کشور را در اختیار طرف مقابل قرار خواهد داد و حال آنکه ایران سه مورد کاملا فراتر از پروتکل را که از بازرسی‎های پروتکل نیز گسترده است، پذیرفته تا اجرا کند و این به معنای ایجاد امکان بازرسی هایی کاملا اختصاصی و غیرعادی از تاسیسات نظامی ایران و البته لو رفتن اصرار نظامی کشور خواهد بود تا ایران بواسطه این توافق هسته‎ای به راحتی در آستانه جنگ قرار گیرد.
گفتنی است در گزارش لس‌آنجلس تایمز درباره درخواست بازرسی از مراکز و اماکن ایران آمده است: «قدرتهای جهانی در حال بررسی پیشنهادی برای تشکیل کمیسیونی برای قضاوت درباره درخواستهای بازرسی  هستند که در آن نمایندگان شش قدرت، ایران و احتمالا اتحادیه اروپا در آن حق رای دارند».
این روزنامه خبر داد که بر اساس این پیشنهاد، در صورت حمایت اکثریت این ۸ عضو کمیسیون مذکور، درخواست بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عملی خواهد شد.
منبع : رجا نیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود آهنگ حامد زمانی درباره ی شهید ابراهیم هادی و ابراهیم همت

پ ژوئن 11 , 2015
دانلود آهنگ حامد زمانی درباره ی شهید ابراهیم هادی و ابراهیم همت پخش برخط    بارگیری صوت منبع : مبارز کلیپ برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 9

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...