کابینه جدید روحانی؛ «مردانه تر» از دولت یازدهم!؟

اشتراک گذاری :

نودیها:خداحافظی ملاوردی با دولت روحانی یکی از اصلی ترین دغدغه های این روزهای اصلاح طلبان را تشکیل داده است. نگرانی که شاید بخشی از آن مربوط به ویژگی های شخصیتی ملاوردی باشد، اما بخش دیگر آن به عدم پایبندی روحانی به شعارهی خود درباره توجه به نقش زنان در دولت دوازدهم باز می گردد.

زمان زیادی تا آغاز به کار دولت دوازدهم و معرفی کابینه پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم باقی نمانده است. زمانی که بیشترین ترافیک ها پشت در اتاق روحانی برای معامله بر سر کابینه شکل گرفته است. اما اصلی ترین دغدغه و نگرانی که این روزها در رسانه های اصلاح طلب نمود بیشتری داشته است، حذف زنان از کابینه جدید روحانی است. اکنون مهم‌ترین موضوعی که در مورد چینش کابینه مطرح می‌شود حضور زنان در آن است، چراکه شنیده شده در این دولت باز هم وزیر زن حضور نخواهد داشت و وضعیت معاونان خانم هم هنوز مشخص نیست.

 

روز گذشته محمدرضا تابش، نائب رئیس فراکسیون امید درباره حضور زنان در کابینه دوازدهم گفته بود: به احتمال زیاد هیچ وزیر خانمی در کابینه وجود نخواهد داشت و رئیس جمهور از زنان در سطح معاونت استفاده خواهد کرد.

 

با این حال نوبخت صبح امروز در نشست خبری خود درباره کاهش حضور زنان در کابینه دوازدهم عدم حضور بانوان در کابینه را تائید کرد و گفت: همکاری با دولت را نباید به وزارتخانه ها محدود کرد. من خودم وزیر نیستم. بنابراین اگر برای همکاری در کابینه و پاسخگویی به مطالبات مردم، زنی وزیر نشده است در جای دیگری از توان مدیریت خانم ها استفاده می شود. مطمئنا خانم ها نقش ارزشمندی در دولت دوازدهم ایفا خواهند کرد.

 

در کابنیه دولت یازدهم اگرچه هیچ کدام از وزارتخانه ها سهم به بانوان نرسید اما سه معاونت رئیس جمهور در دست، ملاوردی، امین زاده و ابتکار بود.

 

در مورد شهیندخت مولاوردی که معاون امور زنان ریاست‌جمهوری بود، اخبار پررنگی درباره عدم حضور او به گوش می‌رسد و البته خودش هم تا حدودی این موضوع را تایید کرده است. دیروز مولاوردی توئیت کرد: «با سپاس و قدردانی از لطف و حسن‌نظر شما عزیزان، اینجانب عهده‌دار سمت معاونت امور زنان نخواهم بود. ماندنم در کابینه منوط به تصمیم رئیس‌جمهوری است.» این جملات یعنی رفتن او از کابینه روحانی قطعی شده است.

از سوی دیگر امین زاده زودتر از باقی زنان کابینه یازدهم از معاونت ریاست جمهوری کنار گذاشته شده بود. امین زاده که معاونت حقوقی رئیس جمهور را در اختیار داشت، پیش از انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ جای خود را به مجید انصاری داد و عملا به این شکل سهم زنان از هیئت دولت به ۲ نفر رسید. البته روحانی بعد از آن امین زاده را به عنوان دستیارویژه خود در حقوق شهروندی انتخاب کرد.

 

با این حال محمدعلی نجفی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری، در روزهای اخیر به مولاوردی گفته است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور، او را برای سمت «دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی» و به جای الهام امین‌زاده در نظر گرفته و بنابراین ملاوردی در دولت دوازدهم در این پست هم حضور نخواهد داشت. امین زاده پیش تر در پاسخ به اینکه احتمال معرفی‌اش به مجلس به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش تا چه اندازه جدی است، اظهار کرد: نه کم، نه زیاد؛ این موضوع به‌طور تلویحی مطرح شده است. با این وجود و با توجه به سخنان امروز نوبخت که عدم حضور زنان در وزارت خانه ها را تائید کرده بود و همچنین سخن نجفی که گفته است روحانی ملاوردی را به جای امین زاده برای دستیاری ویژه در امور شهروندی در نظر گرفته است به نظر می رسد امین زاده از قطار اعتدال کنارگذاشته شده است.

 

در خصوص معصومه ابتکار هنوز سخن قاطعی بیان نشده است و تنها شایعاتی درباره جایگزینی عیسی کلانتری با ابتکار به گوش می رسد.

 

روحانی این روزها به دنبال تشکیل کابینه ۲۴ میلیونی است. کابینه ای که به اذعان اصلاحطلبان خواسته حداقل نیم از رای دهندگان به روحانی را که زنان تشکیل می دهند را نادیده گرفته است. این اقدامات نشان می دهد روحانی در بیان شعارهای پیش از انتخابات چقدر صادق بوده است و چقدر به دنبال جذب رای با ابزار زنان بوده است. روحانی در سال ۹۲ وعده تشکیل وزارت زنان را داده بود که در دولت یازدهم هرگز محقق نشد. در این دوره نیز با سر دادن شعارهایی مبنی بر لزوم توجه به توانایی بانوان در اداره امور کشور و همچنین افزایش نقش آفرینی در تصمیم گیری ها توانسته بود رای بخشی از بانوان را به خود جذب کند. با این وجود در روز های آینده نشان خواهد داد که آیا به زنان نگاه ابزاری داشته است یا نه؟

رجانیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 3

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

جواد رضویان خادم کریمه اهل بیت (ع) شد

س آگوست 1 , 2017
نودیها:«سید جواد رضویان» با دریافت نشان فاطمی ، خادم افتخاری حرم مطهر حضرت معصومه(س) شد. رجانیوز برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 3

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...