یائسگی در مردان

اشتراک گذاری :
ابوطالب صارمی رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم اظهار داشت: با افزایش سن زنان، ترشح هورمون‌های زنانه در آنان کاهش می‌یابد که در اثر کمبود ترشح این هورمون‌ها در سنین بالای ۴۰ سال، عوارض یائسگی در زنان بوجود می‌آید و این امر بر کیفیت زندگی آنان به شدت تاثیر منفی برجای می‌گذارد.
به گزارش تسنیم، وی با اشاره به اینکه عوارض پیش از شروع دوران یائسگی قبل از قطع کامل قاعدگی آغاز می شود و اغلب چند سال طول می کشد تا فرد به طور کامل یائسه شود، اظهار داشت: با وجود آنکه به دلیل تغییراتی که از نظر فیزیکی و روانی برای یک زن در این دوران اتفاق می افتد، این مقطع سنی مرحله ای دشوار در زندگی زنان به شمار می رود تا جایی که از منظر پزشکی با دوران بلوغ مقایسه می شود، متاسفانه زنان ما از آن آگاهی کافی نداشته که این امر کاهش کیفیت زنان را در این برهه زمانی به همراه دارد.
رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم با تاکید بر اینکه عوارض دوران قبل از یائسگی، شدیدتر از علایم دوران یائسگی است، یادآور شد: در شروع این دوران، کاهش استروژن با عوارض بسیار شدیدی همراه است که طی آن فرد دچار تغییرات فشار خون، سوءهاضمه، جوش زدن صورت، خشکی بدن، کاهش تمایل جنسی، بی خوابی، گرگرفتگی یا احساس سرما که ربطی هم به دمای محیط ندارد، می شود.
وی ادامه داد: از دیگر علایم یائسگی می‌توان به عصبانیت، زودرنجی، بدخلقی و بی حوصلگی اشاره کرد که مجموعه این عوامل بر مسایل خانوادگی و اجتماعی زنان آثار منفی زیادی برجای می‌گذارد.
به گفته صارمی با مشاوره و درمان‌های خاص می‌توان وضعیتی را برای زنان در آستانه یائسگی ایجاد کرد که حتی تا ۶۰ سالگی یا بلکه بیشتر هم قاعدگی منظم داشته باشند تا جایی که آنان هرگز متوجه یائسگی خود نشوند.
وی ادامه داد: در صورت تجویز هورمون برای زنان در آستانه یائسگی، آنان دچار عوارض یائسگی از قبیل پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، خشکی بدن، لک صورت، ریزش مو و دیگر عوارض ناشی از کمبود هورمون‌های زنانه (استروژن) مانند احساس تحلیل رفتن نخواهند داشت.
رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم گفت: در صورتی که هورمون درمانی از حدود ۵۰ سالگی آغاز نشود، شروع آن بعد از قطع کامل قاعدگی به دلیل از بین رفتن گیرنده های استروژن در بافت های هدف توصیه نمی شود. به این جهت توصیه می شود که برای داشتن قاعدگی منظم از دوران قبل از یائسگی از هورمون استفاده شود و این روش به گونه ای تداوم پیدا کند که زنان شروع یائسگی را احساس نکنند.
وی خاطرنشان ساخت: ضروری است، پزشکان قبل از تجویز هورمون های زنانه، آزمایش ها و معاینات لازم پزشکی را به ویژه از نظر چربی و فشار خون از فرد به عمل آورده در حین مصرف هورمون نیز فرد را مورد معاینات منظم پزشکی به ویژه در زمینه تست های کبدی، کلیوی و وضعیت ریه ها قرار دهند.
این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: زنانی که هورمون استروژن و پروژسترون مصرف می کنند، همچنین می بایست، هر ۶ ماه یکبار مورد سونوگرافی رحم، ضمایم شکم، کبد و پستان قرار گیرند و هر دو سال یکبار برای ماموگرافی سینه مراجعه کنند.
وی تصریح کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از قبیل  MS، مبتلایان به بیماری های کبدی، زخم معده، واریس، گلوکوم(آب سیاه چشم) و افراد دچارفشار خون بالا، اشخاص معتاد، الکلی و سیگاری گزینه های خوبی برای هورمون درمانی به شمار نمی‌روند.
صارمی گفت: هر چند برخی از داروهای گیاهی مانند سویا به دلیل دارا بودن استروژن برای کاهش علایم “وازوموتور” مانند سرد و گرمی و یا تنظیم خلقیات به کار برده می شود، اما شواهدی مبنی بر اینکه این گیاهان بتوانند، نیاز بدن را به این هورمون به طور کامل برطرف کنند، در دسترس نیست.
وی افزود: در صورتیکه یک زن در سنین باروری و قبل از کاهش ذخیره تخمدان هایش نسبت به ذخیره بافت تخمدان خود اقدام کند در سال‌های بعدی که ذخیره استروژن تخمدانش کاهش می‌یابد، می‌تواند از هورمون‌های طبیعی خود به جای دارو بهره گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم با اشاره به اینکه برخلاف باور موجود، یائسگی تنها مختص زنان نبوده که مردان نیز به آن مبتلا می‌شوند و به یائسگی مردان “آندروپوز” گفته می‌شود، تصریح کرد: علائمی مانند تغییرات رفتاری، عصبانیت، عرق کردن، گر گرفتن، احساس سرما، کاهش تمایلات جنسی، خستگی و به تدریج پیری زودرس، پوکی و شکستگی استخوان و حتی سرطان پستان در دوران یائسگی مردان نیز وجود دارد.
منبع : رجانیوز از تسنیم
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 35

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

رابطه افسردگی و دیابت

س ژانویه 19 , 2016
افراد مبتلا به دیابت و افسردگی راحت‌تر می‌توانند سطح قندخون خود را کنترل کنند. افزایش قندخون افراد می‌تواند عوارض خطرناکی از جمله افسردگی و استرس را به دنبال داشته باشد؛ با مصرف داروهای ضدافسردگی توانایی فرد در کنترل قندخون بیشتر می‌شود و زمانی که فرد سلامت روحی خود را به […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...