چرا سید حسن از آزمون اجتهاد خبرگان فرار می‌کند؟

اشتراک گذاری :
نودیها : طی ماههای اخیر و با ورود سیدحسن خمینی به انتخابات؛ بحث‌ها درباره شرکت یا عدم شرکت او در آزمون اجتهاد شورای نگهبان بالا گرفت.
به گزارش رجانیوز مدتی قبل از زمان ثبت‌نام، چهره‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای به روش‌های مختلف و مستقیم و غیرمستقیم کوشیدند حسن خمینی را فقیهی برجسته و مجتهدی نامور نشان دهند. مساله‌ای که مخاطب غیرمستقیمش شورای‌نگهبان بود و اینکه «یادگار امام» شانش بالاتر از آن است که توسط شورای‌نگهبان به آزمون دعوت شود.
علامه آمد، تایید خواهد شد
از همان ابتدا جریان‌سازی رسانه‌های زنجیره‌ای با محوریت «بدیهی بودن مجتهدبودن سیدحسن خمینی» و نتیجتا «عدم نیاز یادگار امام به حضور در آزمون شورای نگهبان» به راه می‌افتد. پیش از این نیز «علامه‌» خواندن حسن خمینی توسط هاشمی –که با انتقادهای فراوانی روبرو شد- نیز همین هدف را دنبال می‌کرد. همچنین شایعات و اخباری نیز توسط منابع غیررسمی مبنی بر رایزنی برخی چهره‌ها با شورای نگهبان درباره اجتهاد او منتشر می‌شود.
آیت‌الله مومن اواخر آذرماه در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند: «از کسانی که برای فقهای شورای نگهبان قهرا روشن نیست که در حد لازم علمیت دارند، به ناچار امتحان گرفته می‌شود.» اما یکی از نزدیکان بیت امام در مصاحبه با یکی از سایتهای زنجیره‌ای با تحریف سخنِ واضح آیت‌الله مومن می‌کوشد شیوه تایید اجتهاد سیدحسن خمینی را نه آزمون، بلکه تایید علما معرفی کند. او می‌گوید: « باتوجه به اظهارات صریح آیت الله مومن ممتحن اصلی کاندیداهای خبرگان، مبنی بر ساز و کار خاص شورای نگهبان درخصوص احراز علمیت شخصیتهای شناخته شده حوزوی با سابقه تدریس خارج فقه و تایید اجتهادشان توسط مراجع صاحب نام، قطعا شخصیتهائی نظیرحاج سیدحسن خمینی از این نوع ساز و کار استقبال می کنند و علی الیقین فقهای شورای نگهبان نیز واقف به شان و جایگاه شخصیتهای شناخته شده حوزوی و علمی می باشند.» مدتی بعد سخنگوی شورای‌نگهبان از برگزاری آزمون کتبی داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان در روز ۱۵ دی‌ماه خبر داد و گفت «جزئیات بیشتر برگزاری این آزمون در اطلاعیه‌ای که بعدا صادر خواهد شد به اطلاع عموم خواهد رسید.»
پنج‌شنبه ۱۰دی‌ماه شورای نگهبان طی بیانیه‌ای درباره آزمون خبرگان اعلام کرد: «کلیه کسانی که برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام نموده‌اند به جز آنان که ذیلاً ذکر می‌شود باید در آزمون علمی شرکت نمایند.
۱ـ اعضای محترم فعلی مجلس خبرگان
۲ـ کسانی که در گذشته در آزمون خبرگان که از طرف شورای نگهبان برگزار شده شرکت نموده و از نظر علمی تأیید شده‌اند.
۳ـ کسانی که در آزمون پانزدهم شهریور ۱۳۹۴ شرکت نموده‌اند أعم از آنان که تأیید شده‌اند یا خیر.
ضمناً کسانی که فاقد تحصیلات حوزوی بوده و ثبت‌نام نموده‌اند نمی‌توانند در آزمون شرکت نمایند.»
