گلودرد و سرفه‌های شدید را با دمنوش‌‌های گیاهی درمان کنید

اشتراک گذاری :

نودیها:در فصول سرد سال معمولاً سرماخوردگی، زکام، گلودرد، سرفه، آبریزش بینی بیشتر از همیشه شیوع پیدا می‌کند و اگر این علائم شدید باشند، لازم است به پزشک مراجعه کنید و درمان‌های لازم را انجام دهید. در کنار درمان‌های پزشک، می‌توانید از روش‌های درمانی خانگی مانند نوشیدن دمنوش‌ها و جوشانده‌های گیاهی استفاده کنید؛ این دمنوش‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی مؤثرند.

بیشتر دمنوش‌های گیاهی خاصیت آرام‎بخشی دارند و آنتی‎ی‌اکسیدان‌های موجود در آن، سموم موجود در بدن را دفع می‌کنند، در کنار این‌ها، به بهبود بیماری‌های بسیاری همانند سرماخوردگی، گلو درد، التهاب بدن کمک می‌کنند.

به طور کلی هنگامی که دچار سرماخوردگی هستید، مصرف مایعات گرم، ضروری است. بنابراین نوشیدن هر نوع دمنوش و مایعات گرم و بخور آن موجب پاکسازی سینوس‌ها و بهبود گردش خون می‌شود و به آبرسانی بدن نیز کمک می‌کند. شواهد زیادی نشان می‌دهد که برخی از دمنوش‌های گیاهی می‌توانند برای درمان علائم عفونت تنفسی مؤثر باشند. 

معرفی دمنوش‌هایی برای بهبود گلو درد و سرفه‌های شدید

مریم محمدی، کارشناس گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: ابتلا به عفونت‌های ویروسی مجاری تنفسی فوقانی که با نام عمومی سرماخوردگی شناخته می‌شود،‌ از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که سالی یک بار دست کم، بیشتر افراد مبتلا به سرماخوردگی می‌شوند و برای چند روز، فعالیت‌های روزمره مبتلایان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به دمنوش زنجبیل، معجزه‌ای برای گلودرد است، گفت: دمنوش زنجبیل ترکیباتی دارد که به بهبود درد گلو کمک می‌کند و طعم آن کمی تند است، زنجبیل سبب شل شدن ماهیچه‌ها می‌شود و جریان خون و اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها را افزایش می‌دهد، همچنین این دمنوش ضدالتهاب است و با باکتری‌های موجود در گلو مبارزه می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه دمنوش پیچ امین‌الدوله یکی دیگر از دمنوش‌های مفید برای سرماخوردگی است، افزود: این دمنوش علاوه بر بهبود گلو درد، برای بهبود سرفه‌های شدید هم مفید است؛ به علاوه، دمنوش پیچ امین‌الدوله خاصیت سم‌زدایی دارد و سموم موجود در بدن را دفع می‌کند و التهاب بدن را کاهش می‌دهد، اگر گلوی شما از التهاب ورم کرده است، خوردن این دمنوش را از دست ندهید.

کارشناس گیاهان دارویی با بیان اینکه دمنوش لیمو عسل برای بهبود گلو درد بسیار مفید است، بیان کرد: دمنوش لیموعسل منبع آنتی‎ اکسیدان است و سرشار از ویتامین سی است، عسل خاصیت ضدباکتری دارد و به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می‌کند، همچنین لیمو باعث تسکین درد گلو هم می‌شود، در کنار این خواص، دمنوش لیمو عسل علائم سرماخوردگی را نیز بهبود می‌بخشد.

 

چای ترش در بهبود سریع‌تر آنفلوآنزا و سرماخوردگی مؤثر است

وی با اشاره به اینکه چای ترش سرشار از ویتامین C است و مصرف روزانه ۳ فنجان چای ترش ویتامین سی موردنیازتان را تأمین می‌کند، عنوان کرد: چون چای ترش دارای کافئین نیست، می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از خراب‌شدن چرخه خواب‌تان، روزانه ۳ فنجان از آن را میل کنید، چای ترش در بهبود سریع‌تر آنفلوآنزا و سرماخوردگی مؤثر است.

