کواکبیان : احمدی نژاد باید محاکمه شود

اشتراک گذاری :

مصطفی کواکبیان عصر امروز در همایش اصلاح‌طلبان خراسان رضوی‌ با اشاره به علت استفاده از تعبیر دیپلماسی پیشرو گفت: علت استفاده از این تعبیر آن است که هر دولتی می‌تواند دیپلماسی مشخصی داشته باشد که آن دیپلماسی یا کشور را به سمت پیشرفت سوق داده و یا آن را از رسیدن به اهداف خود باز دارد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۲۳ ماه است که مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید شکل گرفته و باید بگوییم که حزب مردم سالاری حتی زمانی که دلواپسی دلواپسان به اوج خود رسیده بود بیشترین حمایت را از تیم مذاکره‌کننده انجام داد.

وی با اشاره به دیپلماسی حاکم در طول ۸ سال دولت نهم و دهم گفت: نتیجه دیپلماسی ۸ سال دولت نهم و دهم در عرصه روابط بین‌الملل این بود که از سوی شورای امنیت ۶ قطعنامه علیه ما صادر شد. همچنین علاوه بر قطعنامه‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا، دولت آمریکا و کنگره آمریکا نیز به شکل‌های مختلف ما را تحریم کردند.

کواکبیان با بیان اینکه در آموزه‌های دینی همواره بر موضوع صلح به عنوان یک اصل تاکید شده است، افزود: اسلام هیچوقت صلح از سر ذلت و ضعف را نمی‌پذیرد ما نیز اگر واقعاً پیشنهاد صلح می‌دهیم از موضع قدرت است زیرا مخالف کشتار و خونریزی هستیم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: بعضی‌ها دائماً به دنبال غرش توپ و تانک و مسلسل بوده و با این فکر روز خود را به شب می‌رسانند و همواره فضا را به گونه‌ای نشان می‌دهند که انگار نباید هیچ تعاملی در عرصه‌های بین‌المللی شکل بگیرد.

کواکبیان به ایجاد فضای آرامش در بحث مذاکرات توسط رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: در بحث مذاکرات رهبری در همان روزهای اول فضای مذاکرات را مشخص کردند و گفتند که ما در اسلام نرم قهرمانانه هم داریم.

کواکبیان افزود: قطعاً ما در این مذاکرات چیزهایی را به عنوان محدودیت پذیرفته‌ایم و شکلی هم در آن نیست اما تعدادی امتیاز مشخص نیز به دست اورده‌ایم که در جای خود قابل توجه است.

وی به شرایط کشورهای مختلف در موضوع هسته‌ای اشاره کرد و گفت: برخی از کشورها به هیچ وجه به دنبال انرژی هسته‌ای نیستند، برخی نیز انرژی هسته‌ای دارند اما از توانمندی چرخه سوخت هسته‌ای برخوردار نیستند و دسته‌ای دیگر از کشورها نیز نه تنها انرژی هسته‌ای دارند بلکه توانایی تولید انرژی هسته‌ای را در داخل کشور از آن خود کرده‌اند که ایران نیز جزء دسته سوم محسوب می‌شود.

کواکبیان با بیان اینکه ما هم‌اکنون با ۶ کشور دنیا که ۹۰ درصد امکانات هسته‌ای را در اختیار دارند مذاکره کرده‌ایم، بیان کرد: اگر ما در این مذاکرات هیچ چیز نیز بدست نمی‌آوردیم، سطح مذاکرات را به جایی رساندیم که وزیر خارجه آمریکا برای نخستین بار در تاریخ، ۱۹ روز در یک شهر ماند و مذاکره کرد زیرا نتیجه این مذاکرات برای آنها مهم بود.

کواکبیان همچنین به موضوع لغو ۶ قطعنامه قبلی شورای امنیت اشاره و اظهار کرد: این مذاکرات سبب شد تا تحریم‌ها لغو شود، به حق غنی‌سازی در داخل کشور برسیم و تمامی دستاوردهای مذاکرات نتیجه دیپلماسی پیشروی تیم مذاکره‌کننده و آقای دکتر ظریف بود.

کواکبیان ادامه داد: برخی‌ها می‌خواهند بگویند که ما اصلاح‌طلبان می‌خواهیم از این مذاکرات در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی به نفع خود استفاده کنیم اما باید بگوییم که هرگز چنین پروژه‌ای برای ما مطرح نیست و چنین هدفی نداریم اما ممکن است به دلیل موفقیت مذاکرات هسته‌ای افکار مردم به سمت اصلاح‌طلبان گرایش پیدا کند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری به رجزخوانی های برخی مخالفان داخلی مذاکرات اشاره کرد و گفت: برخی از دوستان داخلی ما به جای آنکه حرف مسئولان کشور را برجسته کنند حرف آمریکایی‌ها را برجسته می‌کنند و این یک کم‌لطفی آشکار است که آنها به وزیر خارجه کشورمان اعتماد ندارند.