بنابر این بیانیه، سیدحسن خمینی از این قواعد مستثنی نبوده و باید در آزمون شرکت می‌کرد. اما پس از این بیانیه، بازهم اخبار ضد و نقیضی از رایزنی برخی چهره‌ها با فقهای شورای‌نگهبان برای راضی‌کردن آنها به عدم شرکت حسن خمینی در آزمون شنیده شد. اخباری که توسط برخی چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به اصلاح‌طلبان در فضای مجازی منتشر می‌شد. یکی از این افراد همان زمان در کانال خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی از تایید صلاحیت حسن خمینی و شیخ محمود امجد خبر داد. همچنین نقل قولی از آیت‌الله مومن درباره عدم نیاز سیدحسن خمینی نیز منتشر می‌شود. اما ۱۳ دی‌ماه دفتر آیت‌الله مومن با صدور اطلاعیه‌ای نقل قول منتسب به ایشان را تکذیب می‌کند. در همین روز سخنگوی هیات عالی نظارت بر انتخابات مجلس و خبرگان اعلام کرد: « این فقهای شورای نگهبان هستند که تشخیص می‌دهند داوطلبی شرط علمی را برای اجتهاد به منظور کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری دارد یا نه و اینکه او را از آزمون معاف کنند یا نه، این موضوع را فقهای شورای نگهبان تشخیص می‌دهند.» . به این ترتیب پروژه دورزدن آزمون خبرگان از طریق فشار و جوسازی رسانه‌ای ناکام می‌ماند
مجتهد هستیم؛ امتحان لازم نیست!
اما همزمان با پروژه خبرسازی درباره راضی‌شدن فقهای شورای‌نگهبان به عدم حضور سیدحسن خمینی؛ پروژه دیگری نیز همزمان توسط تیم رسانه‌ای-سیاسی زنجیره‌‎ای ها دنبال می‌شود. آن هم مانوردادن روی جایگزینی مدلِ «تایید اجتهاد نامزدهای خبرگان توسط اساتید و مراجع» به جای مدل قانونیِ «آزمون اجتهاد شورای نگهبان» است. این در حالی است که مدل «تایید اجتهاد نامزدها توسط اساتید و مراجع» تا سال ۶۹ معتبر بوده و در اجلاسیه خبرگان تیرماه ۶۹ کنارگذاشته شد.
آیت‌الله مومن علت این جایگزینی را اینگونه بیان می‌کند: « یکی از جهاتی که تصمیم گرفته شد اجازه اجتهاد فایده ای نداشته باشد این بود که اعتبار داشتن اجازه اجتهاد موجب می‌شد که عده ای برای گرفتن اجازه اجتهاد به مراجع عظام تقلید اصرار کرده و باعث آزار و  اذیت ایشان شود و حتی بعضی از مراجع فرمودند که به اجازه اجتهاد ما ترتیب اثر ندهید.»
 باوجود این مسائل تیم رسانه‌ای-تبلیغاتی همسو با حسن خمینی اقدام به انتشار گسترده تصاویر کلاس درسهای او و حتی اجازات اجتهاد او که توسط برخی علما و مراجع صادر شده می‌کنند. یکی از این چهره‌ها در مصاحبه‌ای با اشاره به جایگاه اجتهادی حسن خمینی می‌گوید: «توانایی تدریس درس خارج از اصول در حوزه‌های علمیه از نشانه‌های اجتهاد است و علاوه بر این اساتید بزرگواری مانند آیت‌ا… جوادی آملی و حضرت آیت‌ا… شبیری زنجانی علمیت و اجتهاد وی را تایید کرده و تایید می‌کنند. بنابراین اگر انصاف رعایت شود علمیت ایشان مشهور است و شهرت یکی از علائم احراز اجتهاد است. پس بهانه‌ای وجود ندارد.»