محمدی با اشاره به اینکه دمنوش چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ است که در سلامتی افراد مؤثرند، افزود: آنتی‌اکسیدان‌ها به نابودی باکتری‌های مضر و رادیکال‌های آزاد نیز کمک می‌کند؛ عواملی که احتمال ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و بیماری‌های خودایمنی را افزایش می‌دهند، چای سبز خاصیت ضدالتهابی دارد و به تسکین التهاب و حساسیت‌هایی که باعث گلودرد می‌شوند کمک می‌کند، همچنین چای سبز التهاب قفسه سینه را کاهش می‌دهد و در نتیجه، در کاهش سرفه، گرفتگی و درد قفسه سینه نیز مؤثر است.

 

دمنوش چهارگل از بهترین دمنوش‌های درمان سرماخوردگی و گلو درد 

محمدرضا نصیری، کارشناس طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه دمنوش چهارگل یکی از رایج‌ترین و بهترین دمنوش‌های درمان سرماخوردگی و گلو درد است، گفت: برای تهیه دمنوش چهارگل باید نسبت‌های مساوی از گیاهان گل ختمی، بنفشه، محمدی و پنیرک را با هم ترکیب و به مدت ۱۵ دقیقه در یک قوری چینی دم کنید.

وی با بیان اینکه می‌توانید ترکیب گل ختمی، آویشن شیرازی، گل پنیرک، اسطوخودوس و دانه‌ عناب را دم کرده و بنوشید، افزود: برخی ترکیب بهارنارنج، گل محمدی، گل نسترن و بیدمشک را دم می‌کنند، بهترین زمان نوشیدن این دمنوش عصر است؛ چرا که بیشتر بیماری‌های فصل سرما در شب به اوج خود می‌رسند.

نصیری با اشاره به اینکه آویشن گیاهی معطر با طبع گرم و خشک است که به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت شناخته می‌شود، اضافه کرد: این گیاه خاصیت ضدالتهابی دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، همچنین خاصیت آنتی ویروسی، آنتی بیوتیکی و آنتی میکروبی آویشن آن را به یک داروی گیاهی عالی برای درمان سرماخوردگی تبدیل کرده است.
کارشناس طب سنتی ادامه داد: آویشن نه تنها خاصیت خلط‌آور دارد و آبریزش بینی را کاهش می‌دهد، بلکه درمانی فوق‌العاده برای سرفه‌های دوران سرماخوردگی است، بنابراین برای تهیه دمنوش برای سرماخوردگی می‌توانید از آویشن استفاده کنید.
وی با اشاره به دمنوش ترکیبی میخک، آویشن و دارچین برای سرماخوردگی عنوان کرد: میخک گیاهی دارویی با طبع خیلی گرم و خشک است که از جوانه‌های گل درخت میخک بدست می‌آید، این گیاه سرشار از ویتامین ث است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

با دمنوش میخک آبریزش بینی را کاهش دهید

نصیری ادامه داد: میخک خاصیت ضد باکتریایی و ضدویروسی دارد، بنابراین نوشیدن دمنوش  میخک شما را از شر ویروس‌های سرماخوردگی خلاص کرده و علائم سرماخوردگی مانند سرفه و آبریزش را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد، برای درست کردن دمنوش برای سرماخوردگی می‌توانید میخک را با دارچین و آویشن ترکیب کنید.

کارشناس طب سنتی بیان کرد: ۲ عدد چوب میخک را به همراه یک تکه پوست دارچین و مقداری آویشن داخل قوری بریزید، سپس یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. در قوری را ببندید و آن را روی حرارت قرار دهید، یک ربع صبر کنید تا دم بکشد. دمنوش را صاف کرده و همراه با عسل میل کنید.

