گفته ای از آیت اله بهجت در مورد کشف حجاب / چرا آیت الله بروجردی بر جناز رضا شاه نماز نخواند؟

اشتراک گذاری :

نودیها : یکی از رویدادهای بسیار تلخ و فجیع که در تاریخ کشورمان روی داده، ماجرای کشف حجاب است که توسط رضاشاه پهلوی ملعون اجرا شد. این رویداد به‌اندازه‌ای مردم شریف، اصیل و مؤمن را تحت فشار گذاشت که بسیاری از زنان در آن دوران از خانه‌های خود بیرون نمی‌آمدند، چراکه رعایت عفاف و حجاب جزء واجبات دینی است که نه‌تنها خیر و سعادت پایدار و ابدی را برای ما به‌همراه دارد، بلکه موجب آرامش، امنیت و سلامت روحی و جسمی زنان و مردان در این دنیا می‌شود.

در راستای نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب میان مردم، به بازخوانی بخش‌هایی از سخنان گران‌بها و ارزشمند آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت رحمه الله علیه در خصوص این امر مهم دینی و اخلاقی پرداخته است. آن طور که این عالم بی‌بدیل و عبد صالح خدا در سخنان خود بیان فرموده است: زمانی که جنازه رضا شاه را به قم بردند، شهر را پر از نظامی کردند که مبادا توهین و جسارتی مخصوصاً از اهل علم و روحانیون، نسبت به او واقع شود. از آقای بروجردی رحمه‌ الله هم خواسته بودند که بر جنازه او نماز بخواند ولی ایشان فرموده بود: «مگر می‌شود؟! با آن‌همه پرده‌دری که در کشف حجاب کرد، نماز خواندن بر او مشکل است.»

مگر می‌شود بر رضا شاه نماز خواند؟

اهالی کربلا از جنازه احمدشاه استقبال کردند و مثل جنازه یکی از علما تشییع کردند و در کنار جدش مظفرالدین شاه در حرم متصل به رواق در کنار مدفن سید ابراهیم، جد سید مرتضی علم‌الهدی قدس سره دفن کردند.

بر عکس، زمانی که جنازه رضا شاه را به قم بردند، شهر را پر از نظامی کردند که مبادا توهین و جسارتی مخصوصاً از اهل علم و روحانیون، نسبت به او واقع شود.

از آقای بروجردی رحمه الله هم خواسته بودند که بر جنازه او نماز بخواند ولی ایشان فرموده بود: «مگر می‌شود؟! با آن‌همه پرده‌دری که در کشف حجاب کرد، نماز خواندن بر او مشکل است.» ولی آن‌ها می‌گفتند: «باید بر او نماز بخوانید چون ارباب و فرعون است!»

کشف حجاب و اتحاد لباس، وسیله‌ای برای استثمار

امر عجیب کشف حجاب برای چه بود؟ چرا چادر زن‌های مسلمان باید برداشته شود و چرا باید اتحاد لباس به وجود آید؟!

نمی‌دانستیم که از سیصد سال قبل، در همان عهدنامه آن‌ها این امر بود که این گونه کار برای استعباد و نوکری و استثمار انجام شود. اگر دین را از دست دادیم، دیگر برای ما دیانت شاه و عدم آن فرقی ندارد. به خدا پناه می‌بریم از ابتلائات بزرگ در امر دین.

احمدشاه قاجار و کشف حجاب

احمدشاه قاجار، شریف و اصیل بود که حاضر نشد کشف حجاب را بپذیرد، برخلاف رضاخان پهلوی که حاضر شد و آن را پذیرفت و بانوان را به کشف حجاب مجبور کرد، و کارمندهای دولت را مجبور نمود تا در مجلس جشن به‌همراه زنان خود بی‌حجاب وارد شوند. نقل می‌کنند: زنِ فرمانداری یکی از این مجلس‌ها را دیده بود و غش کرده بود.

گفتن این حرف‌ها برای کسانی که در آن شرایط اختناق نبودند، خیلی آسان است. شخصی مثل مقدس اردبیلی قدس سره از خدا می‌خواهد که به چنین صحنه‌ها و امتحانات و ابتلائات مبتلا نشود، نه اینکه بشود و خودداری و اجتناب نماید.

تسنیم

 
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 1 میانگین: 5]

Related Images:

Visits: 4

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود صوتی سمت خدا حسینی قمی احادیث ناب از حضرت زهرا (س)

س ژانویه 12 , 2021
دانلود صوتی سمت خدا حسینی قمی احادیث ناب از حضرت زهرا (س) با گوش دادن به این برنامه سمت خدا که ۲۱ دی ۹۹ ضبط شده احادیث و نکات نابی از زندگی پر بزکت صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) بشنوید…   پخش برخط playonline بارگیری صوت download mp3     […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...