کواکبیان افزود: ما در بحث مذاکرات نه زیاد فراتر از نظارت‌های معمولی پذیرفته‌ایم و نه اجازه خواهیم داد توانمندی‌های دفاعی و اسرار نظامی ما مورد دسترسی بیگانگان قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه از دولت می‌خواهیم تا جلوی هرگونه فرار طرف مقابل را از اجرای تعهدات بگیرد، گفت: دولت نه تنها بحث سیاست خارجی بلکه موضوع توسعه سیاسی داخل کشور را نیز باید مد نظر قرار دهد تا گفت‌وگوهای ملی هم به نتیجه برسند.

مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری به موضوع ارائه طرح ۳ فوریتی از سوی برخی از نمایندگان مجلس برای توقف مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: در زمان انجام مذاکرات برخی از نمایندگان طرحی ۳ فوریتی را در مجلس ارائه کردند که آقای ظریف چرا مذاکره می‌کنی؟، ما نباید چنین نمایندگانی را برای ورود به مجلس انتخاب کنیم بلکه باید زمینه‌ای فراهم شود تا افرادی متخصص و آشنا به عقلانیت سیاسی به مجلس شورای اسلامی راه یابند.

کواکبیان با بیان اینکه تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی اتحاد و اجماع اصلاح‌طلبان است، بیان کرد: ما هم اکنون هیچ اصلاح‌طلبی را نمی‌شناسیم که با صندوق انتخابات قهر کرده باشد بلکه همه می‌خواهند در انتخابات مجلس پیش‌رو حضور داشته باشند اما وضعیت رد صلاحیت کاندیداها در اختیار ما نیست و تنها راهی که در مقابل ما قرار دارد حفظ اتحاد و انسجام است.

وی عدم وجود اتحاد بین گروه‌های اصلاح‌طلب را دلیل ناکامی آنان در انتخابات مجلس هفتم، هشتم و نهم دانست و افزود: آقایان اصولگرا باید مرخصی بگیرند و نفسی تازه کنند چون هم‌اکنون ۱۲ سال است که مجلس در دستان آنها بوده و شاید اگر به گروه‌های دیگر هم اجازه ورود به مجلس را بدهند وضع مردم بهتر شود زیرا یک مجلس مطلوب می‌تواند دولتی مطلوب را به ارمغان بیاورد.

عضو شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب کشور همچنین به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه پس از توافق هسته‌ای اشاره کرد و ادامه داد: برخی زیرساخت‌های اقتصادی در کشور وجود دارد که تا آنها اصلاح نشود هیچ توافقی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و توافق فعلی هم تاثیرات روانی فراوانی را در حوزه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجه گذاشته است.

کواکبیان افزود: هم اکنون دیگر صاحب آن نیستیم که قیمت‌ها ساعت به ساعت بالا برود، دولت نیز باید کمر همت ببندد تا مشکلات اقتصادی موجود در کشور به نحو شایسته‌ای حل شود.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال ورود احمدی‌نژاد به بحث انتخابات مجلس گفت: بعید است که آقای احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس لیست بدهد زیرا آنقدر بر سبد افتخارات خود افزوده که بعید است به نتیجه برسد اما این موضوع به عملکرد دولت فعلی نیز مربوط است.

کواکبیان افزود: احمدی‌نژاد باید محاکمه شود زیرا هم‌اکنون که افرادی همچون بقایی و رحیمی دستگیر شده‌اند و آنها نیز از شخص احمدی‌نژاد دستور می‌گرفتند مشخص است که او نیز باید محاکمه شود و امیدواریم که دستگاه قضایی نیز به این موضوع ورود پیدا کند.

منبع : فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 23

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چگونه فرزند اول را برای ورود فرزند دوم آماده کنیم؟

س جولای 21 , 2015
یکی از دغدغه‌های هر خانواده‌ای برای داشتن فرزند دوم تصمیم‌گیری درخصوص فاصله سنی، شیوه‌های برخورد با کودک اول و حسادت‌های او و این که آیا والدین به دلیل افزایش وظایف و نقش‌هایی که با تولد فرزند دوم بر دوششان دارند، عملکرد مطلوبی خواهند داشت یا نه، است. برای او که […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...