وی با اشاره به دمنوش به دانه خاطرنشان کرد: دمنوش به دانه مشابه با شربت سرفه عمل می‌کند و از شناخته شده‌ترین روش‌های طبیعی برای درمان سرفه است، این دمنوش از دانه‌های قهوه‌ای رنگ میوه به تهیه می‌شود، تقریبا ۲۰ تا ۲۲ درصد وزن این دانه‌ها از لعاب تشکیل شده است، لعاب موجود در دانه به نقش موثری در رفع التهاب، سرفه و گرفتگی صدا دارد.

نصیری افزود: یک قاشق غذاخوری به دانه را داخل قوری بریزید و ۳۰۰ میلی لیتر آب جوش به آن اضافه کنید. این دمنوش را به قدری بجوشانید تا به شکل ژله در آید و همراه با عسل میل کنید.

 

 

دمنوش پونه در درمان گلودرد‌های چرکین مانند آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند

کارشناس طب سنتی با بیان اینکه پونه از خانواده نعناعیان است و طبع گرم و خشکی دارد، گفت: این گیاه دارویی دارای خاصیت ضدباکتریایی است و در درمان گلودرد‌های چرکین مانند آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند، پونه سیستم ایمنی بدن را تقویت و به بدن در مبارزه با ویروس و عفونت‌ها کمک می‌کند.
وی بیان کرد: مصرف دمنوش پونه در دوران سرماخوردگی گلودرد، سرفه را برطرف کرده و سرماخوردگی شما را بهبود می‌دهد، همچنین برای تهیه دمنوش برای سرماخوردگی می‌توانید پونه و آویشن را با یکدیگر ترکیب کنید و خواص آن را افزایش دهید.

نصیری با اشاره به دمنوش عناب خاطرنشان کرد: دمنوش عناب مقادیر بالای ویتامین C دارد که باعث می‌شود، گلبول‌های سفید خون افزایش پیدا کنند و بالطبع سیستم ایمنی بدن شما تقویت می‌شود، که همین موضوع باعث می‌شود که ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا کاهش پیدا کنید.

کارشناس طب سنتی تصریح کرد: علاوه بر تمام این موارد بزرگترین مشکلی که در مواقع التهاب و سرماخوردگی برای افراد ایجاد می‎شود، عوارضی همچون تب، سرفه و گلو درد است که دمنوش عناب می‌تواند به میزان قابل توجهی این موضوع را کاهش دهد.

سخن آخر

نوشیدن دمنوش‌های گیاهی به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند، اما در صورتی‌که به غذای خاصی حساسیت دارید، از داروی خاصی استفاده می‌کنید یا در دوران بارداری یا شیردهی هستید قبل از استفاده از این دمنوش‌های گیاهی با پزشک مشورت کنید. اگر به هر دلیلی قادر به استفاه از این دمنوش‌ها نیستید می‌توانید از روش‌های خانگی دیگر مانند غرغره کردن آب نمک، مصرف مایعات، استراحت کافی برای درمان سرماخوردگی بهره‌مند شوید.

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود مداحی جدید ولادت حضرت زهرا سلام الله

ش ژانویه 22 , 2022
دانلود مداحی جدید ولادت حضرت زهرا سلام الله   می نویسی روی عرش دفتر/سید مهدی میرداماد پخش برخط مداحی play online http://www.navadiha.ir/files/uploads2/2022/01/minevisi-mirdamad-navadiha.ir_.mp3 بارگیری صوت download mp3   چشماتو ببند برو آسمون/سید مجید بنی فاطمه http://www.navadiha.ir/files/uploads2/2022/01/cheshmato-beband-banifateme-navadiha.ir_.mp3 دانلود چشماتو ببند بنی فاطمه   نمیدونم کجا رفته/مهدی رسولی http://www.navadiha.ir/files/uploads2/2022/01/nemidonam-koja-rafte-mehdi-rasoli-navadiha.ir_.mp3 دانلود نمیدونم کجا رفته […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...