به همین موازات نقل‌قولهای تمجیدی و تعریفی چهره‌های مختلف علمی وغیرعلمی و حوزوی و غیرحوزوی نیز تحت عنوان استقبال چهره‌های مختلف از ورود یادگار امام به انتخابات با آب و تاب در این رسانه‌ها منتشر می‌شود. نشریه صدا-ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران- نیز در پرونده‌ای درباره سیدحسن خمینی او را با تعابیری اغراق‌آمیز مثل ذخیره آینده نظام و اسلام و حوزه‌های علمیه خطاب کرده و حضور او را تحقق‌بخش سه وحدتِ «سیاسی»، «حوزوی» و حتی «نسلی» معرفی می‌کند!
همزمان سایت جماران- ارگان رسانه‌ای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی- که سالهاست به تریبون جریان حامی فتنه تبدیل شده در یادداشتی که به نظر می‌رسد تنها هدفش تکمیل پازل تضعیف شورای نگهبان است بیانیه شورای نگهبان را از نظر حقوقی غیردقیق دانست. نویسنده این یادداشت که گویی خود را به تغافل زده می‌نویسد: «بسیارى از بزرگانى که قبلاً در خبرگان عضو بوده اند در امتحان شرکت نکرده اند؛ به طور مشخص حضرت آیت الله ابراهیم امینی که سالها عضو مجلس خبرگان بوده اند هیچ گاه در امتحان شرکت نکرده اند. بنابر این با توجه به بیانیه شوراى نگهبان از آنجا که: الف: ایشان نماینده فعلى خبرگان نیستند، ب: در دوره هاى قبل هم در امتحان شرکت نکرده اند، ج: در امتحان شهریور ماه هم شرکت نکرده اند؛ لازم است در امتحان شوراى نگهبان شرکت کنند. حال آیا شوراى نگهبان مى خواهد ایشان را هم به امتحان دعوت کند؟» این در حالی است که نویسنده به این نکته توجه نمی‌کند که آیت‌الله امینی سالها عضو مجلس خبرگان و هیات رئیسه آن بوده‌اند و لذا اجتهاد ایشان نزد فقها ثابت شده است و نیازی به امتحان نیست.
همه این تلاش‌ها در حالی است که با ملاک قراردادن  بیانیه ۱۰ دی‌ماه شورای‌ نگهبان، افرادی که سابقا عضو خبرگان نبوده‌اند و یا پیش از این صلاحیت علمیشان توسط این شورا تایید نشده؛ باید در این آزمون شرکت کنند. لذا جناحی کردن مساله و تقلیل و تفسیر آن به برخورد جناحی نادرست است. چرا که در بین چهره‌هایی که باید امتحان بدهند افرادی از جناح‌های مختلف حضور دارند و دعوت نامزدها به آزمون، مساله‌ای نیست که این‌بار و تنها برای سیدحسن خمینی وضع شده باشد. با این حال مشخص نیست جریان  سیاسی-رسانه‌ای زنجیره‌ای چرا به هر طریقی می‌کوشد کار به حضور او در آزمون خبرگان نکشد. همچنین مشخص نیست اگر سیدحسن خمینی واقعا مجتهدی برجسته و علامه است چرا با اعلام رسمی حضور در آزمون اجتهاد شورای‌نگهبان به شایعات و روند تضعیف شورای‌نگهبان توسط همفکرانش پایان نداده و مانند سایر چهره‌ها در این آزمون شرکت نمی‌کند.
 رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 1

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سخنان سید حسن نصرالله در پی اعدام شیخ نمر

س ژانویه 5 , 2016
نودیها :‌دبیرکل حزب الله لبنان در نخستین واکنش به شهادت شیخ نمر الباقر النمر روحانی بارز عربستانی گفت: اعدام روحانی مانند شیخ نمر حادثه ای نیست که بتوان از آن عبور و عدول کرد. به گزارش رجانیوز، سید حسن نصرالله در سخنانی که عصر امروز (یکشنبه) به صورت زنده از […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...