کشف جمجمه یک نهنگ باستانی + عکس

اشتراک گذاری :

با عقب‌نشینی دریا و ثبات مرزهای ساحلی به حدود امروزی آن، لایه‌های فسیلی بسیاری پدیدار و به‌وسیله جریان‌های رودخانه‌ای جابه‌جا شدند.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، میلیون‌ها سال پیش سواحل آتلانتیک در حاشیه شرقی آمریکا به زیر آب‌رفته بودند. با عقب‌نشینی دریا و ثبات مرزهای ساحلی به حدود امروزی آن، لایه‌های فسیلی بسیاری پدیدار و به‌وسیله جریان‌های رودخانه‌ای جابه‌جا شدند. دریکی از همین رودخانه بود که فسیل‌شناس زُبده جِیسون آزبورن فسیل عظیمی از جمجمه یک نهنگ را کشف کرد.

آزبورن که رئیس «پالِئو کوئِست» و از مو سسان آن است، حوالی ماه ژوئن ۲۰۱۳ در حال جست‌وجو در ساختار جغرافیایی کف رودخانه بود که به این استخوان برخورد کرد. به گفته وی طول این فسیل عظیم‌الجثه به حدود ۶ تا ۷ پا می‌رسد. آزبورن اضافه می‌کند که جمجمه در بستر رودخانه کاملاً قابل‌رؤیت و البته سالم بود و این همان ویژگی است که آن را بسیار خاص کرده است.

وی بیست‌دقیقه‌ای را در اطراف جمجمه چرخ زد تا بتواند اندازه آن را تخمین بزند اما برای بیرون آوردن آن از نیاز به تجهیزات بیشتری داشت؛ بنابراین دو سال بعد به آنجا برگشت و برای مستند کردن کشف خود در حضور یک فیلم‌بردار و به کمک یک شناور مخصوص که نیروهای پلیس برای بیرون آوردن اجساد از آب استفاده می‌کنند درنهایت جمجمه را از آب بیرون کشید. هرچند شناور مشبک بود و به خشک شدن فسیل کمک کرد اما درعین‌حال نیز تمامی قطعات ریز فسیلی و دندان‌هایی که احتمال داشت اطراف آن باشند را با خود بیرون آورد.

استفان گاد فری، موزه‌دار بخش فسیل‌شناسی از موزه کالوین مارین قدمت این فسیل را بین ۵ تا ۶ میلیون سال و طول آن را از بینی تا دم ۲۰ تا ۲۵ پا که تقریباً هم‌اندازه نهنگ‌های مینکی امروزی است، برآورد کرد. گادفری و آزبورن با بررسی این جمجمه جای دندان‌های بزرگی را بر روی آن یافتند که احتمالاً متعلق به یک کوسه باستانی بانام مِگالدون است. به گفته گادفری این زخم هرگز بهبود نیافته که خود نشان می‌دهد این زخم پس از مرگ این نهنگ یا در لحظات واپسین زندگی‌اش بر وی واردشده بود.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

رحیم-مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دلیل هجمه به زاکانی و موج‌سازی علیه جلیلی چیست؟

ی سپتامبر 13 , 2015
کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی در روزهای اولیه شکل‌گیری چندان مورد توجه برخی سیاسیون و رسانه‌ها قرار نگرفت؛ شاید از آن جهت که ابتدا تصور می‌شد تشکیل این کمیسیون امری “تشریفاتی” بیش نیست و مجلسی که در ۲۳ ماه مذاکرات نقش چندان جدی در مسئله گفت‌وگوهای ایران […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...