بیماری لثه دومین بیماری شایع دهان و دندان در کشور/ عوامل موثر در خونریزی لثه

اشتراک گذاری :

وقتی پلاک میکروبی یا همان لایه‌نازک شامل باکتری‌ها و میکروب‌ها بر سطح دندان‌ها بنشیند؛ در کنار لثه باقی می‌ماند و با ترشح مواد سمی به لثه آسیب می‌رساند؛ هرچه پلاک مدت طولانی‌تری بر روی دندان‌ها بماند،‌ مواد سمی بیشتری ترشح‌شده و آسیب به لثه بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: به‌تدریج با رسوب مواد معدنی در پلاک، جنس پلاک سخت‌تر شده و به‌صورت لایه آهکی سختی به دندان می‌چسبد. به این لایه آهکی که به رنگ سفید، زرد یا قهوه‌ای‌رنگ است جرم گویند. جرم پس از تشکیل به دلیل سطح خشن و ناصافی که دارد، باعث تجمع بیشتر پلاک بر روی دندان‌ها شده و باعث ایجاد بیماری لثه و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

وی توضیح داد: به لایه مذکور که بی‌رنگ و چسبنده بوده و از تجمع میکروب‌های دهان بر روی زمینه و لایه چسبنده‌ای از بزاق تشکیل می‌شود، پلاک میکروبی گفته می‌شود؛ این لایه، با کشیدن ناخن بر دندان به زیر ناخن جمع شده و به‌راحتی با مسواک زدن پاک می‌شود ولی با شستشو با آب یا دهان‌شویه‌های معمولی پاک نمی‌شود؛ لذا باید برای پاک کردن آن از وسایلی چون مسواک و خمیردندان و نخ دندان استفاده کرد.
این دندان‌پزشک افزود: بیماری لثه دومین بیماری شایع دهان و دندان در ایران است و شیوع آن در کودکان اندک و بیشتر و در افراد بالای ۴۰ سال رواج دارد، بیماری‌های لثه معمولاً در افرادی که بهداشت دهان را رعایت نمی‌کنند و به‌طور صحیح از مسواک و نخ دندان استفاده نمی‌کنند، ایجاد می‌شود.

نایب‌رئیس تعاونی دندان‌پزشکان تهران گفت: استفاده از نخ دندان و مسواک زدن به‌صورت صحیح می‌تواند از به وجود آمدن این بیماری‌ها جلوگیری کند. مصرف دهان‌شویه، دو بار مسواک زدن در روز و یک‌بار استفاده از نخ دندان در طول روز باعث حفظ بهداشت دهان و دندان می‌شود.

وی تشریح کرد: در زمان بارداری به دلیل تأثیرات هورمونی در بدن خانم‌های باردار، شاهد بیماری‌های لثه ازجمله التهاب و خونریزی لثه هستیم.

به همین دلیل رعایت بهداشت در این دوران بسیار ضروری است چون در این دوران فرد نمی‌تواند هرگونه دارویی برای درمان استفاده کند و در سه‌ماهه دوم فقط می‌توان کارهایی مثل پاک‌سازی لثه‌ها که بدون بی‌حسی است انجام داد.

فراست گفت: خون‌ریزی لثه، تورم، التهاب از نشانه‌ای این بیماری است و در اوایل شروع بیماری، لثه قرمزرنگ و پرخون شده و همچنین لبه‌های تیز لثه حالت تورم پیداکرده و برجسته می‌شود. قوام لثه نیز شل می‌شود و در هنگام خوردن میوه‌های سفت یا مسواک زدن خونریزی می‌کند. معمولاً در این مواقع فرد از مسواک زدن خودداری می‌کند که این مسئله باعث شدیدتر شدن بیماری لثه می‌گردد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن دندان‌پزشکان ایران بیان کرد: درمان این بیماری در شروع می‌تواند با جرم‌گیری برطرف شود اما در صورت پیشرفت نیاز به جراحی دارد، وقتی بیماری ادامه پیدا کند،‌ لثه شروع به تحلیل رفتن می‌کند و به‌تدریج بیماری از لثه عبور کرده و به نواحی زیرین یعنی استخوان‌های دور دندان سرایت کرده و باعث تحلیل رفتن استخوان نیز می‌شود. با شروع تحلیل استخوان، دندان‌ها به‌تدریج لق شده و بیمار در مواقعی مجبور به کشیدن دندان می‌شود.

 وی در پایان بیان کرد: مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها باعث تشدید بیماری در لثه‌ها می‌شود که در بعضی از موارد این بیماری می‌توانند به‌شدت حاد باشد.

منبع: فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 14

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

مسمومیت با حشره کش

ی آگوست 9 , 2015
  اسپری‌های حشره‌کش که در قدیم با نام امشی و به صورت دستی استعمال می‌شد، امروزه به صورت از پیش آماده (افشانه)، پودری یا مایع و با نام‌های مختلف تجاری در تمام فروشگاه‌ها و سوپر‌مارکت‌ها قابل دسترسی است و همه ساله در اثر استفاده نادرست و مصرف بیش از حد […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...